ישראל: איראן רחוקה חמש שנים מנשק גרעיני
לקראת חידוש שיחות הגרעין בווינה, שיחלו בשבוע הבא, ראש הממשלה בנט אמר כי טהראן נמצאת "בשלב המתקדם ביותר שלה", והדגיש כי ירושלים לא תיקח חלק ולא תהיה מחויבת לאף הסכם

איראן רחוקה חמש שנים מפיתוח נשק גרעיני, והשיחות לחידוש ההסכם שיתחילו בשבוע הבא לא יועילו להאט אותה – כך נמסר אתמול (שלישי) מירושלים, שהדגישה כי היא שומרת את הזכות לפעול כדי להגן על עצמה.

בירושלים טוענים שאיראן מעולם לא הייתה קרובה יותר לנשק גרעיני

ביום שני הבא, שיחות הגרעין צפויות להתחדש בווינה לאחר הפסקה של חמישה חודשים, וזאת במטרה להחיות את ההסכם שנחתם בשנת 2015. לקראת המשא ומתן המתחדש, איראן כבר הציבה אולטימטום כי היא תבלום את תוכנית הגרעין רק אם הסנקציות הבינלאומיות נגדה יוסרו.

ישראל נמצאת במשך שנים בחזית המאבק נגד הסכם הגרעין, אך ראש הממשלה נפתלי בנט שינה קצת את הטון כאשר אמר בעבר שממשלתו עשויה להיות פתוחה להסכם חדש עם הגבלות מחמירות. עם זאת, בדבריו ביום שלישי אל מול הפורום הביטחוני, הוא היה תקיף יותר.

בנט תיאר את איראן, אשר טוענת כי היא לא מפתחת נשק גרעיני, "בשלב המתקדם ביותר" שלה בתוכנית הגרעין. "בכל מקרה, אם יש חזרה לעסקה, ישראל כמובן אינה צד לעסקה והיא אינה מחויבת אליה", אמר.

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס גם הוא לחידוש השיחות עם טהראן, ואמר: "עם או בלי הסכם, איראן תהיה מדינה גרעינית ויהיה לה נשק גרעיני תוך מקסימום חמש שנים".

ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט (צילום: Shutterstock)

בירושלים טוענים כבר שנים כי ההסכם מ-2015 היה חלש ורופף מדי כדי למנוע מאיראן לפתח את הנשק, ואף אמרה כי ההסכם אינו דבר כדי לרסן את תוכנית הטילים שלה או את הפעילויות העוינות של המיליציות הנתמכות על ידה.

"האיראנים כיתרו את מדינת ישראל בטילים, בזמן שהם יושבים בבטחה בטהראן", אמר ראש הממשלה בנט. "לרדוף אחרי מחבל שנשלח על ידי כוח קודס כבר לא משתלם, אנחנו חייבים ללכת על השולח".

מפקד חיל האוויר הישראלי הציע שיתוף פעולה עם שותפים ערביים במפרץ נגד מל"טים מתוצרת איראן, מה שמסמן בין היתר שיתוף פעולה פומבי לאפשרות של מבצעים צבאיים משותפים.

בתוך כך, לקראת השיחות בווינה, דיפלומטים מערביים, פקידים אמריקניים ומומחים שונים אמרו כי ארצות הברית ובעלות בריתה כבר דנים על רשימת אפשרויות ל"תוכנית ב'" אם המשא ומתן יקרוס.

לדברי הגורמים השונים, האפשרויות השונות כוללות לשכנע את סין להפסיק יבוא נפט מאיראן, הגברת הסנקציות, להגיע להסכם גרעין ביניים שיהיה פחות שאפתני, פתיחת פעולות חשאיות במטרה לחבל בתוכנית הגרעין ואף תקיפות צבאיות נגד מתקני גרעין או תמיכה בפעולה צבאית ישראלית.

YOU MIGHT ALSO LIKE