הדלפה שמסעירה את ארה"ב: ביהמ"ש העליון החליט לבטל את הזכות להפלות
מסמך שהגיע לידי 'פוליטיקו' מציג את חוות הדעת וההצבעה של בית המשפט, אשר מבטל את ההגנה הפדרלית לנשים בביצוע הפלה - במטרה לאפשר לכל מדינה לקבל החלטה בעצמה

טיוטת חוות דעת שהודלפה לכלי התקשורת מראה כי בית המשפט העליון של ארצות הברית מוכן לבטל את החוק אשר מעניק לנשים את הזכות החוקית לבצע הפלה.

(צילום: AP)

על פי המסמך שהגיע לידי 'פוליטיקו', חוות הדעת הראשונית שנכתבה על ידי השופט סמואל אליטו, ראה שבית המשפט הגבוה תומך בביטול ההחלטה 'רו נגד ווייד' משנת 1973, אשר כאמור מאפשרת לנשים לעבור הפלות. 

"רו טעה בגדול מלכתחילה", כתב אליטו, שמונה בשנת 2006 על ידי הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, בסמך בן 98 העמודים. "הנימוק היה חלש במיוחד, ולהחלטה היו השלכות מזיקות, ורחוקות מלהביא להסדר לאומי בסוגייה ההפלות. רו וקייסי [החלטה נוספת] הציתה ויכוחים והעמיקו את הפילוג". 

"אנו סבורים שיש לבטל זאת. הגיע זמן להקשיב לחוקה ולהחזיר את נושא ההפלות לנבחרי העם", הוסיף.

טויטת פסק הדין, שנכתבה בפברואר, תסיים למעשה את ההגנות הפדרליות על ביצוע הפלות עד 23 או 24 שבועות. במקום זאת, ההחלטה תהיה בידי כל מדינה, כיצד להגביל או לאסור הפלות.  יש לציין כי לא ברור אם חלו שינויים בטיוטה מאז פברואר. כמו כן, ההחלטה הסופית צפויה להתפרסם בהמשך האביב.

ההדלפה הדהימה את ארצות הברית וגרמה לסערה ציבורית ופוליטית כאחד. עם הפרסום, רבים הגיעו למבנה ביהמ"ש, כאשר חלק מפגינים למען זכויות הפלה ואחרים מפגינים נגד, כאשר העימותים לא איחרו לבוא. 

 ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, אמר שהוא מוכן "להילחם כמו גיהנום" נגד פסיקת ביהמ"ש העליון. "העירייה יודעת שזו זכותה של אישה לקבל את החלטות הבריאות שלה לבדה. המתקפה האפשרית הזו על חירותן מצד ימין קיצוני אינה יכולה להימשך". 

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי אם הפרסום הוא נכון, זה אומר ש"ביהמ"ש העליון מוכן להטיל את ההגבלה הנוקשה ביותר על זכויות בחמישים השנים האחרונות - לא רק על נשים, אלא על כל האמריקאים… ההחלטה המדווחת של השופטים אשר התמנו על ידי רפובליקנים, תיחשב כתועבה, כאחד ההחלטות הגרועות והמזיקות ביותר בהיסטוריה המודרנית". 

הסנאטור הרפובליקני, טום קוטון, כתב בתגובה כי "רו טעה בגדול מלכתחילה, ואני מפתלל שביהמ"ש יפעל על פי החוקה ויאפשר למדינות להגן שוב על תינוקות". לצד זה, הוא תקף את ההדלפה: "ביהמ"ש ומשרד המשפטים חייבים לרדת לעומקה של ההדלפה הזו".

YOU MIGHT ALSO LIKE