כאב זה לא כואב: מסתבר שפעילות ותנועה מועילות יותר להקלה על כאב מאשר מנוחה
ממחקר חדש עולה, כי לימוד על תפקודי מערכת העצבים והמוח, כחלק מתכנית טיפול במי שסובלים מכאב כרוני בגב או בצוואר, משפר את הבריאות הנפשית והפיסית

אל תפחדו מהכאב. לימוד על הפיסיולוגיה והביוכימיה של מערכת העצבים והמוח, במסגרת תכנית טיפול במי שסובלים מכאבים כרוניים בגב או בצוואר, הוביל לשיפור בבריאות הגופנית והנפשית. הלימוד על מערכות העצבים והמוח עשוי לספק הקלה מסוימת על הכאב.

לימוד על הפיסיולוגיה והביוכימיה של מערכת העצבים והמוח הוביל לשיפור בבריאות הגוף והנפש


בניסוי קליני אקראי, הפנו החוקרים 120 גברים ונשים עם כאב כרוני בגב או בצוואר לאחד משני טיפולים שונים. הקבוצה הראשונה הופנתה לתכנית המומלצת לפיזיותרפיה ותרגילים כלליים.

הקבוצה השנייה הופנתה ללימודי על הכאב. במסגרת התכנית למדו המשתתפים על תפקודם של נוירונים וסינפסות; על הדרכים בהן עובר הכאב לאורך סיבי עצב דרך העצבים שבעמוד השדרה אל המוח; ועל האופן בו כאב יכול לשנות את תפקודם של העצבים המרכזיים, כך שהם ייצרו כאב אפילו עם גירוי קל. המשתתפים בתכנית ביצוע תרגילים, המשולבים בתכנית החינוך. כל אלה הביאו בהדרגה לביצוע תנועות מסובכות ומאתגרות יותר, תוך התמקדות בפונקציה של התנועה ולא בהקלה על הכאב, כשהמשתתפים ניסו להמשיך ולהתאמן למרות הכאב.

הטיפול בשתי הקבוצות נמשך שלושה חודשים והחוקרים בדקו שוב את כלל המשתתפים לאחר שישה חודשים ולאחר 12 חודשים מתום הניסוי. בהשוואה לקבוצות הבקרה, המשתתפים בקבוצה שהופנתה לתכנית החינוך היו בעלי סף כאב גבוה יותר, הקשיים בתפקוד שלהם הצטמצמו ונרשם שיפור בבריאותם הגופנית והנפשית.

המסר המרכזי של החוקרים הוא "אל תפחדו מכאב". לדברי החוקרים, ידוע כי דאגה ותשומת לב רבה לכאב מעצימה אותו. לכן פעילות ותנועה מועילות יותר מאשר מנוחה, כשמדובר בכאבים כרוניים בגב או בצוואר.



דאגה ותשומת לב רבה לכאב מעצימה אותו. החוקרים ממליצים לא לפחד מהכאב

YOU MIGHT ALSO LIKE