הלחימה עלתה שלב: רוסיה הצהירה כי תקפה באוקראינה עם טיל היפרסוני
כלי הנשק החדשני הוא מרכז מרוץ החימוש, בו מתחרות גם סין, קוריאה הצפונית וארצות הברית – כאשר כל בכירי הצבא האמריקני הודו כי שהם נמצאים בפיגור אל מול המעצמות האחרות

רוסיה אמרה כי לראשונה מאז תחילת המלחמה באוקראינה, היא השתמשה בטילים היפרסוניים – מידע שאם יתברר כנכון, הוא יסמן הסלמה בלחימה במזרח אירופה, כמו גם חשש עולמי כבד אל מול מרוץ ההתחמשות.

מסוקים רוסים הנושאים טילים הפירסוניים (צילום: Getty Images)

דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קושנקוב, אמר כי ביום שישי צבא רוסיה שיגר טילי 'קינזהל' על מחסן צבאי במערב אוקראינה. "מערכת האווירית 'קינזהל', עם טילים אווירובליסטיים היפרסוניים, השמידה מחסן תת קרקעי גדול של טילים ותחמושת תעופה השייך לחיילים אוקראינים בכפר דליאטין", אמר.

האזור בו אירעה התקיפה נמצא כ-50 קילומטרים לגבול עם רומניה, חברה בברית נאט"ו.

משרד ההגנה הרוסי פרסם גם את מה שלדבריו הם צילומי התקיפה שתועדו באמצעות כלי טיס בלתי מאויש. הטיל בעל יכולת גרעינית – למרות שהתקיפה הזו הייתה קונבנציונלית.

הגנרל הרוסי הוסיף כי כוחות צבא רוסיה השתמשו במערכת טילים נגד ספינות הנקראת 'באסטיון', כדי לפגוע במתקני צבא אוקראינה ליד נמל אודסה שבים השחור.

הנשיא ולדימיר פוטין התפאר במערכת טילי 'קינזהל', שמאפיינות את היכולות של הצבא שלו עם כלי נשק היפרסוניים – שמהירותם, יכולת התמרון שלהם והגובה הנמוך בו הם טסים, אשר מקשים על מעקב ויירוט.

על פי הדיווחים, מוסקבה השתמשה לראשונה בטילי 'קינזהל' – שפירושו ברוסית 'פגיון' – במהלך המערכה הצבאית שלה בסוריה בשנת 2016. אך לא ברור אם הטיל שנעשה בו שימוש ביום שישי האחרון הוא מאותו דגם.

כמו כן, באותו היום שוגרו ארבעה טילי שיוט רוסיים שפגעו בשדה תעופה אסטרטגי בעיר לבוב במערב אוקראינה – שנחשבה לעיר מקלט בטוחה יחסית עבור דיפלומטים, עובדי סיוע, פליטים ועיתונאים.

כאמור, שימוש בטיל היפרסוני מסמן עליית שלב בשימוש מדינה בכלי נשק. בחודש נובמבר אשתקד, מזכיר חיל האוויר האמריקני הודה כי בעולם יש מרוץ חימוש לפיתוח הנשק, אלא שאז הוא התייחס בעיקר לסין, שלדבריו עושה זאת באופן "אגרסיבי".  

בעקבות ההבנה האמריקנית כי רוסיה, סין וקוריאה הצפונית לא נחות בשיפור איכות הנשק, שר ההגנה לויד אוסטין החל לדחוק בחברות ההגנה המובילות במדינה להאיץ את פיתוחו.

אז, גנרל החלל דיוויד תומפסון אמר כי לארצות הברית יש "הרבה מה להדביק, ומהר מאוד", והודה כי האמריקנים מפגרים מאחור. הוא גם הביע את דאגתו ואמר כי "אנחנו לא מתקדמים כמו הסינים או הרוסים במונחים של תוכניות היפרסוניות".

YOU MIGHT ALSO LIKE