גם סין לא נשארה אדישה לעדויות הטבח באוקראינה: "מטריד מאוד"
שליח המדינה באו"ם לא הפנה אצבע מאשימה כלפי רוסיה או אוקראינה, אך גינה את הפגיעה באזרחים ואמר כי יש לבדוק את הנסיבות "בהתבסס על עובדות"

התיעודים מרחובות העיר בוצ'ה באוקראינה, שהציגו גופות שלש אזרחים והרס רב, זיעזעו את העולם. אפילו סין לא נשארה אדישה למראה מה שעשוי להיות טבח מרושע, ושליח המדינה באו"ם אמר כי הדיווחים "מטרידים מאוד", ורמז על תמיכה אפשרית בחקירה עצמאית בהובלת האו"ם.

(צילום: AP)

"על פי המשטר ההומניטארי הבינלאומי, יש לחסוך מאזרחים כל צורה של אלימות בסכסוכים מזוינים. התקפות נגד אזרחים אינן מקובלות, ואסור עליהן להתרחש", אמר ג'אנג ג'ון למועצת הביטחון של האומות המאוחדות, שהתכנסה כדי לדון במלחמה במזרח אירופה. 

"הדיווחים והתמונות על מקרי מוות של אזרחים בבוצ'ה מטרידים מאוד", המשיך ג'אנג, אם כי לא הפנה אצבע מאשימה לעבר רוסיה או אוקראינה. "יש לוודא ולבסס את הנסיבות הרלוונטיות, והגורמים הספציפיים לאירוע. כל האשמות צריכות להתבסס על עובדות. לפני הסקת מסקנות, על כל הצדדים לנהוג באיפוק ולהימנע מהאשמות מופרכות".

כזכור, לפני מספר ימים הכוחות הרוסים נסוגו ממספר אזורים באוקראינה, בהם העיירה בוצ'ה שבפרברי הבירה קייב. עם כניסת החיילים האוקראינים למקום התגלו ממדי האסון - מאות גופות של תושבים מוטלים ברחובות, כמו גם דיווחים על קברי אחים והוצאות להורג, מה שהוביל לטענות על פשעי מלחמה, שכמובן הוכחשו על ידי מוסקבה.

לצד הבעת הצער על מותם של אזרחים בבוצ'ה, סין גם נזפה במערב על ערעור היציבות של הסביבה הביטחונית באירופה שלאחר המלחמה הקרה, והתנגדה לסנקציות הגורפות נגד רוסיה. 

ג'אנג כינה את המלחמה באוקראינה "טרגדיה גיאופוליטית" שראויה להרהור. "צריך לכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של כל המדינות אין לדחוף מדינות קטנות ובינוניות לחזית העימות בין מעצמות גדולות".

"לכל המדינות יש את הזכות להחליט על מדיניות החוץ שלהן באופן עצמאי, ואין להכריח אותן לנקוט צד", המשיך צ'אנג, אז קרא לארה"ב, נאט"ו והאיחוד האירופי לנהל משא ומתן עם רוסיה, כנראה ללא אוקראינה, על מנת לפתור "הבדלים שהצטברו במהלך השנים", ולבנות "מסגרת ביטחון אזורית בת קיימא" כדי להבטיח שלום".

באותה התכנסות של סכנות מועצת הביטחון, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי הופיע באופן וירטואלי, שם הציג תמונות של אזרחים מתים, כולל ילדים, והאשים את החיילים הרוסים בהרג משפחות שלמות בעיירות שנכבשו. הוא קרא למועצה להסיר את רוסיה מחברות קבועה במועצה.

שגרירת ארה"ב ביקשה להצביע השבוע בעצרת הכללית להשעיית רוסיה ממועצת זכויות האדם, גוף בו גם יושבת סין.

נשיאי סין ורוסיה (צילום: Shutterstock)

YOU MIGHT ALSO LIKE