שליחת האו"ם לאפגניסטן: דאע"ש נמצא בכמעט כל מחוזות המדינה
דבורה ליונס אמרה כי לוחמי השלוחה של ארגון המדינה האסלאמית נוכחים ברחבי המדינה ומתחזקים, כאשר מ-60 מתקפות ב-2020, השנה הם כבר עלו ל-334 פיגועים

שליחת האו"ם לאפגניסטן מסרה ביום רביעי הערכת מצב עגומה על מה שקורה במדינה לאחר השתלטות הטליבאן, ואמרה כי שלוחה של ארגון המדינה האסלאמית, דאע"ש, גדלה ומתחזקת, וכעת היא נוכחת בכמעט כל 34 המחוזות.

לוחם טליבאן בקאבול, בירת אפגניסטן 

דבורה ליונס, הנציגה המיוחדת, ציינה בפני מועצת הביטחון של האו"ם כי הנוכחות של שלוחת דאע"ש, ISKP, מתרחבת, וכי תגובת הטליבאן לכך "מסתמכת במידה רבה על מעצרים והרג ללא משפט" של לוחמים חשודים. "זהו תחום שראוי ליותר תשומת לב מהקהילה הבינלאומית", הוסיפה.

דבריה הגיעו שעות לאחר ששלוחת דאע"ש – אויב אידיאולוגי של הטליבאן – לקחה אחריות על שני פיגועים בהם נהרג לפחות אדם אחד ושישה אחרים נפצעו, בשכונה שיעית מוסלמית בקאבול. ליונס טוענת כי הטליבאן לא הצליח לעצור את הצמיחה של ISKP.

"בעוד פעם היא הוגבלה לכמה מחוזות ולעיר הבירה, נראה שכעת ISKP נוכחת כמעט בכל מחוזות המדינה, ופעילה יותר ויותר", אמרה ליונס, והוסיפה כי מספר ההתקפות של הקבוצה גדל מ-60 ב-2020, ל-334 במהלך השנה הנוכחית.

בעוד שהטליבאן עושה "מאמצים אמיתיים להציג את עצמו כממשלה" מאז שהשתלט על קאבול עם צאת הכוחות האמריקנים והזרים מאפגינסטן, הם ממשיכים להדיר נציגים של מגזרים אחרים בחברה, ולצמצם את זכויותיהן של נשים ונערות.

משלחת האו"ם מקבלת באופו קבוע דיווחים אמינים על חיפושים בבתים ו"הוצאה להורג ללא משפט" של אנשי ביטחון ופקידים לשעבר, אמרה.

כמו כן, ליונס חזרה שוב על החשש מפני אסון הומניטרי קשה לקראת החורף המתקרב, זאת עקב הבצורת והכלכלה הקורסת. היא הפצירה בפני הקהילה הבינלאומית למצוא דרכים לממן את המשכורות של עובדי שירותי הבריאות, המורים והעובדים ההומניטריים, ואמרה שסיוע הומניטרי בלבד הוא אינו מספיק.

לדבריה, הקריסה הכלכלית תגביר את הסחר בסמים, בנשק וסחר בבני אדם, כמו גם חילופי כספים לא מוסדרים, אשר "יכולים לעזור לטרור". "הדברים הללו ישפיעו תחילה על אפגניסטן, ואז על כל האזור", הוסיפה.

YOU MIGHT ALSO LIKE