"פוטין עשוי להיות הדבר הטוב ביותר שקרה לנאט"ו"
מפקד ארגון נאט"ו לשעבר אמר כי ברגע שרוסיה פלשה לאוקראינה, התבצעו שינויים אותם ניסה לדחוף במשך 4 שנות כהונתו. כמו כן, הזהיר ב"נורמליזציה" של הפעולה הצבאית של מוסקבה

לשעבר מפקד בכיר בנאט"ו אמר ביום ראשון כי ייתכן שהנשיא ולדימיר פוטין הוא "הדבר הטוב ביותר שקרה" ברית הצבאית, והסביר כי פלישת רוסיה אוקראינה גרמה למערב לחזק את הגנתו.

ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

בראיון עם רשת החדשות MSNBC, ג'יימס סטרווידיס – אדמירל בצי האמריקני ששימש כמפקד נאט"ו בין השנים 2009 עד 2013, התייחס להוספת תקציב הוצאות הביטחון של גרמניה, שהועברה ימים לאחר שפוטין הכריז על מתקפה באוקראינה.

"ביליתי ארבע שנים כמפקד בעלות הברית של נאט"ו. בכל ועידה, בכל פגישה של בכירי הארגן, הייתי מוצא את דרכי אל הקנצלרית אנגלה מרקל מגרמניה ושר ההגנה, והייתי אומר להם, 'אתם חייבים להעלות את הוצאות הביטחון שלכם'. ולא הגעתי לשום מקום בארבע שנים הללו", אמר.

"בתוך 48 שעות, ולדימיר פוטין נתן השראה לגרמנים, כמעט ולהכפיל את תקציב ההגנה שלהם – צעד חכם מצד הגרמנים", המשיך סטרווידיס. "ולדימיר פוטין עשוי להיות הדבר הטוב ביותר שאי פעם קרה לברית נאט"ו".

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, הודיעה ב-27 בפברואר כי היא תיצור קרן חד פעמית מיוחדת של 100 מיליארד אירו להוצאות צבאיות. הקנצלר אולף שולץ, אמר כי תקציב הביטחון של המדינה משנה לשנה יהיה יותר מ-2% מהתמ"ג שלה, מה שישנה את הירידה האחרונה בהוצאות הצבאות.

לדבריו של קנצלר גרמניה, הכספים הנוספים נועדו לחזק את הביטחון של המדינה עצמה, ולמלא את התחייבותה של נאט"ו.

ג'יימס סטרווידיס (צילום: Getty Images)

ביום ראשון, מפקד נאט"ו לשעבר אמר כי לדעתו "לא סביר" שפוטין ישתמש בנשק גרעיני או יתקוף ישירות את נאט"ו. "יש לנו יתרון של ארבעה לאחד בכוחות הקרקע. יש לנו יתרון של חמישה לאחד במטוסי קרב, שישה לאחר בספינות מלחמה", אמר. "הוא לא מתכוון לריב עם ברית נאט"ו".

עם זאת, בראיון לרשת MSNBC, האדמירל בדימוס כן הזהיר כי פוטין מכוון לכמה מדינות שהיו בעבר חלק מברית המועצות, אך אינן חברות בארגון נאט"ו – כמו מולדובה, קזחסטן ובלארוס. "לשם הוא הולך. ואני מודאג מזה מאוד", אמר.

כמו כן, הוא התייחס להשפעה ההרסנית ל"נורמליזציה" של הפלישה על הפוליטיקה העולמית. "לא ראינו התנהגות כזו בין מדינות מאז שנות ה-30. אם ננרמל את זה, אפקט המפל של מדינות אוטוריטריות שחוצות גבולות כדי לכבוש שטחים, יחזיר אותנו לתקופות הרומאים הקדמונים".

(צילום: Shutterstock)

YOU MIGHT ALSO LIKE