וול-סטריט בצניחה חופשית: פאניקה אחזה בשווקים, המסחר הופסק וחלה התאוששות קלה
נגיף הקורונה, ומניות הנפט שנמצאות בצניחה חופשית בשל מלחמת מחירים הכו את שוק המניות בהלם עם הפתיחה הגרועה ביותר של יום המסחר מאז 2008. מדד הדאו ירד תחת רף ה-24,000

בשעה 9:32 הבוקר בדיוק הופסק המסחר בוול-סטריט.בשל כמות מוכרים רבה מקונים וחוסר יכולת של השוק לווסת את כמות המוכרים והקונים. 

"רוסיה וערב הסעודית רבות על מכירי הנפט, זאת בצד הפייק ניוז הם הגורמים לצניחה בשווקים!", צייץ נשיא ארה"ב.

אכן, ירידה של 7.11% בערך המניות במדד ה-S&P500, וירידה של הדאו ב-2020 נקודות בשלב מסוים הם תוצר ישיר של ירידה בפעילות הכלכלית בעולם כולו.

(אילוסטרציה)

מלבד נגיף הקורונה, העובדה שרבע מהאוכלוסייה האיטלקית נמצאת בבידוד (ושאיטליה היא הכלכלה השמינית בגודלה בעולם, ושהבורסה האיטלקית חוותה היום צניחה של 10%), הרי שהסיבה המרכזית לצניחה היא מלחמת מחירי הנפט שהחלה אמש בין שניים משלושת יצרניות הנפט הגדולות בעולם, רוסיה וסעודיה.

מלחמת מחירי הנפט נבעה מהיעדר הסכמה בין מוסקבה וריאד ביחס למחירי הנפט. חוסר הסכמה זה הוביל לצניחה של כ-33% במחירי הנפט, ולפגיעה קשה בערך מניות האנרגיה המהוות נתח נכבד מהמסחקר בשוק המניות.

נכון לשעה זו (07:42 שעון פאסיפי), כשעה לאחר חידוש המסחר, השווקים התאזנו במעט והירידה בערך המניות עומדת על כ5.58%.

הצעדים שנקט הבנק הפדרלי בשבוע הקודם שכללו את הורדת שיעור הריבית כמעט לאפס, נראו הבוקר כבלתי מספקים.

נשיא ארה"ב הביע ביטחון בכך שהשוק יצליח לאזן את עצמו, והמשיך לטעון כי ארה"ב עשתה את הדבר הנכון שהשהתה טיסות למספר מדינות ברחבי העולם. 

שר האנרגיה הסעודי. המתח בין הממלכה הסעודית ורוסיה השפיע על מחירי הנפט ופגע קשות במסחר היום (צילום: CNBC)

נכון לעתה פרשנים כלכלים מסרבים לדבר על כניסה למיתון עולמי במקביל לפגישות חירום שיקיים היום נשיא ארה"ב עם יועציו הכלכליים.

יש הטוענים כי הממשל עומל ברגעים אלה על תכנית חילוץ כלכלית שמטרתה לסייע לתעשיות שנפגעו מנגיף הקורונה.

עם חוב לאומי של כ-23 טריליון דולרים קשה להאמין שהזרמת כספים נוספת לשוק או התערבות ממשלתית בקנה מידה גדול הינה דבר בעל ישימות אופרטיבית בשלב זה.

אילון מאסק בעל חברות טסלה וספייס-אקס, עלה היום לגלי האתר בערוץ MSNBC וביקש "לא להיכנס לפאניקה".

ואכן, זהו עדיין לא גזר דין מוות לכלכלה האמריקנית ששוק המניות שלה איבד כ-20% משוויו בשבועיים האחרונים.

במקביל מספר החולים בנגיף הקורונה בשטח ארה"ב חצה אמש את רף ה-500, כאשר ספינת תענוגות העוגנת לחופי סן פרנסיסקו ועליה כ-21 חולים נוספים אמורה להגיע היום לקו החוף.

ספינה נוספת השוכנת למול חופי מיאמי טרם עגנה לחוף.

YOU MIGHT ALSO LIKE