העליון יכריע: האם ממשל ביידן יצליח לבטל את מדיניות 'הישארו במקסיקו'?
שופטי ביהמ"ש העליון הסכימו לדון בתיק בחודש אפריל הקרוב, כאשר ההכרעה צפויה להתפרסם לקראת יוני. בממשל דורשים לבטל את המדיניות שגובשה לפני מספר שנים, אך מספר מדינות - ביניהן טקסס - דורשות לחייב את הממשל לגרש מהגרים שמבקשים לקבל מעמד של פליט

בית המשפט העליון של ארצות הברית הודיע היום (שישי) כי הסכים לקיים דיון בנוגע למדיניות 'הישארו במקסיקו', וזאת על רקע הניסיונות של ממשל ביידן לבטל את הנוהל שגובש ע"י קודמו התפקיד.

אילוסטרציה (צילום: AP)

כידוע, מדיניות "הישארו במקסיקו" - או בשמה הרשמי "הפרוטוקולים להגנה על המגרים" (Migrant Protection Protocols, או MPP) - גובשה לראשונה בשנת 2019 ע"י הממשל הפדרלי בראשות הנשיא דאז, דונלד טראמפ.

במסגרת נוהל זה, כל מהגר שמגיע לארצות הברית במטרה לקבל מעמד של פליט נדרש לשוב למדינה האחרונה שבה שהה באופן חוקי, עד הדיון שנערך בעניינו בבית המשפט לענייני הגירה. בפועל, היות שרוב המהגרים מגיעים פיזית לגבול הדרום של ארצות הברית, עליהם לשוב למקסיקו ולשהות במדינה במשך חודשים ארוכים.

עם כניסתו לבית הלבן בשנה שעברה, הנשיא ביידן הורה על ביטול המדיניות באופן מיידי. בתגובה, שתי מדינות - טקסס ומיזורי - תבעו את הממשל הפדרלי בדרישה לחזור לעשות שימוש ב"הישארו במקסיקו". ביהמ"ש פסק לטובת המדינות, ועל כן בחודש דצמבר האחרון הממשל חזר להשתמש במדיניות השנויה במחלוקת.

אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

עם זאת, כבר בדצמבר האחרון בכירים בממשל - ביניהם השר לביטחון המולדת (DHS), אלחנדרו מיורקס - הסבירו שהממשל יפעל בהתאם לצו בית המשפט, אך במקביל ימשיך לחפש אחר דרכים שבהן ניתן לבטל את המדיניות.

בבקשת הממשל שהוגשה לביהמ"ש העליון בסוף דצמבר, בכירי משרד המשפטים ו-DHS ביקשו מהשופטים למסור הכרעה סופית בנושא מהר ככל הניתן. נדמה כי השופטים קיבלו את הבקשה, שכן הוחלט שהדיון הראשון בנושא ייערך כבר בחודש אפריל. לפי ההערכות, ההחלטה הסופית תתקבל לקראת הקיץ - ככל הנראה במהלך חודש יוני.

מאז שארצות הברית חזרה לעשות שימוש במדיניות "הישארו במקסיקו" לפני כחודש וחצי, רק 572 מהגרים הוחזרו במסגרתה. לשם השוואה, בין 2019 לתחילת שנה שעברה כ-68 אלף מהגרים הוצאו מארה"ב במסגרת מדיניות זו.

YOU MIGHT ALSO LIKE