תחקיר חושף: צבא ארה"ב הפציץ בסוריה – והרג עשרות נשים וילדים
על פי מידע ומקורות שונים, נראה כי הצבא ניסה להסתיר את התקיפה, ואפילו לא ערך תחקיר פנימי. עם זאת, גורמים צבאיים מסרו כי לא רק גברים הם לוחמים של דאע"ש

סמוך לסוף הסכסוך עם דאע"ש בסוריה, צבא ארצות הברית ביצע התקפה אווירית שהרגה עשרות נשים וילדים בעיירה בשם בגוז – כך דווח היום (שבת) ב'ניו יורק טיימס'.

הפצצה בעיר בגוז, סוריה (צילום: Getty Images)

ב-18 במרץ 2019, מטוס תקיפה אמריקני מסוג F-15E, הטיל שתי פצצות -  הראשונה כ-230 ק"ג והשנייה כ-900 ק"ג – על קבוצת אנשים שהתקהלה, כאשר רובם היו נשים וילדים. על פי הדיווח, הפעולה הצבאית הזו הייתה חלק מהניסיון של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, להביס את ארגון המדינה האסלאמית בסוריה.

רגע לפני ההפצצה, מזל"ט ריחף מעל הקהל וחיפש מטרות צבאיות פוטנציאליות. כך מהדיווח ב'טיימס'. לאחר הפצצה הראשונה שהוטלה, אחד האנליסטים של המזל"ט הקליד בצ'אט מאובטח של הצבא: "מי הפיל את זה?". אנליסט אחר ענה: "הרגע הפלנו על 50 נשים וילדים".

מספר הנפגעים בתקרית הזו הייתה גבוה בהרבה ממה שהעריכו תחילה. ה'טיימס' פנו לצבא ארה"ב – אשר הודה בפניהם לראשונה על ההפצצה הנוראית, ואמר כי במסגרתה נהרגו 80 בני אדם. עם זאת, הם טענו שהתקיפה הייתה מוצדקת, כי במהלכה נהרגו 16 לוחמים. אך הצבא גם אמר שלא ברור אם האחרים שנהרגו היו אזרחים או לוחמים, וציין כי ידוע שנשים וילדים הם גם חלק מדאע"ש.

כוח משימה 9, יחידת מבצעים מיוחדת וסודית, אשר הובילה פעולות קרקעיות בסוריה, הזמין את ההפצצה. כך מצא התחקיר של 'טיימס'. לכוח המשימה היה דפוס של שימוש בפרצה בחוק עימות הנשק, אשר מאפשרת לצבא לעקוף ביקורת משפטית אם הוא מממש את "זכותו המובנית להגנה עצמית". לקראת סוף 2018, כ-80% מהתקיפות האוויריות של היחידה באותה שנה היו חלק מאותה זכות.

חיילים אמריקנים בסוריה (צילום: Shutterstock)

מסמכים שהגיעו לידי העיתון, הראו כי קצין מודיעין של חיל האוויר, ביקש מעורך הדין של החיל לבחון את ההפצצה בעיר בגוז, זמן קצר לאחר שהתרחשה. עו"ד, דין קורסאק, האמין כי ייתכן שהתקיפה נחשבת לפשע מלחמה, ודיווח על כך למפקדים הבכירים והורה לצוות המל"טים ולטייסת לשמור את הראיות, כולל הוידאו מהתקיפה.

למרות זאת, לא נפתחה חקירה על ההפצצה. לאחר שלחץ על הממונים עליו לפעול, קורסאק פנה למפקח הכללי של משרד ההגנה, אך חלפו שנתיים מאז המתקפה ועו"ד לא ראה שום פעולת חקירה. אז הוא פנה לקונגרס. "בכירים בצבא ארה"ב עקפו באופן מכוון ושיטתי את התקיפה", כתב קורסאק לסנאט בדואר אלקטרוני שהגיע לידי ה'טיימס', שם הודה שהעובדה שהוא שולח אותו מעמיד אותו "בסיכון גדול של תגמול צבאי".

ג'ון טייט, שעבד במשרד ההגנה והסכים לדבר עם ה'טיימס' על נושאים לא מסווגים, אמר שנראה שהצבא לא רוצה להתעסק עם המתקפה האווירית. "נראה שהדרג הבכיר מוכן לקבור את זה. אף אחד לא רצה שום קשר לזה. זה גורם לך לאבד אמון במערכת, כאשר אנשים מנסים לעשות מה שנכון אבל אף אחד בעמדות מנהיגות לא רוצה לשמוע על זה".

בהצהרה לעיתון, סרן ביל אורבן, הדובר הראשי של פיקוד מרכז ארה"ב, אמר כי הצבא ערך חקירה פנימית של התקיפה. "אנחנו סולדים מאובדן חיים חפים מפשע, ונוקטים בכל האמצעים האפשריים כדי למנוע אותם. במקרה הזה, דיווחים בעצמנו וחקרנו את התקיפה על פי הראיות שלנו, ולקחנו אחריות מלאה על אובדן חיים בשוגג".

YOU MIGHT ALSO LIKE