דילמת הסיגריות האלקטרוניות: מסייעות להפסיק לעשן, אך מגבירות את הסיכוי להתחיל מחדש
מחקר חדש אישש את מה שרבים סברו, קל יותר להפסיק לעשן סיגריות רגילות באמצעות סיגריות אלקטרוניות. עם זאת, המחקר שנעשה בצרפת מצא שעישון סיגריות אלקטרוניות מגביר את הסיכוי שאותו בן אדם יתחיל לעשן בשנית סיגריות רגילות. "המחקר מראה שהן חיוביות לטווח הקצר, אך לא לטווח הרחוק"

בגירים אשר מעשנים סיגריה אלקטרונית נוטים להפסיק לעשן סיגריות רגילות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם מוקדם יותר היום.

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

עם זאת, מחברי המחקר טוענים שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות מגביר את הסיכוי לחזור לעשן סיגריות רגילות, וזאת לעומת אנשים שמפסיקים לעשן סיגריות בכל צורותיהן. "מדובר במחקר הראשון שמציין שמי שמפסיק לעשן סיגריות רגילות ועובר לעשן סיגריות אלקטרוניות עדיין צריך לעבור ניטור רפואי כדי להימנע ממצב שבו יחזור לעשן סיגריות רגילות", הסביר רמנצ'דר גומג'י, החוקר הראשי ומרצה במכון לחקר אפידמיולוגיה ובריאות הציבור ע"ש פייר לואי (צרפת).

ממצאי המחקר מצביעים על שימוש שונה בסיגריות אלקטרוניות: מחד, מעשני סיגריות רגילות משתמשים באלקטרוניות כדי להפסיק לעשן. אך מצד שני, יש לא מעט אנשים שהפסיקו לעשן לחלוטין וחזרו להרגל כאשר הסיגריות האלקטרוניות הפכו לנפוצות יותר.

המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine, עקב אחר הרגלי העישון היומיים של 5,000 מעשנים בצרפת במשך שנתיים. על פיו, מעשני הסיגריות האלקטרוניות עישנו פחות מאשר אלה בסיגריות הרגילות, והסיכוי שהם יפסיקו לעשן לחלוטין היה גבוה פי 1.5 מאלו שעישנו סיגריות רגילות.

המחקר אף בחן כאלפיים אנשים שהוגדרו כ"מעשנים שהפסיקו" כאשר בקרב אותם אנשים שעישנו סיגריות אלקטרוניות הסיכוי לשוב לעשן סיגריות רגילות היה גבוה יותר מאשר אלה שלא עישנו כלל אחרי שהפסיקו. "המחקר מוכיח שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות הוא חיובי כדי להפסיק לעשן בטווח הקרוב, אך לא בטווח הרחוק", כתבו מחברי המחקר.

כזכור, בסוף חודש יוני הפכה סן פרנסיסקו לעיר האמריקאית הראשונה שאוסרת על מכירת סיגריות אלקטרוניות בתחומה. למרות שאיסור זה זוכה לתמיכה רחבה, יש הטוענים ש"פשוט מגוחך לאסור על מכירת האלקטרוניות, אבל לא על מוצרי טבק אחרים".

YOU MIGHT ALSO LIKE