58 שנים לאחר שבת 9 נאנסה ונרצחה בדרך לבית הספר: דגימת דנ"א סייעה לפענח את התיק
הרצח המזעזע התרחש בפנסילבניה בראשית 1964, אולם רק בחודש שעבר רשויות החוק גילו את זהות הרוצח, וזאת לאחר שדגימת דנ"א הובילה את החוקרים לקרוב משפחה שלו. הרוצח, ג'יימס פורטה, הלך לעולמו ב-1980 בעקבות התקף לב

דגימת דנ"א הובילה לפענוח של פרשת אונס ורצח של ילדה בת 9 לפני קרוב ל-60 שנה, כך נחשף מוקדם יותר השבוע ע"י רשויות החוק במזרח פנסילבניה.

הילדה שנרצחה, מאריס אן צ'יברלה (צילום: משטרת הייזלטון / Shutterstock)

הילדה, מאריס אן צ'יברלה, יצאה מביתה בעיר הייזלטון (Hazleton) - כ-130 ק"מ צפונית לפילדלפיה - בשעות הבוקר של יום רביעי ה-18 במרץ 1964. היא הייתה בדרכה לבית הספר והתבקשה לעבור בכנסייה המקומית על מנת לתרום קופסאות שימורים.

שעות ספורות לאחר מכן, צ'יברלה נמצאה ללא רוח חיים במרחק של קילומטרים ספורים מהבית. שלשום (שלישי) רשויות החוק בעיר חשפו שהרוצח זוהה כג'יימס פול פורטה, אשר הלך לעולמו במאי 1980 - ככל הנראה לאחר שלקה בהתקף לב.

"זהו יום חשוב ביותר עבור משטרת הייזלטון", אמר מארק בארון מהמשטרה המקומית, "על אף שנדרשו קרוב ל-58 שנים על מנת לפענח את התיק, אני חושב שזה צריך להעניק תקווה מחודשת לבני משפחתם של קורבנות הפשיעה. המסר שלנו הוא ברור לחלוטין: לא משנה כמה זמן זה יקח, רשויות החוק לא ירימו ידיים וימשיכו לחפש אחר עבריינים אלימים. בסופו של דבר, נמצא אתכם חיים או מתים".

פרשת הרצח, כפי שדווחה ע"י התקשורת בפנסילבניה ב-1964

בארון אף חשף פרטים חדשים, הן על הרצח עצמו והן על הנסיבות שהובילו את החוקרים לזהות את פורטה כרוצח.

כך לדוגמה, בארון הסביר שבני משפחתה של הנרצחת ראו אותה בפעם האחרונה בשעה 8:10 בבוקר, וגופתה אותרה במרחק של כשלושה ק"מ מביתה בשעה כעבור כארבע שעות. צ'יברלה הותקפה ונאנסה לפני הרצח האכזרי, ובארון סיפר שקופסאות השימורים שהיא לקחה עמה נמצאו בסמוך לגופתה.

על אף שראיות רבות נמצאו בזירת הרצח, איש מעולם לא הואשם במעורבות ולמעשה איש מעולם לא נעצר בחשד למעורבות. 

ההתפתחות המשמעותית הראשונה בחקירה נרשמה בשנת 2007, כאשר מעבדה הצליחה ליצור "פרופיל גנטי" של הרוצח באמצעות דגימת דנ"א שנלקחה מבגדיה של הנרצחת. פרופיל זה הוכנס למאגר דנ"א לאומי, ומדי חודש התבצעה בדיקה על מנת לבחון האם קיימת התאמה לדגימת דנ"א חדשה שהוכנסה למאגר.

במשך שנים רבות החקירה נתקעה, עד שבשנת 2018 חוקרי המשטרה הצליחו להגיע לאדם שהוגדר כ"קרוב משפחה מדרגה רחוקה". כלומר, החוקרים ידעו שהרוצח הוא קרוב משפחה של אותו אדם, אך לא מעבר לכך.

בשלב זה, החוקרים החלו לבחון את כל קרובי המשפחה של אותו אדם, ובסופו של דבר הם צמצמו את רשימת החשודים האפשריים לארבעה שמות. בהמשך, החוקרים קבעו כי פורטה, שנעצר בשנת 1974 בחשד לתקיפה מינית אחרת, הוא הרוצח.

ג'יימס פול פורטה, החשוד ברצח שהלך לעולמו בשנת 1980

בחודש שעבר הוצאה גופתו של פורטה מן הקבר, ודגימת דנ"א נלקחה ונמצאה זהה לדגימת הדנ"א שנלקחה מבגדיה של הנרצחת.

פורטה היה בשנות ה-20 לחייו בעת הרצח, ובמשטרה סבורים שהוא לא הכיר את הילדה שרצח. לאחר האונס והרצח, פורטה עבד כברמן בבר מקומי. הוא מעולם לא התחתן, וכאמור בשנת 1980 הלך לעולמו.

YOU MIGHT ALSO LIKE