ארה"ב הציעה מיליארד דולר לאוקראינה כדי "להבטיח יציבות כלכלית אל מול התוקפנות הרוסית"
מחלקת המדינה הציעה הלוואה עבור המדינה במזרח אירופה, אשר עומדת בפני פלישה רוסית אפשרית שעשויה להתרחש בכל רגע. "רוסיה מערערת את היציבות באזור"

ארצות הברית הציעה הלוואה לאוקראינה של עד מיליארד דולר על מנת לתמוך בכלכלת המדינה – בעודה מתכונת לפלישה רוסית שעשויה להתרחש בכל רגע. כך הודיע משרד החוץ האמריקני ביום שני.

כוחות רוסים באימון צבאי בסרביה (צילום: AP)

ההלוואה "תחזק את יכולתה של אוקראינה להבטיח יציבות כלכלית, צמיחה ושגשוג לאנשיה, אל מול ההתנהגות של רוסיה אשר מערערת את היציבות", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן בהצהרה.

"הצעד הזה מתבסס על התמיכה שארצות הברית, בעלות בריתנו ושותפינו, כולל ה-G7 [ארגון כלכלי בינלאומי] והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים, סיפקו לאוקראינה כדי לסייע בהגנה על הכלכלה על רקע הלחץ הרוסי בשנים האחרונות".

בעבר, ארצות הברית הנפיקה לאוקראינה שלוש ערבויות נפרדות להלוואות ריבוניות בסך מיליארד דולרים – מה שבטיח שהלווה ישלם את ההלוואה והריבית במלואה, בין 2014 ל-2016, כאשר כלכלת המדינה חוותה משבר בעקבות סיפוח האי קרים על ידי רוסיה.

"הערבות להלוואות אלו מילאו תפקיד קריטי בסיוע לאוקראינה לייצב בהצלחה את הכלכלה שלה על רקע תוקפנות רוסית קודמת, כמו גם ליישם אג'נדה נועזת לרפורמה כלכלית שבבסיסה עומד שיתוף פעולה שאפתני עם קרן המטבע הבינלאומית", אמר בלינקן.

צבא אוקראינה מתכונן לפלישה רוסית אפשרית (צילום: AP)

נוסף על כך, משרד החוץ אמר כי בנק הייצוא-ייבוא של ארצות הברית מתכנן להקצות 3 מיליארד דולרים "כדי להקל על רכישת סחורות ושירותים אמריקנים עבור פרויקטים באוקראינה". בלינקן אמר כי "אנחנו בוחנים דרכים נוספות לתמוך באוקראינה ובתושביה, ונמשיך לעבוד עם הקונגרס כדי לקדם מאמצים אלה".

ביום שני, מזכיר המדינה הורה לדיפלומטים אמריקנים להעביר את פעילות השגרירות באוקראינה מהשגרירות בקייב לעיר בוב שבמערב, בסביבות ה-80 קילומטרים מהגבול עם פולין, זאת בשל "ההאצה דרמטית" של פריסת הכוחות הרוסים – ומה שיקל על פינוי במקרה הצורך.

מוקדם יותר באותו היום, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר לאזרחי המדינה כי היום שנקבע לפלישה הוא יום רביעי – כך על פי מידע מודיעיני שהגיע מארצות הברית. "אנחנו מאוימים במלחמה גדולה, ותאריך הפלישה נקבע", אמר.

"אמרו לנו שה-16 בפברואר יהיה יום ההתקפה, אבל אנחנו נהפוך אותו ליום האחדות", הוסיף הנשיא זלנסקי. "כבר חתמתי על הצווים הרלוונטיים. בים הזה, אנחנו נניף את דגלי הלאום בכל מקום, ונלבש סרטים כחולים וצהובים כדי להראות לכל העולם את אחדותנו".

מאוחר יותר, מעוזרו של הנשיא מיכאילו פודוליאק, חזר מדבריו של זלנסקי, ואמר לרשת סי.אן.אן כי הנשיא רק ציין ספקולציות תקשורתיות שחוזרות על עצמן.

YOU MIGHT ALSO LIKE