בגלל פשעים נגד האנושות: ממשל ביידן יחרים את האולימפיאדה בסין
הנשיא צפוי להודיע על המהלך, זאת בעקבות לחץ של מחוקקים משתי המפלגות, כמו גם לחץ בינלאומי, בגין האשמות כי הרפובליקה הסינית מבצעת רצח עם

ממשל ביידן צפוי להכריז השבוע שפקידי אמריקנים לא ייקחו חלק באולימפיאדת בייג'ינג 2022, כחלק מחרם דיפלומטי על המשחקים. כך מסרו מספר מקורות.

ארה"ב תחרים את ההמשחקים האולימפיים בסין (צילום: איי.אף.פי)

המהלך הדיפלומטי, למעשה, ישלח מסר על הבמה העולמית לסין – זאת מבלי למנוע מספורטאים אמריקנים להתחרות. המועצה לביטחון לאומי, שדנה בפרטי החרם, סירבה בינתיים להגיב.

הפעם האחרונה שארצות הברית קיימה חרם על האולימפיאדה הייתה ב-1980, אז המשחקים התקיימו במוסקבה. עם זאת, אז החרם היה מלא, כלומר ארה"ב לא השתתפה כלל.

בחודש שעבר, הנשיא ג'ו ביידן אמר לכתבים כי הוא שוקל חרם דיפלומטי, לאחר לחץ מצד מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים, כולל יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, לבצע את המהלך במחאה על הפרות זכויות האדם בסין.

אחת האשמות העיקריות נגד סין היא בביצוע פשעים נגד האנושות נגד האויגורים – עם טורקי שכ-80% ממנו מתגורר בשינג'יאנג, מחוז בצפון-מערב סין. ממשל ביידן, כמו גם הממשל הקודם תחת דונלד טראמפ, מתייחסים לדיכוי מצד הרפובליקה הקומוניסטית – אשר כולל בין היתר עיקור המוני בכפייה, עבודות בכפייה והפרדת משפחות – כ"רצח עם".

בארצות הברית ובעולם כולו קוראים להחרים את המשחקים מסיבות רבות. מספר פעילים ערכו הפגנה באנדרטת האקרופוליס באתונה בחודש אוקטובר, במהלך טקס הדלקת הלפיד המסורתי.

הרפובליקה הקומוניסטית מואשמת גם בהיעלמותה של שחקנית הטניס המוצלחת, פנג שואי, שנעלמה מוקדם יותר השנה לאחר שטענה שפוליטקאי סיני בכיר הכריח אותו לקיים עמו יחסי מין. הוועד האולימפי הבינלאומי נמצא תחת ביקורת חריפה על טיפולו בהיעלמותה, והתאחדות הטניס לנשים השעתה את כל הטורנירים בסין.

לפני כחודש, המוזיאון להנצחת השואה בארצות הברית פרסם דו"ח שהביע "דאגה גדולה" מכך ש"ייתכן שהממשלה הסינית מבצעת רצח עם נגד האויגורים".

המסמך בן ה-56 עמודים, שכותרתו היא "כדי לגרום לנו להיעלם לא", מתעד את מדיניות ממשלת סין המכוונת לאויגורים, מה שכולל מעקב המוני, גבלות על דתם ותרבותם, עיקור בכפייה, כליאה המונית, עבודה בכפייה, הרס של אתרים תרבותיים ודתיים השייכים להם, ועיקרת ילדים אויגורים ממשפחותיהם.

YOU MIGHT ALSO LIKE