"קיבלה הוראות ישירות מפוטין ב-SMS": אזרחית ארה"ב פעלה כסוכנת סמויה מטעם מוסקבה
היא עמדה בראש ארגון קש שנועד לייצר השפעה עבור דיפלומטים רוסיים, עמדה בראש ארגון תעמולה רוסית בארה"ב, ועשתה זאת בתיאום עם לא אחר מנשיא רוסיה ולגימיר פוטין, עתה אלנה ברנסון מבוקשת - ישנה רק בעיה אחת, היא מתחבאת ברוסיה

משרד המשפטים של ארצות הברית הודיע ​​ביום שלישי כי אזרחית כפולה אמריקאית-רוסית, שהתכתבה עם ולדמיר פוטין, מואשמת בכך שעבדה לכאורה כסוכנת רוסיה לא רשומה.

משרד התובע הכללי של ארה"ב עבור המחוז הדרומי של ניו יורק פרסם הודעה לעיתונות לפיה הוגשה תלונה פלילית נגד אלנה ברנסון, בת ה-61, שלא נעצרה כיוון שברחה מאמריקה לרוסיה בשנת 2020.

האישומים מגיעים על רקע מתיחות גבוהה בין ארצות הברית ורוסיה, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה והסנקציות של ארה"ב שבאו בעקבותיה.

על פי הפרסום, ברנסון עומדת בפני אישומים רבים, כולל "פעולה וקשירת קשר לפעול בארצות הברית באופן בלתי חוקי כסוכן של ממשלת רוסיה, אי רישום מכוון לפי חוק רישום הסוכנים הזרים ('FARA'), כמו גם קשירת קשר לבצע הונאת ויזה והצהרת הצהרות כוזבות ל-FBI".


ברנסון החלה לכאורה את עבודתה מטעם ממשלת רוסיה כבר ב-2011 "כדי לקדם את האינטרסים הרוסיים בארצות הברית", קובע משרד המשפטים.

על ברנסון הוטלה המשימה להשיג פגישות עבור "פקידים רוסים כדי להתקרב לפקידים פוליטיים ואנשי עסקים בארה"ב, על ידי הפעלת ארגונים בארצות הברית לצורך קידום פומבי של מדיניות ממשלת רוסיה", טוען משרד המשפטים.

יתרה מכך, ברנסון לא הודיעה ליועץ המשפטי לממשלה על מעמדה כסוכנת באמצעות רישום במסגרת ה-FARA כנדרש, נכתב בהודעה.

בשנת 2012 או בערך, ברנסון הקימה את "המרכז הרוסי ניו יורק" (RCNY), שמרכזו במנהטן, לאחר שקיבלה אור ירוק מבכירי ממשל ברוסיה, כך קובע משרד המשפטים בפרסום.

דמיאן וויליאמס, התובע של המחוז הדרומי של ניו יורק, אמר כי ברנסון התכתבה לכאורה עם ראש הממשלה דאז ולדמיר פוטין "ונפגשה עם שר בכיר ברוסיה לפני שהקימה" את RCNY, שוויליאמס כינה "מרכז תעמולה".

כאזרחית כפולה ונאשמת בפעולה כסוכנת רוסית בלתי חוקית, אלנה ברנסון, התכתבה לכאורה עם ראש ממשלת רוסיה דאז ולדימיר פוטין, בערך בזמן שהמרכז הרוסי, במנהטן, נפתח.

ברנסון "וה-RCNY קיבלו מימון של עשרות אלפי דולרים מממשלת רוסיה וקיבלו פקודות ישירות מגורמים רוסיים בנוגע לאירועים והודעות ציבוריות", נטען בתלונה.

במשך כל תקופתה כסוכנת, שגרירות רוסיה בוושינגטון נתנה לכאורה לברנסון גם כיוון וגם מימון.

הסוכנת, שלכאורה פעלה להסתיר את קבלת המימון וההוראות מהבכירים הרוסים, אמרה לקושרים להתרחק מ"שימוש בשפה בתיאור פעילותם שתפנה את תשומת הלב לחובות רישום ה-FARA עבורה ועבור הארגונים".

ברנסון שימשה גם כיו"ר מועצת הקהילה הרוסית של ארה"ב (KSORS).

KSORS ממומנת בחלקה על ידי מוסדות ממשלתיים רוסים וריכזה קמפיין בשם "אני אוהב את רוסיה".

"ההסברה הפרסומית של ברנסון, לרבות קמפיין 'אני אוהב את רוסיה' המכוון לצעירים אמריקאים, מדגימה את ניסיונותיה לפעול בהוראת הממשלה הרוסית כדי לקדם באופן לא חוקי את האינטרסים שלה בארצות הברית", אמר וויליאמס.

עבודתה הבלתי חוקית לכאורה כללה גם תיאום פגישות בין פקידי ממשל ארה"ב ומנכ"לים עם פקידים רוסים, כגון פגישה במרץ 2016 שבה היו מעורבים סנטור ממדינת ניו יורק, מנהלים ממספר חברות אמריקאיות, וראש משרד החוץ הרוסי לפעילות כלכלית ויחסים בינלאומיים.

ברנסון נטלה לכאורה חלק בתוכנית הונאות ויזה, שבה היא תספק מידע לגורמים רשמיים ברוסיה בנוגע לאירועי RCNY כדי להשתמש בו "כדי להשיג אשרות כניסה לארצות הברית", מציין משרד המשפטים.

בסוף ספטמבר 2020, ה-FBI ראיין את ברנסון, שלדבריהם טענה בצורה שקרית שפקידים רוסים מעולם לא ביקשו ממנה לקבוע פגישות עם פקידים אמריקאים או מנכ"לים.

בעקבות הראיון, היא עזבה את ארצות הברית וטסה לרוסיה בערך ב-20 באוקטובר 2020.

ב-15 באוקטובר של השנה שעברה, היא הופיעה בטלוויזיה הרוסית ואמרה שעזבה את ארצות הברית כשהיא חששה שתיעצר, לפי משרד המשפטים.

במידה ותיתפס היא צפויה ל-35 שנות מאסר בפועל.
YOU MIGHT ALSO LIKE