אונ' ניו יורק הצהירה על תמיכתה בפלסטינים – עשרות פרופ' התפטרו: "הם תומכים במי שרוצה להשמיד אותנו"
לפחות 50 אנשי סגל הודיעו כי הם עוזבים את האיגוד, בעקבות מה שכינו החלטה חד צדדית לגנות את ישראל ולתמוך ב-BDS. "אתם לא מייצגים אותנו"

לפחות 50 פרופסורים מרשת האוניברסיטאות העיר ניו יורק, התפטרו מאיגוד הסגל לאחר שהאחרון החליט, באופן חד צדדי לדבריהם, להוציא גינוי נגד ישראל על רקע ההסלמה האחרונה עם הפלסטינים, והאיום לתמוך ב-BDS באופן רשמי. כך נודע ל'פוסט'.

הפגנת תמיכה בפלסטינים של פרופסורים וסטודנטים מאונ' העיר ניו יורק (צילום: Getty Images)

ההחלטה של האיגוד אושרה על ידי 'קונגרס הצוות המקצועי' של האיגוד, והיא עוררה את זעמם של פרופסורים וסטודנטים רבים – חלקם צאצאי קורבנות השואה ויש להם קרובי משפחה בישראל.

"עם החלטת האיגוד המקצועי באוני', בחרתם לתמוך בארגון טרור, חמאס, שמטרתו היא להשמיד את מדינת ישראל ולהרוג את כל קרוביי המתגוררים שם", כתב פרופ' ידידיה לנגסם, יו"ר מחלקת מדעי המחשב במכללת ברוקלין, במכתב התפטרות לנשיא האיגוד, ג'יימס דיוויס.

לנגסם השווה את המצב לאופן בו הרגישו פרופסורים יהודים באוניברסיטאות גרמניות בתקופת שלטון הנאצים בסוף שנות ה-30. "לי, באופן אישי, יש תחושה לא נוחה באינטרקציה עם הסגל, וכפי שסטודנטים רבים כתבו, אני מרגיש מאוד לא בנוח בקמפוס", כתב.

"מסיבה זו, התפטרתי מאיגוד האוני' באופן מידי, לאחר שהייתי חבר בה למעלה מ-40 שנה. דחקתי בעמיתים שלי להתפטר מיד גם כן. אתם לא מייצגים אותנו, ואני לא אהיה חלק מארגון שתומך במי שרוצה להשמיד אותנו", כתב לנגסם.

האיגוד מסר ל'פוסט' כי לפחות 50 חברים התפטרו או שלחו הודעות כי בכוונתם לעשות זאת. המחאה מתרחשת על רגע יצרנית הגלידה בן אנד ג'ריס, שהודיעה כי לא תמכור יותר את מצוריה מחוץ לקו הירוק.

הפגנת תמיכה בפלסטינים של פרופסורים וסטודנטים מאונ' העיר ניו יורק (צילום: Getty Images)

מבקר המדינה טום דינאפולי, הזהיר את חברת האם של בן אנד ג'ריס, יוניליוור, כי ניו יורק עשויה להגביל את ההשקעות בחברה בעקבות המהלך. כמו כן, המושל אנדרו קאומו עומד בפני לחץ לאכוף את הצו הביצועי שלו משנת 2016, אשר משעה את העסקים עם כל חברה העוסקת בקמפיין חרם, הפצה וסנקציות אנטישמיות נגד ישראל.

נשיא האיגוד, דיוויס, שזה עתה נכנס לתפקידו, אמר ל'פוסט' כי ההחלטה של האיגוד גרמה ל"מצוקה" בקרב החברים, אך גם טען כי כוחות שמרנים מנסים לנצל את המחלוקת ולפגוע בקבוצה בכך שהם קוראים לאנשים להתפטר. "אנו נמצאים בדיאלוג פעיל עם חברים שהביעו דאגה מההחלטה. חלק החליטו להישאר, חלק להתפטר, וחלק לוקחים את הזמן לחשוב על זה", אמר.

אך הפרופסורים אשר זועמים על ההחלטה, טוענים כי האיגוד מתעלם מעובדות מרכזיות, למשל כי חמאס ירה רקטות למרכזי אוכלוסיות אזרחיות בישראל במהלך הסכסוך האחרון. במקום זאת, ההחלטה אומרת כי "האיגוד מגנה את הטבח בפלסטינים בידי מדינת ישראל", תוך "התפשטות ישראל ופלישה אלימה לשטחים כבושים".

האיגוד "לא יכול לשתוק לגבי המשך הדיכוי של הפלסטינים, כיבושם ושימוש בכוח על ידי מדינת ישראל". ההחלטה מוסיפה כי המאבק הפלסטיני "להגדרה עצמית" דומה למאבקי "הילידים ואני הצבע בארה"ב", והשחורים בדרום אפריקה תחת אפרטהייד.

כמו כן, נציג האיגוד הוסיף כי בסתיו הקרוב הם "יאפשרו דיונים... שישקלו את תמיכת האיגוד ב-BDS".

לנגסם זעם במכתבו לאיגוד כי "התנועה הלא מאוזנת אינה מצליחה להתייחס ללמעלה מ-4,000 הרקטות שנורו מעזה לאזורי מגורים" בישראל. "אינם מצליחים לטפל בהתנהגות האפרטהייד של הממשלה הפלסטינית (אף יהודי אינו רשאי להיכנס לעזה) תוך שאתם שוכחים להזכיר כי הפלסטינים הם חברי כנסת ישראל וכעת חלק מהקואליציה".

הפגנת תמיכה בפלסטינים של פרופסורים וסטודנטים מאונ' העיר ניו יורק (צילום: Getty Images)

"אתם משווים את ההפצצות של חיל האוויר הישראלי אשר מנסה למזער כל נזק, למעשיהם של הפלסטינים המשתמשים בנשים והילדים שלהם, בבתי החולים ובבתי הספר, כמגן לאתרי השיגור שלהם", כתב. "בכך שאתם תומכים בהם, גרמתם לסגל ולסטודנטים יהודים רבים להרגיש לא בנוח, עד כדי חשש לשלומנו. האם אתם שכחתם את גידול ההתקפות האנטישמיות נגד יהודים באזור ניו יורק?"

לנגסם הוסיף כי זה לגיטימי לבקר את ישראל, אך ההחלטה של האיגוד הייתה "חד צדדית" והיא "לא יותר מאשר אנטישמיות רגילה".

קבוצה בשם "יציאה מהאיגוד" פתחה בקמפיין כדי להראות לפרופסורים כיצד הם יכולים לפרוש באופן חוקי מהארגון. "האיחוד שלנו התפתח במהלך השנים האחרונות בדרכים שכבר לא ניתן לזהות אותו. הם מוציאים כסף וזמן על פעילויות שלא קשורות לקריירה שלנו. במקום זאת, הם מתמקדים בפוליטיקה זרה, גם כאשר לחברים  רבים מהאיגוד אין עניין בפעילות שכזו. החלטנו, לפיכך, לא לממן יותר את האיגוד עם השכר שלנו".

YOU MIGHT ALSO LIKE