ביידן בילה שליש משנתו הראשונה בביתו בדלאוור – בעוד שיומני המבקרים חסויים
הנשיא אמנם הבטיח שהממשלה שלו תהיה השקופה ביותר עד כה, אך אינו מפרסם את שמם של אלו שהגיעו לבקר במעונו – מה שמעלה חשש על האפשרות שאחרים ינסו להשפיע על מדיניותו הציבורית

הנשיא ג'ו ביידן בילה 28% משנתו הראשונה בתפקיד בביתו בדלאוור, מה שמדאיג את דוגלי השקיפות שטוענים כי הוא לא רושם את הביקורים הללו ביומני המבקרים.

הנשיא ביידן ואשתו ג'יל בדלאוור, יוני 2021 (צילום: Getty Images)

ביידן, שחזר לבית הלבן הלילה (שני) מביתו שבווילמינגטון, פשוט אוהב להיות בבית – כך אמרו נציגי העיתונות שלו. אבל המבקרים מודאגים לגבי מי שאולי מבקש להשפיע על המדיניות הציבורית של הנשיא בין קירות ביתו.

"באופן כללי, לעם האמריקני יש זכות לדעת מה הנשיא זומם. הנשיא הזה שינה במיוחד את המדיניות כדי לחשוף, ככל הנראה, מי ביקר בבית הלבן", אמר טום פיטון, נשיא קבוצת המשפטים השמרנית Judicial Watch, שנאבק במשך שנים על שקיפות יומני המבקרים בבית הלבן. "ההחלטה לשמור בסוד מי מבקר בדלאוור, עושה לעג לשקיפות האת. זה הופך את זה לבדיחה".

ביידן בילה לפחות חלק מ-101 ימים מהשנה הראשונה שלו בתפקיד בדלאוור, כמעט תמיד במעונו הראשי בווילמינגטון או בבית הנופש שלו בריהוב ביץ'.

למרות שנשבע להנהיג את הממשל השקוף ביותר עד כה, ביידן בינתיים הוא הנשיא שנתן הכי פחות ראיונות וערך הכי פחות מסיבות עיתונאים מקודמיו בתפקיד. ביום רביעי הקרוב, הוא יקיים את מסיבת העיתונאים הסולו השנייה שלו בבית הלבן, כאשר זהו היום האחרון של שנתו הראשונה בבית הלבן.

הנשיא ביידן ואשתו דיל נוחתים בדלאוור, מרץ 2021 (צילום: איי.פי)

הבית הלבן מחא כפיים לעצמו בשנה שעברה על השחרור החלקי של יומני המבקרים, ואמר בחודש מאי האחרון כי "יומנים אלה נותנים לציבור מבט על המבקרים הנכנסים ויוצאים מהבית הלבן לצורך פגישות, סיורים ועסקים רשמיים – ביצוע טוב של המחויבות של הנשיא ביידן להחזיר את היושרה, השקיפות והאמון בממשלה".

אך באוגוסט, מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, הבהירה כי לא יפורסמו יומני המבקרים ממגוריו של ביידן בדלאוור. "אני יכולה לשאר שאנחנו לא מתכוונים לספק מידע על בואם ויציאתם של נכדי הנשיא או אנשים שביקרו אותו", אמרה אז.

בשנת 2009, ממשל אובמה החל לפרסם את יומני המבקרים, כדי לפתור תביעות משפטיות של הקבוצה הליברלית Citizens for Responsibility and Ethics. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הפסיק בשנת 2017 את הנוהג, וכינה זאת שקיפות מזויפת עקב פקידים שהסירו שמות רבים.

על פי החוק, נשיאים יכולים לבחור מה הם חושפים מיומני המבקרים, זאת הודות לפסיקת בית המשפט לערעורים בשנת 2013, אז נטען כי זכותו החוקתית של נשיא לתקשורת סודית פירושה שחוק חופש המידע אינו חל על יומני המבקרים שבידי השירות החשאי.

בתקופת טראמפ, הבית הלבן עשה שימוש מלא בפסיקה הזו, כדי להפסיק לחשוף את היומנים. מנהל התקשורת של הבית הלבן דאז, מייקל דובק, אמר כי החלטתו של טראמפ התקבלה בין השאר בשל "סיכוני הביטחון הלאומי החמורים ודאגות הפרטיות של מאות אלפי המבקרים מדי שנה".

YOU MIGHT ALSO LIKE