נשיא איראן קורא להעמיד לדין את טראמפ "התוקפן והרוצח"
לרגל ציון שנתיים לחיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, נשיא הרפובליקה האסלאמית טען שטראמפ ופומפאו, האשמים העיקריים, צריכים לעמוד בפני משפט הוגן

נשיא איראן, אבראהים ראיסי, קרא לנשיא לשעבר דונלד טראמפ ולשר החוץ בממשלתו מייק פומפאו, לעמוד לדין על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, שנהרג בתקיפת מזל"ט בינואר 2020 על ידי כוחות צבא ארה"ב.

דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

ראיסי נשא נאום ביום שני לרגל ציון שנתיים למותו של אחת הדמויות הבכירות והמשמעותיות באיראן, ואמר כי יש "לשפוט את טראמפ ופומפאו במשפט הוגן" בגין ההתנקשות בסולימאני, וכינה את הנשיא האמריקני ה-45 "תוקפן", "רוצח" ו-"האשם העיקרי".

"אם טראמפ ופומפאו לא יישפטו בבית משפט על המעשה הפלילי של התנקשות בגנרל סולימאני, המוסלמים ינקטו את נקמת השהידים שלנו", אמר ראיסי, כפי שדווח בסוכנות הידיעות רויטרס. "התוקפן, הרוצח והאשם העיקרי – נשיא ארצות הברית דאז – חייב להישפט על פי חוק הגמול [האסלאמי], ויש לבצע נגדו את פסיקת האל".

בהתאם לחוקים האסלאמיים של איראן, ניתן להוציא להורג רוצחים מורשעים, אלא אם משפחת הקורבנות תסכים להסדר אחר. בית המשפט האיראני קבע כי ישנם 127 חשודים הקשורים לחיסולו של סולימאני, הכוללים 74 אזרחים אמריקנים. התובע הכללי של הרפובליקה האסלאמית אמר כי טראמפ "העבריין נמצא בראש הרשימה".

כזכור, ההתנקשות בחייו של סולימאני התרחשה ליד נמל התעופה של בגדאד, עיראק, ב-3 בינואר 2020. טראמפ הכריז ביום שלמחרת כי "אמש נקטנו בפעולה כדי לעצור מלחמה. לא נקטנו בפעולה כדי להתחיל מלחמה". גם פומפאו בירך אז על החיסול ואמר: "היום אנחנו בהחלט יותר בטוחים".

מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני (צילום: איי.פי)

על פי הפנטגון, המשימה בוצעה מכיוון שסולימאני "פיתח באופן פעיל תוכניות לתקוף דיפלומטים ואנשי שירות אמריקנים בעיראק ובכל האזור", וכי הוא "אחראי למותם של מאות חברי שירות אמריקנים ואנשי הקואליציה ולפציעה של אלפים נוספים".

לפני כשבועיים, ראש אגף המודיעין הישראלי לשעבר, האלוף בדימוס תמיר הימן, העניק ראיון פרישה בו הודה לראשונה כי ישראל הייתה מעורבת בתקיפה האווירית האמריקנית שהרגה את מפקד כוח קודס. "ההתנקשות בסולימאני הייתה הישג, שכן האויב העיקרי שלנו, בעיניי, הם האיראנים", אמר הימן.

האלוף בדימוס ציין כי במהלך כהונתו בראש האגף היו שני חיסולים משמעותיים. "הראשון, כפי שכבר הזכרתי, היה קאסם סולימאני. נדיר לאתר מישהו כל כך בכיר, שהוא אדריכל הכוח הלוחם, האסטרטג והמפעיל – זה נדיר".  

YOU MIGHT ALSO LIKE