המשרד לביטחון המולדת חושד: עובדי חברת תעופה סינית מרגלים אחר ארה"ב
סוכני המחלקה עקבו אחר עובדי 'אייר צ'יינה', ובכמה מקרים תפסו אותם מקליטים בטלפונים הניידים שלהם פקידים מכס והגנת הגבולות. סין: "האשמות כוזבות"

אנשי צוות של חברת תעופה מסחרית ממלכתית של הרפובליקה הקומוניסטית של סין, חשודים בריגול בשדות תעופה בארצות הברית. כך פורסם בעלון מודיעין של המשרד לביטחון המולדת, ה-DHS, שהגיע לידי 'יאהו ניוז'.

חברת התעופה 'אייר צ'יינה' בנמל התעופה הבינלאומי בלוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

במהלך הבדיקות בנמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס, אנשי המשרד לביטחון המולדת "זיהו מקרים של סיוע אפשרי באיסוף מודיעין זר, שבוצע על ידי עובדי חברת התעופה 'אייר צ'יינה'", נכתב בדו"ח המודיעין, ב-29 בנובמבר.

הדו"ח המודיעני מתאר סדרה של תקריות בנמל התעופה של אל.איי, שעוררו חשד אצל סוכני ה-DHS, כולל עובדי 'אייר צ'יינה' שהשתמשו בטלפונים שלהם כדי להקליט בחשאי ראיונות שערכו פקידי מכס והגנת הגבולות של אזרחים סינים שביצעו מחקר מדעי באוניברסיטאות בארה"ב והיו במעמד של עזיבת המדינה.

"אנשי צוות במדים של 'אייר צ'יינה' נמצאו צופים ו\או מקליטים במכשירים אלקטרוניים את הנהלים התפעוליים של ה-CBP והתשאול שלהם במהלך הבדיקות", נכתב בדו"ח.

יש לציין כי הבדיקות שערכו סוכני המכס והגבולות, הם חלק מ-Operation Subtle Fox, תוכנית לביטחון המולדת המכוונת אחר "אנשים המהווים סיכון גבוה" החשודים בהפרות הגירה ומכס, אשר עשויים לעבוד כ"אספנים לא מסורתיים" כבור בייג'ינג.

"אספנים לא מסורתיים" הם אנשים שאינם מועסקים על ידי שירותי המודיעין של מדינה, אך אוספים מידע מטעם ממשלה או סוכנות ריגול. פקידים אמריקנים התמקדו בסטודנטים, אקדמאים ואנשי עסקים סינים כגורמים פוטנציאליים כאלה.

חברת התעופה 'אייר צ'יינה' בנמל התעופה הבינלאומי בלוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

הדו"ח מגיע על רקע החששות ההולכים וגוברים לגבי מאמציה של סין לאסוף מודיעין בארצות הברית. בשנת 2018, השיק משרד המשפטים את יוזמת סין, תוכנית המתמקדת בחקירה בגין גניבה של סודות מסחריים מהצד הסינים, ריגול כלכלי והפרות אחרות הקשורות למודיעין על אדמת ארה"ב, כמו גם העמדה לדין.

ליו פנגיו, דובר שגרירות סין בוושינגטון, אמר כי "זה מאוד לא מוסרי ולא הוגן שארה"ב משמיצה חברות סיניות בגין ריגול והאשמות כוזבות. סין תמיד דורשת מארגונים סיניים לציית בקפדנות לחוקים ולתקנות המקומיים במדינות זרות".

גורמים רשמיים בארה"ב מאמינים שהתנהגותם של עובדי חברת התעופה הסינית "עלולה להצביע על משימה שמקורה במדינתם שהוטלה על צוות האוויר, לאסוף מידע על נהלים תפעוליים של ה-CBP", כפי שנכתב בעלון המודיעין. הכוונה היא, שייתכן וצוות 'אייר צ'יינה' התבקש לרגל אחר רשויות המכס האמריקנים.

גורמי מודיעין אמריקנים טוענים כבר שנים שחברות תעופה בבעלות סינית משמשות כסוכני מודיעין. אחד המקרים הידועים אירע בשנת 2019, כאשר יינג לין – עובד ותיק לשעבר של 'אייר צ'יינה' שעבד בשדות תעופה באזור ניו יורק, הודה באשמה על כך שעבד כסוכן של ממשלת סין. הוא שימש כשליח של פקידי צבא סינים המוצבים בנציגות סין לאומות המאוחדות, העביר שוב ושוב חבילות עבורם על סיפון המטוסים, ולפעמים רשם אותן על שמות הנוסעים שטסו. בתמורה, פקידים סינים העניקו ללין גישה לסחורות מיוחדות פטורות ממס, ועבודות בנייה בחינם.

YOU MIGHT ALSO LIKE