פוליטיקת בני ערובה: יזם קנדי נידון ל-11 שנות מאסר בסין בגין ריגול – ככל הנראה כנקמה על מעצרה של בכירה ב-Hauwei
גורמים שונים טוענים כי אם קנדה תבטל את המשפט נגד הבכירה הסינית ותשחרר אותה, הרפובליקה הקומוניסטית תנהג באופן דומה עם האסיר הקנדי

יזם קנדי שנעצר בסין בגין ריגול, ימים ספורים לאחר שבכירה בחברת Hauwei נעצרה בקנדה, נמצא אשם ונידון ל-11 שנות מאסר.

מייקל ספבור (צילום: רויטרס)

הכרעת הדין בעניינו של מייקל ספבור, שנמסרה ביום רביעי בבוקר (שעון סין) באה כאשר בייג'ינג מגבירה את הלחץ לקראת פסק הדין של בית המשפט הקנדי האם להסגיר את המנהלת הסינית הבכירה לארה"ב להתמודד עם האשמות פליליות.

ספבור, ועמיתו הקנדי מיכאל קובריג, עוכבו בסין במה שכינו "פוליטיקת בני ערובה" לאחר מעצרו של מנג וואנג'ואו בשנת 2018 בגין הפרות אפשרות של סנקציות סחר עם איראן.

שני הקנדים שהו 975 ימים במעצר, ונשפטו בנפרד בחשאי בתחילת השנה הנוכחית. בחודש מרץ, הצהובון הממלכתי הסיני, 'הגלובאל טיימס', אמר כי סבפור – שהתגורר סמוך לגבול קוריאה הצפוניתו והיה מארגן חילופי תרבות – מואשם כי סיפק מודיעין לקובריג, דיפלומט לשעבר שהפך לאנליסט של 'ארגון המשבר הבינלאומי'. הרשויות בקנדה אמרו כי ההאשמות הן חסרות בסיס.

בית המשפט בדנדוג, עיר השוכנת על גבול סין-קוריאה הצפונית, הודיע כי ספבור נמצא אשם בריגול ומסירת סודות מדינה למדינות אחרות. כאמור, הוא נידון ל-11 שנות מאסר, החרמת רכוש אישי וקנס על סך 50,000 יאן – כ-8,000 דולר.

שגריר קנדה בסין, דומיניק ברטון, אמר כי הוא מאוכזב מהעונש הארוך. "אנו מגנים את ההחלטה שנינתה ללא הליך הולם או שקוף", אמר והוסיף כי הוא הצליח לקיים ביקור קונסולרי אצל ספבור, אשר הודה לתומכיו ואמר כי הוא במצב רוח טוב אך רוצה לחזור לביתו.

מנג וואנג'ואו, בכירה ב-Hauwei (צילום: רויטרס)

בית המשפט הסיני הורה גם לגרש את ספבור מהמדינה, אך לא ברור מתי זה יקרה. השגריר ברטון אמר לעיתונות כי הם בוחנים את פסק הדין המורה על גירוש לאחר גזר הדין, ו"מקווים שיש דרך להחזיר אותו הביתה מוקדם יותר".

עורך הדין הסיני מבייג'ינג, מו שאופינג, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בדרך כלל, כאשר ביהמ"ש הסיני מורה על גירוש, הדבר קורה רק אחרי שהאדם מסיים לרצות את גזר הדין – אך במקרים מיוחדים זה עלול לקרות מוקדם יותר.

עמיתה בכירה בביה"ס למדיניות ציבורית ובינלאומית באוניברסיטת אוטווה, התייחסה לתקדים בשנת 2014 בו זוג קנדי נעצר, הואשם בגין ריגול ונידון למאסר בסין, אך שוחררו שלוש שנים לאחר מכן לאחר שנחתמה עסקה עם ארצות הברית. המקרה של ספבור "עשוי להיות סימן לכך שהסינים מוכנים לגרש אותו בכל זמן שממשלת קנדה תיצור את התנאים הנכונים לכך – במילים אחרות, כאשר מנג תשתחרר לסין".

לספבור יש שבועיים לערער על פסק הדין, אך מערכת המשפט במדינה הקומוניסטית ממעטת לאשר ערעורים, ומפרסמת שיעורי השעה העומדים על יותר מ-99.9%.

משפחתו של ספבור טוענת כי הוא חף מפשע, ומסרה כי הוא עשה רבות כאיש עסקים על מנת "לבנות קשרים" בין קנדה, סין וקוריאה הצפונית.

במקביל, ביום שלישי בית המשפט הסיני דחה את ערעורו של קנדי שלישי, רוברט שלנברג, שתקופת מאסרו בפרשת סמים בה נעצר הפכה לאפשרות של עונש מוות – וזאת לאחר מעצרו של הבכיר ב'וואווי'. משרד החוץ הקנדי גינה את פסק הדין, אותו כינה "עונש אכזרי ולא אנושי".

כל שלושת המקרים חשודים ככאלה הקשורים לדיון ההסגרה בקנדה, שם הגישו מנג ועורכי דינה כי יש לבטל את אפשרות ההסגרה. בימים הקרובים, ממשלת קנדה תטען כי ההסגרה צריכה להמשיך. יחד עם זאת, מומחים משפטיים אמרו בעבר כי התיק נגד מנג עשוי להימשך כמעט עשור אם הערעורים לבית המשפט הקנדי יימשכו.

ממשלות המערב מאשימות את סין בכך שהיא עוסקת ב"דיפלומטיית בני ערובה" על ידי מעצר אזרחים ברקע חילוקי דעות דו-צדדיים. דיפלומטים מעשרות מדינות התכנסו ביום שלישי בשגרירות קנדה בביג'ינג כדי לשמוע את פסק הדין של ספבור, וזאת כהפגנת סולידריות עם קנדה.

בייג'ינג מכחישה את הטענות כלפיה, כי ההעמדה לדין של שלוש הקנדים היא נקמה על מעצרו של מנג. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר כי ההאשמות נגד ספבור וקובריג הן "מפוברקות", וכי גורמים רשמיים בסין היו "מאוד ברורים" שהמקרים קשורים.

קנדה וממשלות אחרות, כולל אוסטרליה והפיליפינים, מתמודדות עם לחץ גובר מצד הרפובליקה הקומוניסטית במחלוקות בנושא זכויות אדם, נגיף הקורונה ותביעות טריטוריאליות. וושינגטון הזהירה את האמריקנים שהם עומדים בפני 'סיכון מוגבר למעצר שרירותי' בסין בגין סיבות אחרות ולא אכיפת החוק.

YOU MIGHT ALSO LIKE