הגזענות של המערב: "כואב לראות אנשים עם עיניים כחולות ושיער בלונדיני נהרגים"
הסיקור בכלי תקשורת שונים חשפו צביעות של רבים, כאשר נשמעו אמירות קשות כמו "זה לא עיראק או אפגניסטן", או "לא מדובר בפליטים מסוריה, אלא מאוקראינה"

כלי תקשורת מערביים ספגו אש בימים האחרונים בגלל מה שהמבקרים מכנים "סיקור גזעני" מצד "עליונות לבנה", אשר מצייר את האוקראינים כראויים יותר לסימפטיה של העולם, יותר מאשר אזרחים באפגניסטן, עיראק, סוריה ותימן – שם יש סכסוכים עקובים מדם במשך שנים.

אחת האמירות המזעזעות הגיעו מפי כתב החוץ צ'רלי ד'אגטה, בעל ניסיון של שני עשורים בדיווח מלחמות, אמר בשידור חי ברשת CBS, בעודו עומד בקו קייב: "עם כל הכבוד, זה לא מקום כמו עיראק או אפגניסטן שראו את הסכסוך המשתולל במשך עשרות שנים... זו עיר יחסית מתורבתת, יחסית אירופאית שבה לא היית מצפה לזה או מקווה שזה יקרה".

אז, כנראה, הבין את פליטת הפה שלו ואמר: "אני צריך לבחור את המילים האלה בקפידה". לאחר מכן, העיתונאי הוותיק התנצל על דבריו – אך זה היה מאוחר מדי.

הקטע בו אמר את הדברים צבר יותר מיליוני צפיות ברשתות החברתיות, וגרר אלפי תגובות זועמות על ההשוואה שערך לגבי ערך חייהם של אנשים על פי אזור מגוריהם.

גם כתבת חדשות NBC, קלי קוביאלה, עומדת תחת ביקורת חריפה על כך שאמרה בשידור חי: "אלה לא פליטים מסוריה, אלה פליטים מאוקראינה... הם נוצרים, הם לבנים, הם מאוד דומים לנו".

כתבת ITV הבריטי, שדיווחה מפולין, אמרה: "הבלתי מתקבל על הדעת קרה. זו לא מדינה מתפתחת בעולם השלישי – זו אירופה!".

ברשת BBC, הפוליטיקאי והתובע האוקראיני דיוויד סבארלידזה, אמר למגיש: "זה ממש אמוציונלי בשבילי, כי אני רואה אנשים אירופאים, עם עיניים כחולות ושיער בלונדיני נהרגים, ילדים נהרגים כל יום עם הטילים של פוטין, המסוקים והרקטות שלו".

ארגוני כלבי השמירה של התקשורת אמרו שהסיקור של המשבר באוקראינה חושף הטיות ארוכות שנים מצד חברת מערביות. "סוג זה של פרשנות משקף את המנטליות הנפוצה בעיתונאות המערבית של נורמליזציה של טרגדיה בחלקים של העולם כמו המזרח התיכון, אפריקה, דרום אסיה ואמריקה הלטינית", כתב איגוד העיתונאים הערבי והמזרח תיכוני. "זה עושה דה-הומניזציה והופך את החוויה שלהם עם מלחמה כדבר רגיל וצפוי".

"אסור לסוכנויות חדשות לערוך השוואות ששוקלות את המשמעות או מרמזות על הצדקה של סכסוך אחד על פני אחר – אזרחים שנפגעים ונעקרים במדינות זה דבר מתועב באותה מידה כמו באוקראינה", הוסיפו.

YOU MIGHT ALSO LIKE