סובלים מכאבים אך מתקשים לוותר על הריצה? הנה המדריך שיעזור לכם לחזור לרוץ בלי נזקים
מיליוני אנשים ברחבי העולם רצים על בסיס כמעט יומי, כאשר אחת התופעות הנפוצות ביותר היא פציעה או כאבים שונים, אשר פעמים רבות יכולה להוביל להשבתת פעילות. מתי הזמן הנכון לחזור לרוץ, ואיך עושים את זה נכון? הנה כל המידע

פציעה או כאבים יכולים להוביל להפסקת ריצה, מצב לא פשוט ומאתגר עבור אנשים הרצים מדי יום ביומו, או מספר פעמים בשבוע. אך החדשות הטובות הן שבכלל לא צריך לשבות ולהפסיק פעילות. למעשה, ההפך הוא הנכון. 

מנוחה מוחלטת יכולה להוביל לאיבוד ההתקדמות שהורווחה במאמץ במהלך שבועות ארוכים של אימונים. מחקרים אף מצאו שככל שרמת הכושר של המתאמן גבוהה יותר, כך גם ההתדרדרות במקרה של הפסקה משמעותית יותר.  

לכן, חשוב לזכור כי אימון כושר הינו אימון ספציפי לענף הספורט אליו הוא מיועד. כלומר, כאשר הגוף נתון לעומס מסוג מסוים הוא מתחיל לעבור שינויים פיזיולוגיים שיאפשרו לו להשתפר בהתמודדות עם עומס מסוג זה בעתיד. כאשר מבוצע אימון בספורט מסוים, יחידות עצביות האחראיות על התנועות הספציפיות אליו מתפתחות בצורה מיטבית ובכך יאפשרו תקשורת טובה יותר, שבתורה תוביל לקואורדינציה טובה ואפקטיבית יותר.

בנוסף לעיקרון ההדרגתיות, דווקא מידה מסוימת של עומס גופני חשובה להחלמת הרקמה. במילים אחרות, יש להפעיל את מידת העומס הנכונה על האזור הפצוע על מנת לעודד ולשפר את החלמת הרקמה ובכך לזרז את השיקום.

אז כיצד ניתן לדעת האם להמשיך לרוץ או להפסיק? 

נסו לקבוע את רמת הכאב על ידי סולם הנע מ-0 ל-10, כאשר 0 מייצג מצב שבו אין כאב בכלל ו-10 מתאר את הכאב הכי נורא שניתן לדמיין.

אם רמת הכאב עומדת על 3-4 מתוך 10 בזמן הריצה ולאחריה, ניתן לנסות לרוץ. אם הכאב חולף תוך 15-30 דקות לאחר הריצה - מעולה. אם הוא נשאר במשך חצי יום עד יומיים, או עולה לכאב גבוה יותר, זהו סימן לא טוב. 

במקרים אלו הדבר יכול להביא לקיבוע הכאב, במקרה הטוב, או ליצירת נזק ברקמה, במקרה הרע. נסו לרוץ זמן קצר יותר ושימו לב לצורה שבה הגוף מגיב. יכול להיות שבזמן הריצה תרגישו נהדר, אבל כמה שעות לאחר מכן הכאב יגבר.

בנוסף, חכו לפחות 24 שעות כדי לראות איך הגוף שלכם מגיב לכאב. אם רמות הכאב לא החריפו במהלך הריצה או בזמן שאחרי, אתם יכולים להמשיך בריצה, עדיין למרחקים קצרים יחסית. אם הכאב מחמיר, אתם זקוקים לכמה ימי מנוחה.  

אם רמות הכאב פוחתות, תוכלו להגביר את המרחק בהדרגה - הוסיפו כ-10% (מבחינת מאמץ, מרחק וכו') בשבוע. לבסוף, כאב חמור, נפיחות ורגישות גרמית הם לרוב סימנים לפציעה רצינית יותר ודורשים תשומת לב ממומחה לפני חזרה לפעילות כלשהי. 

YOU MIGHT ALSO LIKE