הפיגמנטציה שמופיעה בקיץ ובעיקר בקרב נשים: כל מה שצריך לדעת על מלזמה
המלזמה הינה בעיית עור נפוצה במיוחד וקשה לטיפול. היא פוקדת מיליוני נשים ברחבי העולם בעיקר בחודשי הקיץ החמים. אז כיצד זה בדיוק קורה? מה התסמינים? והכי חשוב, איך מטפלים בתופעה? כל התשובות מחכות לכם כאן

מלזמה הינה בעיית עור הבאה לידי ביטוי בפיגמנטציה בעור הפנים. היא מופיעה כמעט באופן בלעדי אצל נשים. כמו כן, בגיל הפוריות, מלזמה תתבטא בצורה של תפרחת בגוון כהה יותר מהעור הכללי, בתבנית לא סדירה ובאזורים שיותר נחשפים לשמש. היא מופיעה בעיקר באזורי האף, מעל השפה העליונה באזור הלחיים והמצח.  

הבעיה עם מלזמה מורכבת במיוחד: היא גם קשה לטיפול, והיא גם עלולה להחמיר כתגובה לטיפולים אסתטיים שנעשים בטרם אובחנה הבעיה והוגדרה. למעשה, מלזמה מוגדרת כאחד ממצבי העור המורכבים לטיפול, וכזה שדורש זהירות בכל הנוגע לטיפולים אסתטיים.

כיצד מטפלים?

כל מלזמה לגופה וכל מקרה לגופו, אך כמעט לרוב - תטופל בתכשירים רפואיים במרשם. במקרים של מלזמה טרייה ממש לאחר לידה, צפויה ירידה נורמלית בהורמונים ולצד תכשירים רפואיים, במרשם ותחת מעקב של רופא מומחה, צפוי שיפור משמעותי.

חומצה טרנאקסמית היא אחת משחקני המפתח בתחום הטיפול במלזמה ובעולם הרפואה בכלל. מדובר בנגזרת סינטטית של ליזין, שהיא בין חומצות האמינו הנפוצות. היא נמצאת בשימוש בעולם הרפואה שנים רבות  משום שהיא עוצרת דימומים. בשנים האחרונות הוכח כי היא יודעת גם לדכא יצור מלנין וגם בעלת תכונות אנטי דלקתיות, ולכן נמצאה כמשפרת מצבים של מלזמה.

טיפולים בלייזר

בכל טיפול שכרוך בו חום יש לנהוג בזהירות רבה שכן חום ממריץ מלנוציטים לייצור מלנין בעור. פעולת החימום הלא מבוקרת עלולה להגיע גם לאזורי המלזמה וקרו מקרים בהם המצב שלה החמיר. באופן עקרוני מכשור הפועל באמצעות לייזר אכן קשור בהצלחה להפחתת מלזמה, אך לא בכל המקרים.  

ממה חשוב להימנע?

מומלץ לא להיחשף לשמש ללא הגנה מלאה בשום שלב ביום, לא לעשן, ולא להשתזף במיטות שיזוף. בין הדברים שהכי חשוב לשים לב אליהם אלו הם טיפולי פנים קוסמטיים באמצעות תכשירים עם חומרים פעילים, או חומצות וכימיקלים, שגם אם אינן קשורות לטיפול במלזמה - עלולות לגרום לריאקציה והחמרה במצב המלזמה.  

איך מונעים מהכתמים לחזור אחרי הטיפול?

על מנת לשמר את המצב ואף למגר את המחלה ככל האפשר, חשוב להתמיד בטיפול שניתן לאחר אבחון של רופא העור, לצד כל התרופות ושלבי המניעה החשובים לתהליך. בנוסף רצוי לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם מומלץ לטפל באופן תדיר ומשולב עם הטיפול הרפואי - גם אצל קוסמטיקאית המתמחה בתופעות של מלזמה. 

YOU MIGHT ALSO LIKE