"ארה"ב לא מוכנה לאפשרות שפוטין ישתמש בנשק גרעיני"
קצינת מודיעין לשעבר טענה וושינגטון לא הכינה תוכנית למתקפה גרעינית אפשרית, ואמרה: "ככל שנדחוף את פוטין לפינה – כך ההסתברות עולה"

התגובות של ארצות הברית לפלישה הרוסית לאוקראינה, מצביעות על כך שאין לה תוכנית טובה במידה שרוסיה תחליט להשתמש בנשק גרעיני – כך טענה קצינת מודיעין לשעבר בראיון לרשת 'פוקס ניוז'.

ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

רבקה קופלר, סוכנת ביון לשעבר ומחברת "ספר המשחקים של פוטין: התוכנית הסודית של רוסיה להביס את אמריקה", הסבירה כי בעוד שלארה"ב כן יש תוכנית אסטרטגית אם ולדימיר פוטין ישתמש בנשק גרעיני – התגובות האחרונות שלה אל מול התוקפנות הרוסית מראות שוושינגטון לא מתכוננת לאפשרות כזו.

"העובדה שלא הגבנו בצורה שיטתית לאף אחת מהפעולות של פוטין, וגם לא הרתענו אותו באף אחת מהפעולות שביצע", מעלה חשש מכך שלוושינגטון אין תוכנית קוהרנטית להגיב למתקפת גרעין.

"אם לשפוט לפי התגובה הכללית שלנו, שמנו את כל הביצים בסל אחד עם סנקציות, ונתפסנו לא מוכנים – בלי קשר לעובדה שפוטין מעולם לא שמר בסוד את מה שהוא הולך לעשות", אמרה קופלר. "בהתחשב בזה, לא נראה שאנחנו מוכנים לאפשרות שהוא ישתמש בנשק גרעיני".

הסוכנת לשעבר המשיכה: "ברגע שפוטין אמר שהוא עדכן את מצב המוכנות לקרב, לא אמרנו כלום. כל הבלבול הזה נראה כמו גישה אקראית מהצד שלנו". היא הוסיפה כי ארצות הברית צריכה להיות פעילה מאוד בהרכבת תוכנית מגירה, כמו גם הקמת ערוצים אחוריים כדי למנוע מהנשיא הרוסי להסלים את המצב.

לגבי הסבירות שפוטין אכן ישתמש בנשק גרעיני – קופלר מאמינה שהוא מסוגל לקבל החלטה דרסטית שכזו. "יש לו סיבולת לסיכון גבוה", אמרה. "אני מאמינה שזה במסגרת התודעה שלו".

רוסיה טענה ביום שבת כי היא השתמשה בטיל היפרסוני שהרס מחסן תחמושת באוקראינה. בהתייחסותה לכך, קופלר אמרה שהפעולה שננקטה היא חלק מתכונית אסטרטגית שפוטין משתמש בה, כדי להראות לעולם שהוא לא מפחד ממלחמה.

"הם מנסים לשלוח מסר אסטרטגי", אמרה קופלר. "להערכתי, פוטין מטס במדרגות קטנות בסולם ההסלמה, במסלול ללוחמה גרעינית".

"אנחנו מאוד ממוקדים בלחשוב שזה כל כך מטורף ומחוץ לתחום האפשריות", אמרה לגבי שימוש פוטנציאלי בנשק גרעיני. "אבל תחשוב על כל הדברים המטורפים שהוא כבר עשה. הוא פלש לחצי האי קרים. עכשיו הוא תוקף את אוקראינה בצורה הכי אכזרית שאפשר".

לבסוף, קופלר הסבירה שהאופיה הגרעינית היא לא בהכרח אחד הצעדים הבאים שפוטין ינקוט, אם כי אי אפשר "לשלול" אותה. כי ככל שאנחנו "דוחפים את פוטין לפינה", כך "ההסתברות עולה – כי הוא הניח את הכל על כף המאזניים".

YOU MIGHT ALSO LIKE