תוהים למה אתם תמיד מפהקים כאשר מישהו לצידכם עושה זאת? הנה כמה עובדות מעניינות על פיהוק
תופעת הפיהוק מעסיקה חוקרים רבים ברחבי העולם זה שנים רבות, ולמעשה, בכל שנה נוספת עובדה חדשה על הפעולה המשונה הזו שאנו עושים, לעיתים גם בלי להתכוון. מצאנו 13 עובדות מעניינות במיוחד והנה, אנו משתפים אותן איתכם היום

האם ידעתם כי עד לפני שלושה עשורים האמינו כי הפיהוק נועד לאפשר לגוף לקלוט כמות גדולה של אוויר כדי להעלות את רמות החמצן במצב של חסר? אך השערה זו הופרכה על ידי סדרת ניסויים שפורסמה בסוף שנות ה־80 של המאה הקודמת. הנה כמה תובנות חדשות של השנים האחרונות. 

הפיהוק מגביר את זרימת הדם לראש במטרה לשמור על ערנות המוח במהלך פעילות משעממת או פסיבית

במחקרים נמצא שבזמן שאנשים עוסקים בפעילות אקטיבית כמו נהיגה, ריצה, בישול, הסיכוי שהם יפהקו נמוך הרבה יותר. בנוסף, הוכח כי בזמן פיהוק עולה המוליכות החשמלית של העור בדומה להשפעת קפאין. מאחר שקפאין מעודד ערנות, חוקרים משערים שהתגובה הפיזיולוגית הדומה עשויה להצביע על כך שהפיהוק ממלא את אותו תפקיד.

פיהוק מקרר את המוח 

בזמן פיהוק, כשאנחנו שואפים פנימה אוויר קר ובו זמנית מניעים את השרירים המקיפים את חלל הפה, מוגברת זרימת הדם לראש וחלה ירידה בטמפרטורה שלו. באחד המחקרים שנעשו בשנים האחרונות חילקו מספר נחקרים לשלוש קבוצות והראו להם סרטוני וידאו של אנשים מפהקים. הקבוצה הראשונה התבקשה להניח שקית קרירה על המצח בזמן הצפייה, הקבוצה השנייה התבקשה להניח שקית חמימה  ואילו הקבוצה השלישית שימשה כקבוצת ביקורת. נמצא שאלה שהניחו על מצחם שקית חמימה פיהקו ב־41% יותר מקבוצת הביקורת, לעומת 9% בלבד מהנבדקים עם שקית הקירור.

אנו מפהקים לפני שאנחנו נדרשים לפעולה מאומצת

המוח מתפקד בצורה הטובה ביותר בטמפרטורה אופטימלית. אם טמפרטורת המוח, מכל סיבה שהיא, עולה יותר מדי, אנחנו פחות ערניים וקשובים. זהו גם ההסבר לכך שאנשים מפהקים קצת רגע לפני שהם נדרשים לפעולה מאומצת מהרגיל, כמו דיבור בפני קהל וכדומה.

אנשים אמפתיים נוטים להידבק יותר בפיהוקים

חוקרים מצאו כי אנשים אמפתיים מושפעים בקלות רבה יותר מפיהוקים של אחרים. לכן אל תופתעו אם תגלו שהם מפהקים מיד אחריכם. מחקרי הדמיית מוח הראו שכשבני אדם צופים באנשים אחרים מפהקים, אזורי מוח הידועים כמעורבים בתפקוד החברתי מופעלים. למעשה, אפילו כלבים מפהקים בתגובה למראה בעליהם המפהקים בקרבתם.

ילדים עד גיל חמש לא נדבקים בפיהוקים 

ההסבר לכך תומך בסברה שפיהוק הוא למעשה ביטוי של אמפתיה, תכונה שילדים מפתחים רק בהגיעם לגיל חמש. זהו גם ההסבר לכך שאנשים הסובלים מבעיות כמו אוטיזם וסכיזופרניה נוטים פחות לפיהוקים מדבקים.

אנחנו נדבקים בפיהוק בגלל "אפקט הזיקית"

"אפקט הזיקית", היא תופעה פסיכולוגית שהופכת פיהוקים מדבקים. לדברי החוקרים, אנשים משנים את התנהגותם כדי להתאים למה שקורה סביבם, וכי זו הסיבה לכך שהם קולטים לעתים קרובות את מצב הרוח או את המחוות של האחר בזמן שיחה ומדוע פיהוקים מדבקים כל כך.

YOU MIGHT ALSO LIKE