החוק השנוי במחלוקת האוסר על הפלות – נכנס לתוקפו בטקסס
בית המשפט העליון עדיין לא קבע אם לקבל את הערעור שהוגש, ולכן מהיום, אישה לא תוכל להפסיק הריון ברגע שמתגלה דופק לעובר – כלומר בסביבות השישה שבועות

החוק החדש בטקסס, האוסר על הפלות במדינה, נכנס לתוקפו בחצות – אך בית המשפט העליון טרם פעל בערעור החירום להשהיית החוק.

הפגנה בוושינגטון נגד איסור הפלות (צילום: Shutterstock)

אם בית המשפט לא יקבל את הערעור שהוגש, החוק יהיה המגבלה המשמעותית ביותר על זכות ההפלה בארצות הברית, מאז שהחוק שהועבר בשנת 1973, שנתן לאישה את הזכות להחליט אם היא רוצה לעבור הפלה או לא.

החוק בטקסס, שנחתם על ידי המושל הרפובליקני גרג אבוט בחודש מאי האחרון, יאסור על הפרות ברגע שאפשר לאתר את דופק העובר, כלומר בסביבות השישה שבועות – לפני שרוב הנשים בכלל יודעות שהן בהריון.

רופאים ועסקים העושים הפלות, מבקשים מבית המשפט העליון להתערב, מאחר שהחוק, לטענתם, יפסול כ-85% מההפלות בטקסס, ויאלץ מרפאות רבות להיסגר.

טקסס לא לבד, ולפחות 12 מדינות נוספות ברחבי ארצות הברית חוקקו חוקים האוסרים על הפלות בשלב מוקדם של ההריון – עם זאת, כולן נחסמו על ידי בית המשפט ולא נכנסו לתוקף.

מושל טקסס, גרג אבוט (צילום: AP)

אלא מה שהופך את החוק בטקסס לשונה, הוא תוכנית האכיפה יוצאת הדופן. במקום גורמים האחראים לאכיפת החוק, אזרחים פרטיים מורשים לתבוע את מספקי ההפלות ואת כל מי שעוסק באישור הפלות. בין היתר, יהיה ניתן לתבוע אפילו את מי שמסיע את האישה למרפאה כדי לבצע הפלה.

נוסף לכך, על מנת לעודד אזרחים לעקוב אחר החוק, השלטון בטקסס קבע כי כל מי שיתבע אדם אחר בהצלחה – יהיה זכאי ללפחות 10,000 דולר.

בטקסס כבר מזמן יש מגבלות על הפלות, כולל חוק שעבר בשנת 2013 שבסופו של דבר בית המשפט ביטל – אך לא לפני שנסגרו יותר ממחצית המרפאות הנותנות שירות הפלות במדינה. כמו כן, המחוקקים במדינה מנסים לקדם סעיף נוסף בחוק, אשר יגביל את התרופות להפלות – דרך להפסקת הריון שמשתמשים בה בכ-40% מהמקרים בארצות הברית.

YOU MIGHT ALSO LIKE