הקרמלין טוען שארה"ב מאמנת ציפורים כדי להפיץ מחלות ברוסיה - עד כמה זה מופרך?
בתקופת מלחמת העולם השנייה, הצבא האמריקני אימן יונים להטיל פצצות – פרויקט שבוטל במהרה. אך במוסקבה טוענים כי וושינגטון ממשיכה לנקוט בטקטיקה זו

לאחר האשמת ארצות הברית בייצור נשק ביולוגי באוקראינה, משרד ההגנה הרוסי טען לעוד תיאוריית קונספירציה הזויה – או לא: האמריקנים מאמנים ציפורים באוקראינה כדי שיפיצו מחלות קטלניות בקרב אזרחים רוסים.

אישה מאכילה יונים בעיר טרנופול שבאוקראינה (צילום: Getty Images)

הטענה היא רק אחת מטענות מוזרות רבות שמוסקבה הציעה כדי להצדיק בצורה כלשהי את ה"מבצע הצבאי המיוחד", כפי שהיא מכנה את הפלישה לאוקראינה. אחת מההאשמות על פי הקרמלין היא, שפקידים אוקראינים מבצעים רצח עם נגד רוסים אתניים.

האלוף איגור קונשנקוב, הדובר הראשי של משרד ההגנה הרוסי, הפיץ את המזימה האמריקנית ביום חמישי, בראיון ל-RIA Novosti, כלי תקשורת בשליטת ממשלת רוסיה.

קונשנקוב טען כי כוחות ארה"ב תכננו להדביק עופות בזן השפעת H5N1, מחלה מדבקת, "עם שיעור תמותה של 50%, וכן במחלת ניוקאסל הקטלנית – הפוגעת במערכת הנשימה, העצבים והעיכול.

הפרסום בכלי התקשורת הרוסי כלל מפות, מסמכים ותצלומים של ציפורים הנושאות את הסמל של ארה"ב. קונשנקוב אמר שרשויות הצבא הרוסי לכדו גם כמה מהציפורים הנגועות באזור מזרח אוקראינה.

איגור קונשנקוב, דובר משרד ההגנה הרוסי (צילום: רויטרס)

על אף שהטענות נשמעות הזויות, לא מדובר בהמצאה מהכובע. קצת לאחר מלחמת העולם השנייה ארצות הברית פתחה במה שכונה "פרויקט יונה", כאשר היא ניסתה, במשך תקופה קצרה, לאמן יונים כדי שינחיתו פצצות לעבר יעדים מוגדרים.

אך התוכנית בוטלה במהירות, והציפורים מעולם לא לקחו חלק בשדה הקרב. כך על פי המוזיאון הלאומי להיסטוריה האמריקאית.

הטענה של דובר משרד ההגנה הרוסי מגיעה לאחר תיאוריה אחרת, לפיה הפנטגון מימן והתנסה ב"עטלפי קורונה", כדי ליצור נשק ביולוגי באוקראינה הכוללים ציפורים, עטלפים וזוחלים. הדברים הללו חיזקו את הקונספירציות הישנות של מוסקבה, לפיהן באוקראינה ישנן מעבדות של צבא ארה"ב המפתחות לוחמה על ידי חיידקים.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית כינה את הטענה הרוסית כ"שקר מוחלט" ו"שטויות מוחלטות", והוסיף: "הטענת הללו הופרכו באופן סופי שוב ושוב במשך שנים רבות".

גם דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, הגיב לפרסומים, אותם תיאר כ"אבסורדים", "מצחיקים", ואמר כי מדובר ב"תעמולה". מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי הטענות הן "מגוחכות".

מנהל ה-CIA, וויליאם ברנס, אמר ביום חמישי לוועדת המודיעין של הסנאט כי רוסיה עשויה להשתמש בטענות כאלו כדי להניח את בסיס למתקפה כימית או ביולוגית, ואז להאשים את הכוחות האמריקנים או האוקראינים.

YOU MIGHT ALSO LIKE