בזכות הפטור מוויזה: תיירות הפשע מצ'ילה גואה בלוס אנג'לס ובסמוך אליה
במשך חודשים רבים סובלים מחוזות רבים בדרום קליפורניה מגלי פריצות לבתים, רכבים ובתי עסק שהניבו הון לפורצים. בחודש אפריל האחרון המשטרה עצרה שלושה מעורבים אך עוד אז העריכה שמדובר בארגון רחב הרבה יותר ואכן כך היה. הפורצים שהו בארצות הברית עם אשרות זמניות במסגרת ESTA, תכנית המאפשרת כניסה למדינה ללא ויזה ייעודית

עשרות "תיירים" מצ'ילה חשודים במעורבות בסדרת פריצות לבתים ברחבי דרום קליפורניה בחודשים האחרונים.

על פי פרסום בלוס אנג'לס טיימס, הרשויות בקליפורניה סבורות שהחשודים מעורבים במאות מקרי פריצה במחוזות לוס אנג'לס, אלאמדה, אורנג', סן ברנרדינו, סנטה קלרה וונטורה. הם סימנו שכונות מבוססות ופרצו לבתים, מכוניות ובתי עסק תוך שהם גונבים תכשיטים, כסף, כלי נשק וחפצי ערך נוספים. כמו כן הם חשודים שגנבו דרכונים שיוכלו באמצעותם לזייף זהויות שתסייענה להם בהמשך חיי הפשע שלהם.

לכל העצורים היו אשרות שהייה זמניות דרך ESTA, תכנית ממשלתית שקיימת מאז 2009 ושנועדה להקל את תהליך הכניסה לארצות הברית. על פי מדיניות זו, אזרחי 38 מדינות יכולים להכנס לארצות הברית לכל מטרה, בלי ויזה מיוחדת, ולשהות בה עד 90 יום, וכך הלוך ושוב במשך שנתיים. מאחר שהעצורים נכנסו באמצעות תכנית זו לרשויות היה קשה לעלות על עקבותיהם ולאתרם.

מגמת "תיירות הפשע" נפוצה בעיקר במדינות הסמוכות לגבול הדרומי כמו אריזונה וטקסס אך גם בקולורדו וניו יורק. לדברי לורה אימילר, דוברת מטעם ה-FBI, "זו בעיה שהולכת וגדלה. הם מאוד מתוחכמים. זה אזור 'חם' בדרום קליפורניה".

בחודש אפריל האחרון, משטרת סימי ואלי בשיתוף משטרת הדרכים של קליפורניה ושוטרים ממחוז ונטורה, עצרו שלושה אזרחי צ'ילה בני 22 עד 29 בחשד לפריצות מרובות לכלי רכב. על פי החשד, הם השתמשו בהתקן מיוחד שחסם את האותות משלטי הנעילה של כלי הרכב כך שלא ניתן היה לנעול אותם.

נכנסו ללא ויזה ייעודית, מה שהקשה על איתורם. שלושה חשודים שנעצרו בחודש אפריל במחוז ונטורה. צילום: משטרת סימי ואלי

ההיקף המלא של הפריצות והגניבות לא דווח, אולם מאחר שהפורצים פעלו באזורי יוקרה כמו הידן הילס וקלבסס, הם הצליחו לצבור הון לא מבוטל: קפטן דונלד גרהאם ממשטרת לוס אנג'לס העריך כי בכל פריצה לבית דייריו איבדו 30 עד 40 אלף דולר בכסף ובחפצים. גרהאם תאר את שיטת הפעולה הייחודית של צוותי הפריצה שסייעה לקשר בין המקרים בהם היו מעורבים והוסיף: "זה ארגון פשיעה רחב היקף. נצטרך עזרה מגופי אכיפה נוספים כדי לחסל את פעילותם".

אחד הקורבנות הכבדים ביותר לתופעה, הוא בריאן חאסין, בעל עסק במחוז אורנג'. "העבריינים הצ'ילאנים הגיעו לחנות שלי ומוטטו אותנו", סיפר בריאיון לרשת פוקס.

חאסין הוא בעליה של חנות תכשיטים בלגונה ניגל, אשר במהלך לילה אחד איבדה סחורה בשווי 1.5 מיליון דולר כתוצאה מפריצה אליה שהתרחשה בחודש מרץ האחרון.

"מפעל חיים שחסכנו למענו במשך 32 שנה הוחרב תוך שעות ספורות, הכל הלך לטימיון", קונן חאסין. לדבריו המשטרה עדכנה אותו כי העסק שלו הוכה על ידי כנופיה מאורגנת של אזרחים צ'יליאנים, אשר כאמור, אחראית לפריצות רבות ברחבי האזור.

מצילומי האבטחה בחנות, ניתן לראות כלי רכב SUV שחור עוצר יממה לפני הפריצה, בצידו האחורי של בית העסק. שלושה גברים שראשם מכוסה בקפוצ'ון, יוצאים וצועדים לעבר ארון החשמל של החנות. מיד לאחר מכן הם ניתקו את זרם החשמל ושבו על עקבותיהם. 

