כבר היום: הסנאט יצביע על חקיקה שתהפוך את פסיקת 'רו נגד וייד' לחוק פדרלי
הדמוקרטים בסנאט התחייבו לקיים הצבעה בנושא בשבוע שעבר, אך הם לא צפויים לקבל את רמת התמיכה הנדרשת - 60 קולות - מאחר שכל הרפובליקנים כבר הודיעו שיתנגדו למהלך. הסנאטור צ'אק שומר: "אחת ההצבעות החשובות ביותר שנערך בקונגרס מזה עשורים"

כשבוע בלבד לאחר שהודלפו מסמכים המעידים על כוונת בית המשפט העליון לבטל את פסיקת "רו נגד וייד", המחוקקים בסנאט נערכים לקיים הצבעה היום (רביעי) שתהפוך את התקדים ההיסטורי בנושא ההפלות לחלק קבוע בחוק הפדרלי.

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

המחוקקים הדמוקרטיים (המפלגה ששולטת בבית העליון של הקונגרס) נערכים לקיים את ההצבעה חרף העובדה שהצעת החוק לא תזכה לרמת התמיכה הנדרשת - 60 קולות (מתוך 100). 

עד כה, 49 סנאטורים דמוקרטיים הודיעו כי בכוונתם להצביע בעד החקיקה, ביניהן בוב קייסי (פנסילבניה) שהתנגד להפלות במשך תקופה ממושכת אך השתכנע לתמוך בהחלטה בעקבות ההדלפה מבית המשפט העליון. לעומת זאת, הסנאטור ג'ו מנצ'ין (מערב וירג'יניה) טרם הודיע האם יתמוך בהצעת החוק.

כמו כן, כל 50 הסנאטורים השייכים למפלגה הרפובליקנית הודיעו שהם יצביעו נגד ההצעה. כלומר, בשלב זה נדמה כי לכל היותר, הדמוקרטים ישיגו 50 קולות בלבד, וכאמור הם זקוקים ל-60 קולות על מנת לקדם את הצעת החוק.

הסנאטור צ'אק שומר, אתמול בגבעת הקפיטול (צילום: AP)

כזכור, הסנאטור צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) המכהן כיו"ר הרוב הדמוקטי בבית העליון בקונגרס, היה זה שהודיע בשבוע שעבר שהמחוקקים יפעלו כדי למנוע את ביטולה של הפסיקה: "היום אני מכריז כי בשבוע הבא הסנאט יצביע בעד הצעת חוק שתהפוך את זכותן של נשים לעבור הפלה לחלק בלתי נפרד מהחוק הפדרלי", הוא אמר ביום חמישי האחרון.

כאשר נשאל אתמול מדוע הוא מתעקש לקיים הצבעה שבה יפסיד, שומר הסביר שהבית של העליון של הקונגרס "מחויב לפעול" בעקבות האפשרות שבית המשפט העליון יבטל את פסיקת הדגל. שומר אף כינה את ההצבעה כ"אחת החשובות ביותר בסנאט מזה עשורים":

כזכור, ביום שני בשבוע שעבר האתר "פוליטיקו" פרסם טיוטה ראשונית של פסיקת הרוב הצפויה - ממנה מסתמן כי בכוונת בית המשפט העליון לבטל את תקדים רו נגד וייד ובכך להעביר את ההכרעה בנושא לכל אחת מהמדינות.

"רו טעה בגדול מלכתחילה", כתב השופט השמרני סמואל אליטו, שמונה לתפקיד היוקרתי בשנת 2006 על ידי הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, במסמך בן 98 העמודים. "הנימוק היה חלש במיוחד, ולהחלטה היו השלכות מזיקות, ורחוקות מלהביא להסדר לאומי בסוגייה ההפלות. רו וקייסי [החלטה נוספת] הציתו ויכוחים והעמיקו את הפילוג. אנו סבורים שיש לבטל זאת. הגיע הזמן להקשיב לחוקה ולהחזיר את נושא ההפלות לנבחרי העם", הוסיף.

טויטת פסק הדין, שנכתבה בפברואר, תסיים למעשה את ההגנות הפדרליות על ביצוע הפלות עד 23 או 24 שבועות. במקום זאת, כאמור ההחלטה תהיה בידי כל מדינה, כיצד להגביל או לאסור הפלות. חשוב לציין כי לא ברור אם חלו שינויים בטיוטה מאז פברואר. כמו כן, ההחלטה הסופית צפויה להתפרסם לקראת הקיץ.

ההדלפה הדהימה את ארצות הברית וגרמה לסערה ציבורית ופוליטית כאחד. עם הפרסום, רבים יצאו להפגין מחוץ לבית המשפט העליון.

YOU MIGHT ALSO LIKE