דיווח מדאיג: ארה"ב שוקלת להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור
מקור המעורה בפרטים אמר כי וושינגטון בודקת אילו ויתורים טהראן תצטרך ליישם עבור הסרת הכוח הצבאי מהרשימה השחורה. דובר מחלקת המדינה האמריקני סירב להגיב לעניין

ארצות הברית שוקלת להסיר את משמרות המהפכה של איראן מהרשימה השחורה של ארגוני הטרור, זאת בתמורה להבטחות מטהראן לריסון הכוח הצבאי. כך אמר ביום רביעי מקור המעורה בפרטים.

חברי משמרות המהפכה (צילום: AFP)

לדברי המקור, שדיבר בעילום שם, וושינגטון עדיין לא החליטה מה יכולה להיות התחייבות ראויה מצד טהראן בתמורה לצעד כזה. הצעד יהיה "בתמורה למחויבות כלשהי ו\או לצעדים של איראן, ביחס לפעילויות אזוריות או אחרות של משמרות המהפכה".

אם ממשל ביידן אכן יפעל כך, הוא ישנה את הרשימה השחורה של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שהגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור בשנת 2019 – מה שסימן את הפעם הראשונה בה וושינגטון תייגה באופן רשמי קבוצה של ממשלה ריבונית אחרת כארגון טרור.

מקורות אמרו כי שינוי ההגדרה של הכוח הצבאי של איראן היא אחת הסוגיות האחרונות והמטרידות ביותר בשיחות העקיפות על החייאת הסכם הגרעין מ-2015, לפיו טהראן מגבילה את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בסנקציות הכלכליות.

כאשר נשאל על האפשרות להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור של ארצות הברית, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, סירב להגיב מעבר לאמירה לפיה הקלה בסנקציות היא בלב המשא ומתן להחייאת ההסכם.

בשבוע שעבר, גורם רשמי איראני אמר כי הסרת משמרות המהפכה מהרשימה השחורה הייתה על שולחן על הדיונים עוד בחודש יוני, אך הנושא הפך מסובך יותר לאחר כניסתו של הנשיא האיראני החדש, אברהים ראיסי.

אותו בכיר איראני, שדיבר גם הוא בעילום שם, אמר כי ארה"ב הבהירה כי "הם לא יכולים לבצע צעד שכזה ללא ויתורים גדולים מאיראן" – עמדה שלדבריו נדחה על ידי צוות המו"מ הראשי של טהראן.

כזכור, בחירתו של הנשיא ראיסי עיכבה את פתיחת השיחות העקיפות על חידוש הסכם הגרעין – אותו נטש טראמפ בשנת 2018 תוך הטלת סנקציות חדשות, מה שגרם לאיראן להפר את מגבלות הגרעין. בנובמבר האחרון, המו"מ התחדש, עם נציגים מהמדינות בריטניה, סין, צרפת, גרמניה, ורוסיה – כמו גם גורמים רשמיים באיחוד האירופי.

חידוש הסכם הגרעין יאפשר לאיראן למכור את הנפט שלה למדינות אחרות. צעד כזה הפך לאינטרס עולמי, כאשר המלחמה במזרח אירופה השתיקה לחלוטין את ייצוא הנפט מרוסיה, והכניס את העולם למשבר אנרגיה חמור שגרם לזינוק חד במחיר המשאבה.

YOU MIGHT ALSO LIKE