צפוים לעבור ניתוח קטרקט? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת
קטרקט הפך להיות אחד הניתוחים השכיחים ביותר בשנים האחרונות, בעיקר בקרב גברים ונשים אחרי גיל חמישים. אז מה בדיוק מוביל לכך? כמה דחוף וחשוב לעבור את הניתוח? במה הוא כרוך? ומה חשוב לדעת? הנה כל המידע

כל אחד מאיתנו יסבול במהלך חייו מקטרקט, או במילים אחרות - עכירות עדשת העין. החדשותה הטובות הן כי בשנים האחרונות התקדם מאוד ניתוח הקטרקט והיום הוא נערך תוך 30 דקות אינו מצריך אשפוז. למעשה הוא מאפשר לחזור ולראות במהירות, וכך גם לחזור לשגרה.

אז מה זה בכלל קטרקט, לאילו סימנים מוקדמים צריך לשים לב ומהן ההכנות הנדרשות לפני הניתוח? הכנו עבורכם מדריך מלא ומפורט

ראשית, מהו זה קטרקט?

בכל עין מצויה עדשה נקייה הממקדת את האור ומאפשרת לקרניים להגיע אל הרשתית. היא "המסך" של העין, הממירה את האור לכדי אותות חשמליים המגיעים למוח ושם מפוענחים לתמונה חדשה וברורה. במהלך חיינו העדשה עוברת תהליך של עכירות, הנקרא קטרקט. אפשר לדמות את התופעה לחלון זכוכית שלא עבר ניקוי. התוצאה: הפרעה לראייה.

מהי שכיחות התופעה?

שכיחות הקטרקט באנשים מעל גיל 40 נעה בין 12 ל-19 אחוז. למעשה, ברחבי העולם מבוצעים מעל 26 מיליון ניתוחי קטרקט בשנה. 

מהם התסמינים?

בשלב הראשון קטרקט עשוי להתבטא בעלייה של מספר המשקפיים בלבד, אולם בהמשך עלולים להופיע תסמינים נוספים הכוללים טשטוש ראייה קבוע, ראייה כפולה, ראיית צבעים דהויים, סינוור ופגיעה באיכות הראייה בלילה.

מי בסיכון ללקות בקטרקט?

גיל מתקדם הוא הסיבה השכיחה ביותר להופעת הקטרקט. עכירות העדשה בעין מופיעה בדרך כלל בין גיל 60 ל-70, אך כאמור עלולה להופיע אף מוקדם יותר, החל מגיל 40. בסיכון גבוה יותר ללקות בקטרקט נמצאים מי שטופלו בסטרואידים, בכדורים, בזריקות, בטיפות עיניים ואפילו במשאפים באופן כרוני. המחלה עלולה להופיע בתדירות גבוהה יותר גם אצל הסובלים מסוכרת, מי שעבר בעבר חבלה ישירה בעין או סובל מחלות כרוניות מטבוליות 

כיצד מאבחנים?

את עכירות העדשה ניתן לראות בבדיקה אצל רופא עיניים לאחר הרחבת אישונים. באמצעות אופטלמוסקופ המקרין אור בהיר לעין, יכול הרופא לקבוע האם קיימת עכירות של העדשה ומה חומרתה. 

איך יודעים עד כמה דחוף הניתוח?

הפרמטר הקובע את הצורך בניתוח הוא הירידה בראייה, תוך התחשבות במצב בריאותו של החולה. עם זאת, מדובר באחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם, והוא נחשב גם לאחד הבטוחים.

כיצד מתבצע הניתוח?

לאחר שהחולה מוכנס לחדר הניתוח ראשו מקובע למיטה כדי להפחית סכנה לתזוזות. הניתוח מתבצע באמצעות מיקרוסקופ המגדיל את העין. המנתח מבצע חתכים זעירים, שולף את העדשה העכורה, ומכניס במקומה את העדשה החדשה. העדשה מוחדרת דרך חתך זעיר כשהיא מקופלת, ונפתחת כמו מטרייה לאחר כניסתה לעין. זהו זה. בשלב הסופי העין נחבשת, והמטופל מקבל הנחיות טיפול לאחר הניתוח.

מהן ההנחיות לטיפול אחרי הניתוח?

במשך חודש לאחר הניתוח יש ליטול סדרה של טיפות עיניים: אנטיביוטיקה, ארבע פעמים ביממה למשך שבוע; טיפות אנטי-דלקתיות, ארבע פעמים ביום למשך חודש, וסטרואידים במינון הולך ויורד, גם במשך חודש. את הטיפות מזליפים במרווחים של כחמש דקות בין הסוגים השונים. מספר ימים לאחר הניתוח מתבקש המטופל להגיע לביקורת אצל רופא עיניים.



YOU MIGHT ALSO LIKE