30-40 אלף דולר בכל פריצה (אילוסטרציה: Shutterstock)

"מטרתם הייתה לראות האם מישהו שם לב לפגיעה באספקת החשמל שמשפיעה ישירות על סוללות מצלמות האבטחה", תיאר חאסין את המתרחש.

בלילה שלמחרת, חברי הכנופיה קדחו חור בגג מבנה החנות ופרצו לתוכה כשהם עוזבים עם שלל בשווי רב. אולם השודדים לא הסתפקו במעשה זה. שלושה שבועות לאחר מכן, נותק באותו האופן החשמל בחנות נוספת של חאסין, הפעם בעיר מישן ויאחו. חאסין, למוד הנסיון המר, זיהה במצלמת האבטחה את כלי הרכב שהיה מעורב באירוע הקודם ועדכן על כך את משרד השריף המקומי.

על מנת לא לעורר את חשדם, הוא השאיר את זרם החשמל מנותק. בלילה שלמחרת, סמוך לשעה 11, הם הופיעו שוב. גבר רעול פנים חדר דרך גג המבנה אך הצליח להתחמק למרות הסתערות כוחות המשטרה, אך בניגוד אליו כל יושבי כלי הרכב, חמישה במספר, נעצרו.

על פי דוח המשטרה, בתוך כלי הרכב נמצאו גם כפפות וכלי עבודה התואמים לאלו שאותרו על גג מבנה העסק של חאסין. עוד התגלה על פי הממצאים כי החשודים נכנסו לארצות הברית זמן קצר טרם מעצרם כאשר לכל אחד הייתה גרסה שונה לגבי נסיבות המצאותם בסמוך לבית העסק. חיפוש אחר מזון, נערות ליווי, חדר כושר או סתם טעות בדרך, היו בין שלל התירוצים שסיפקו לחוקרים.

וכאן מגיע החלק המקומם בסיפור. לתדהמתו של חאסין, מספר שבועות לאחר מכן, המשטרה עדכנה אותו כי החשודים כלל לא נכנסו למעצר אלא שוחררו עוד באותו הלילה בשל חוסר ראיות לקשר בין יושבי כלי הרכב לבין החשוד ששהה על הגג ונמלט. כן, זאת לא טעות. למרות הממצאים, מסתבר שהם לא הספיקו לפי גרסת המשטרה לקשר את העצורים לאירוע.

"כמה מגוחך ופתטי זה יכול להיות?", שואל חאסין "הם פשוט הורידו אותם בחניון של דיינר לארוחה באמצע הלילה".

אחד המשוחררים הוא קלואדיו ליזרדי, אשר רשת פוקס חשפה כי מצלמות אבטחה תיעדו אותו פורץ בחודש ספטמבר לחנות בת'אוסנד אוקס שבמחוז ונטורה, מספר חודשים אחרי שיחרורו התמוה במישן ויאחו.

הוא הצליח לגנוב סחורה בשווי 75,000 דולר ומאוחר יותר נעצר על ידי משרד השריף המחוזי. "ברגע שעצרנו אותו, התברר לנו כי מדובר באזרח צ'ילה בעל רקע פלילי המשוייך לכנופית פריצות דרום אמריקאית", סיפר אחד הבלשים המעורבים בחקירה.

לדבריו, ליזרדי הוא אחד מתוך למעלה מ-20 צ'יליאנים המעורבים בפריצות שנעצרו בתקופה האחרונה במחוז וטורה. "כולם נכנסו לארה"ב באמצעות הפטור מוויזה. אני סבור שעלינו לערוך בחינה קפדנית יותר לפני שאנו מתירים לעבריינים להכנס למדינה בקלות כזו", אומר החוקר. "נכנסים לכאן אנשים שעוברים הכשרה במדינת המוצא שלהם כיצד להגיע לפה ולשדוד אותנו"

חאסין עצמו אומר כי הוא חש כאילו קיבל סטירה בפניו לאחר שנודע לו כי אותו אדם ששוחרר על ידי המשטרה באירוע הפריצה לעסק שלו, תועד חודשים ספורים לאחר מכן, עושה זאת שוב, לעסק אחר.

הוא כבר הגיש תביעת נזיקין כנגד מחוז אורנג', המהווה שלב ראשון לקראת תביעה כוללת יותר בגין טענתו כי משרד השריף הכשיל את החקירה על ידי שחרור החשודים הצ'יליאנים.

"רגע לפני שדרכו על אדמת ארה"ב, הם כבר יודעים כיצד להיות עבריינים כאן, ולמרות זאת אנחנו מקבלים אותם בזרועות פתוחות, ואז, גם אחרי שעצרנו אותם, אנחנו משחררים ומורידים אותם לארוחה בדיינר, זה מה שאנחנו עושים באמריקה", סיכם חאסין בכאב את תחושותיו.

YOU MIGHT ALSO LIKE