ביידן ופוטין הסכימו להיפגש – אם רוסיה לא תפלוש עד אז לאוקראינה
הנשיא האמריקני הסכים עקרונית לערוך פסגה עם מקבילו מהקרמלין, זאת על אף שכל הגורמים בבית הלבן משוכנעים שבימים הקרובים רוסיה תכבוש את קייב

הנשיא ג'ו ביידן הסכים להיפגש עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין על מנת לדון במשבר עם אוקראינה – כל עוד רוסיה לא תפלוש למדינה.

ביידן ופוטין (צילום: Getty Images)

הפסגה, שבשלב זה היא רק בגדר אפשרות, תבוא בעקבות פגישה שצפויה להיערך ביום חמישי בין מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לבין שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב – שגם היא תתקיים רק במידה שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה.

"הנשיא ביידן קיבל באופן עקרוני פגישה עם הנשיא פוטין, במידה שלא תתרחש פלישה", אמר מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, בהצהרה שפורסמה ביום ראשון. "אנחנו תמיד מוכנים לדיפלומטיה. אנחנו גם מוכנים להטיל השלכות מהירות וחמורות אם רוסיה תבחר במלחמה".

עם זאת, מזכירת העיתונות אמרה שנראה כי רוסיה על סף יציאה לתקיפה. "נכון לעכשיו, נראה שרוסיה ממשיכה בהכנות להתקפה בקנה מידע מלא על אוקראינה, בקרוב מאוד".

ביום שישי, ביידן אמר שהוא "משוכנע" שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה "בימים הקרובים". הנשיא אמר את הדברים לאחר שארה"ב השיגה מידע מודיעיני לפיו מפקדים רוסים קיבלו את הפקודה ומתכננים להוציא לפועל תוכניות פלישה ספציפיות.

טנקים רוסים ולבארוסים בתרגיל משותף (צילום: EPA)

"אנחנו מאמינים שהם יתמקדו בבירת אוקראינה, קייב. עיר של .8 מיליון איש חפים מפשע", אמר ביידן. יש לציין כי לארצות הברית היה מודיעין כי רוסיה תפלוש לאוקראינה ב-16 בפברואר – דבר אשר לא קרה.

שר ההגנה לויד אוסטין אמר שהוא לא חושב שפוטין "מבלף". "הוא היה מאוד מכוון כאשר הרכיב את הסוג הנכון של יכולות לחימה ותומכי לחימה באזור הגבול, ולכן יש לו מספר אפשרויות שעומדות לרשותו שם. והוא יכול לתקוף תוך זמן קצר".

אוסטין אמר כי אם לשפוט על פי המספר העצום של הכוחות – עד 190,000 חיילים, יחד עם מטוסים, כלי רכב משוריינים וארטילריה – שהתאספו לאורך הגבול האוקראיני, "אפשר לראות כמות משמעותית של כוח קרבי נע במהירות רבה כדי לקחת את קייב".

מזכיר המדינה בלינקן אמר מוקדם יותר היום כי תרגילים צבאיים משותפים בין רוסיה לבלארוס – אשר גובלת באוקראינה בצפון – היו אמורים להסתיים ביום ראשון אך הם מתארכים. "כל מה שאנחנו רואים, אומרים לנו שההחלטה של הנשיא פוטין היא לפלוש".

YOU MIGHT ALSO LIKE