לפחות למשך שבוע: בית המשפט עצר זרם של מהגרים ממקסיקו לארה"ב
ממשל ביידן התכוון לבטל את מדיניות "הישארו במקסיקו" של ממשל טראמפ • השופט הפדרלי מתיו קסמריק הורה לממשל ביידן להחזיר את התוכנית ואמר כי הממשל "לא התחשב במספר גורמים קריטיים"

שופט פדרלי החזיר, ובכך החיה מחדש את מדיניות ההגירה של נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ, כך פורסם השבוע ב"יאהו ניוז". על פי מדיניות זו, מבקשי המקלט נאלצו להישאר במקסיקו עד לקבלת ההחלטה הנוגעת להם מבית המשפט בארה"ב. 

צילום: SHUTTERSTOCK

מהגרים מקסיקנים // צילום: SHUTTERSTOCK

הנשיא ג'ו ביידן עצר את המדיניות השנויה במחלוקת של קודמו, המכונה "הישארו במקסיקו", במהלך ימיו הראשונים בתפקיד, והבטיח הבטחה לקמפיין. התוכנית דרשה מאלפי מהגרים שאינם מקסיקנים להמתין במקסיקו.

ביוני האחרון מזכיר ביטחון המולדת של ארצות הברית אלחנדרו מיורקס הגיש את התוכנית הרשמית של ממשל ביידן.

לממשל ביידן הזדמנות לערער

יחד עם זאת, מתיו קסמריק, שופט פדרלי שמונה בתקופת טראמפ, הורה לממשל ביידן להחזיר את התוכנית והבהיר כי הממשל "לא התחשב במספר גורמים קריטיים" בהגישו את התוכנית. קסמאריק עיכב את הוראתו בשבעה ימים כדי לתת לממשל הזדמנות לערער.

קסמריק ציין כי מיורקס לא שם לב ליתרונות של תוכנית זו. תוכנית זו הרתיעה מהגרים לא חוקיים להגיע לארצות הברית. עוד ציין השופט כי מיורקס לא הקשיב לאזהרות של גורמי המחלקה לביטחון המולדת בארה"ב. 

על פי האזהרות, ביטול התוכנית יוביל לזינוק של מהגרים ללא תעודה לארה"ב. בנוסף לכך, מיורקס גם התעלם מהעלות הכספית הכרוכה בביטול מדיניות טראמפ.

טראמפ על השתלטות הטליבאן על אפגניסטן: "ביידן צריך להתפטר בבושת פנים"

נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, קרא לנשיא ג'ו ביידן "להתפטר בבושת פנים" על התנהלותו בנסיגה מאפגניסטן, כמו גם בעקבות נושאים אחרים על סדר היום כמו הזינוק בתחלואת הקורונה.

"הגיע הזמן שג'ו ביידן יתפטר בבושת פנים על מה שהוא אפשר לקרות באפגניסטן, יחד עם הזינוק האדיר בקורונה, האסון בגבול, הרס עצמאות האנרגיה והכלכלה הנכה שלנו", כתב הנשיא שלעבר בהצהרה שפרסם היום (ראשון).

הטליבאן השתלט במהירות, קצת יותר משבוע, על רוב המדינה, והשיא הגיע היום כאשר כוחות המורדים נכנסו לעיר הבירה גאבול. הנשיא ברח מהמדינה, אזרחים רבים מיהרו לשדה התעופה, ושגרירויות של מדינות רבות פונו במסוקים אחרי שריפת מסמכים חשובים.

גם מייקל מקאול הרפובליקני, בכיר בוועדת יחסי החוץ של הבית הלבן, אמר ביום ראשון כי לנשיא ביידן יהיה "דם על הידיים" על נסיגת הצבא האמריקני מאפגניסטן. "זה הולך להיות כתם לנשיא ולכהונתו. ואני חושב שיהיה לו דם על הידיים ממה שעשו. הם לגמרי הרסו את זה, הם לא העריכו נכון את כוחו של הטליבאן".

לדבריו, חברי הממשל התעלמו מאזהרות שהגיעו מקהילת המודיעין, ובמקום זאת "ציירנו את התמונה הוורודה" על שיחות שלום בין הטליבאן לממשלת אפגניסטן בדוחא. "אבל זה לא קרה. ועכשיו אנחנו שולחים 5,000 חיילים כדי לנסות להציל את אנשי השגרירות שלנו", הוסיף מקאול, ואמר כי הנסיגה תהיה "גרועה יותר" מהעזיבה האמריקנית את סייגון בווייטנאם בשנת 1975.

"למה ג'ו ביידן בחופשה?"

ביקורת הועברה על הנשיא ביידן לא רק בגלל אופן הטיפול בנסיגה מאפגניסטן, אלא גם על כך שבזמן שהטליבאן השתלט על קאבול – ביידן בילה בחופשה נשיאותית בקמפ דיוויד במקום להיות בבית הלבן.

"למה ג'ו ביידן בחופשה?", שאל הנציג ג'ים ג'ורדן מאוהיו. "אני לא חושב שהוא ענה על שאלת עיתונות אחת במהלך כל הסוף שבוע הזה, וזה מצב מפחיד". גם הסנאטור טום קוטון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "למה ג'ו ביידן מתחבא?". הרפובליקני לאורן בוברט מקולורדו האשים את הנשיא ב"הפרת החובות" שלו".

גם דמוקרטים תקפו את הנשיא ביידן. הנציג דין פיליפס ממינסוטה אמר כי "כבן לותיקי מלחמת וייטנאם המאזין לתדרוך הבית הלבן על הנסיגה מאפגניסטן, לבי כואב במיוחד עבור אלפי משפחות הוותיקים באירוע דומה, 46 שני מאוחר יותר" בהתייחסותו לסייגון.

"בושה נוספת לממשל"

הנציגה ויסנטה גונזלס מטקסס אמרה: "אין שום דרך להסתיר את זה. המצב באפגניסטן הוא בושה נוספת לממשל הזה. הנסיגה מעולם לא תהיה קלה, אבל זה לא היה צריך להגיע למצב הזה. ארצות הברית חייבת לעשות כל שביכולתה עדי לסייע לשותפינו ולבעלות בריתנו להגן על הביטחון הלאומי שלנו"

גם ראש ה-CIA לשעבר, דיוויד פטראוס, גינה את הנסיגה שבוצעה תחת שלטונו של ביידן כי "הרת אסון" ו"'קטסטרופה לעולם".

פטראוס, ששירת כמפקח כוחות הצבא לשעבר באפגניסטן, הזהיר ביום שישי, לפני כניסת הטליבאן לעיר הבירה, כי "אין כאן תוצאות טובות". "מדובר מנסיגה עצומה של הביטחון הלאומי והיא עלולה להחמיר בהרבה, אלא אם נחליט לנקוט בפעולות משמעותיות".

"אם נתקשר ביעילות עם הטליבאן, שהם צריכים לעצור את מה שהם עושים או שנוריד עליהם את כוחו של הצבא האמריקני, נוכל לעצור זאת", אמר פטראוס. "התוצאה, בין אם זה הטליבאן משתלט על המדינה ובין זם זה סוג של מלחמת אזרחים שראינו בעקבות קריסת הממשלה הפוסט-סובייטית, אין כאן תוצאות טובות".

YOU MIGHT ALSO LIKE