ביידן לא חוזר בו: פוטין לא צריך להישאר בשלטון
ההתבטאות של הנשיא גררה התנערות מצד הבית הלבן, נשיא צרפת וגם ממשלת בריטניה - ועל אף הסכנה הכרוכה בהצהרות כאלה, ביידן אמר: "אני לא מתנצל על כך"

אחרי הסערה סביב דבריו של ג'ו ביידן בפולין, לפיהם ולדימיר פוטין "לא יכול להישאר בשלטון", מה שהביא את הבית הלבן להתנער מהצהרה זו - הנשיא האמריקני אמר ביום שני כי הוא לא מתחרט על מה שאמר.

ביידן ופוטין (צילום: Getty Images)

ביום ראשון, כאשר חזר לבית הלבן, ביידן הכחיש אל מול העיתונאים כי הוא מבקש "לשנות את המשטר" ברוסיה. אך יממה לאחר מכן, באירוע עם מנהלת המשרד לניהול ותקציב, הנשיא אמר כי "אני לא חוזר בי".

ביידן הסביר כי הוא לא קורא לשינוי משטר במוסקבה, אך ציין כי דבריו מבטאים את "הזעם המוסרי" האישי שלו אל מול "הברוטליות" של המתקפה של רוסיה באוקראינה, לאחר שפגש במיליוני פליטים שנמלטו בחודש האחרון. 

 "הבעתי את הזעם המוסרי שהרגשתי… זה עתה באתי משהייה עם המשפחות האלה. אבל אני רוצה להיות ברור שלא הייתי, וגם עכשיו לא, מחפש שינוי מדיניות", אמר ביידן, אך הוסיף כי "אני לא מתנצל על כך", בהתייחסו לאמירה כי פוטין לא יכול להמשיך לכהן כנשיא. 

הנשיא אמר כי הפלישה הרוסית לאוקראינה היא "לא מתקבלת לחלוטין", ואמר כי ההערכה אינה מערערת את המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב, אירופה ושאר בעלות הברית לרדוף אחר שלום ולנהל משא ומתן לסיום הלחימה באוקראינה.

ההתבטאות של ביידן בוורשה, שהגיעה שעות בודדות לאחר שכינה את פוטין "קצב", גררה תגובה מהקרמלין, שמסר כי "זה לא יוחלט על ידי מר ביידן. זו צריכה להיות בחירה אך ורק של אנשי הפדרציה הרוסית".

גם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, גינה את דבריו של מקבילו האמריקני והזהיר מפני שימוש בשפה מתלהטת במצב שהוא ממילא מאוד רגיש. גם בריטניה התנערה מההערות של ביידן. 

אך ביום שני, ביידן אמר כי הוא לא מודאג מכך שההערות שלו יתפרשו כקריאה לשינוי משטר, או שהם ישמשו כתעמולה רוסית כדי להצדיק כל סוג של הסלמה מצד רוסיה. "אף אחד לא מאמין שדיברתי על להפיל את פוטין… אף אחד לא מאמין לזה", אמר ביידן. "הבעתי את הזעם שלי על ההתנהגות של האיש הזה".

הנשיא האמריקני חזר ואמר כי פוטין "לא צריך להישאר בשלטון", אך הוסיף כי "אנשים רעים" לעיתים קרובות נשארים בתפקידם למרות ההתנהלות שלהם. 

YOU MIGHT ALSO LIKE