קליפורניה בוחנת את הנזקי רעידות האדמה, חשש לרעש עוצמתי נוסף
אחרי הרעידה הראשונית ביום חמישי, בסקר הגיאולוגי אמרו שקיים סיכוי של 5% שתהיה רעידה חזקה יותר. לאחר שאמש זה אכן קרה, כעת הסקר מזהיר שקיים סיכוי של 8%-9% שתתרחש רעידה עוד יותר חזקה. במקביל, ברחבי המדינה עדיין מנסים לאמוד את הנזק

על רקע שתי רעידות האדמה הרציניות שהורגשו ברחבי דרום קליפורניה בתוך כיממה, סייסמולוגים מזהירים מפני רעידות משמעותיות נוספות שעלולות להכות באזור.

כבאי ברידג'קרסט בוחן את הנזק, אמש (צילום: AP)

רעידה האדמה בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר שהורגשה אתמול מדרום קליפורניה ועד לאס וגאס גרמה לבהלה גדולה, אך תחזית הגיאולוגים לרעידות נוספות היא זו שגורמת לדאגה רבה בקרב התושבים.

כזכור, רעש האדמה שהורגש בשעות הערב של יום שישי הגיע כ-36 שעות לאחר שרעידה נוספת הורגשה בבוקר יום חמישי, יום העצמאות האמריקאי. בדיעבד אנחנו יודעים לומר שרעידה זו, בעוצמה 6.4 בסולם ריכטר, הייתה רעידה מקדימה לזו שהורגשה אמש.

שריפה שפרצה בסמוך למסעדה ברידג'קרסט לאחר הרעידה החזקה בערב יום שישי (צילום: AP)

כאמור, קיימת סכנה מוגברת להמשך רעידות אדמה, אך עולה השאלה - מדוע? על פי מכון הסקר הגיאולוגי של ארה"ב (USGS), ישנה משוואה פשוטה וקבועה: רעידות אדמה עלולות לגרום לרעידות אדמה נוספות. "זו משוואה שבאה לידי ביטוי בכל רעידת אדמה, בייחוד החזקות. אם יש רעידה בעוצמה 7 בסולם ריכטר, אחריה יגיעו רעידות משנה בעוצמה 6, אחריהן עוד יותר רעידות משנה בעוצמה 5 וכן הלאה", הסבירו בסקר.

בדיוק כפי שהוסבר ביום חמישי לאחר הרעידה הראשונה, קיים סיכוי של 5% לפיו רעידת אדמה חזקה יותר תתרחש לאחר רעידה ראשונית. ב-19 מקרים מתוך 20, זה לא קורה - אבל זה בדיוק מה שקרה ביומיים האחרונים. הרעש שהורגש אמש בעוצמה 7.1 בסולם ריכטר תוצר לוואי של הרעש בבוקר יום חמישי.

 אם לא די בכך, קיים סיכוי של 8% עד 9% שרעידה עתידית החזקה מזו של אתמול תתרחש, כך על פי לוסי ג'ונס, סייסמולוגית בסקר הגיאולוגי: "מדובר ברצף מאוד אנרגטי, אז אין שום סיבה לחשוב שלא יהיו רעידות גדולות נוספות", היא אמרה.

נזק הוסב לסניף אלברטסונס בעיר, אמש ברידג'קרסט (צילום: AP)


כעת עולה השאלה אם רעידה מספיק חזקה יכולה לגרום לרעש בשבר סן אנדראס הגדול. ובכן, לדעת מומחים הדבר לא אפשרי שכן מקור שתי הרעידות כ-100 מייל מהנקודה הכי קרובה של השבר, ולכן הסיכוי שרעידות אלה יגרמו לרעידות עוקבות הוא כלוש ביותר.

גיאולוגים טוענים שלא יופתעו אם תורגש רעידה בעוצמה 6 בסולם ריכטר כבר היום, ובו בזמן אמרו שלא יופתעו אם יעברו שנים רבות עד לרעידה הבאה. רבים מתושבי לוס אנג'לס בוודאי זוכרים שנדרשו שנים רבות עד שהרעידות העוקבות הופסקו לאחר רעידת האדמה הגדולה בנורת'רידג' בשנת 1994.

"בקליפורניה עלינו להיות מוכנים לרעש בעוצמה 7.0 בכל 10 עד 20 שנים, והאחרון היה לפני 20 שנה", סיכמה ג'ונס.

YOU MIGHT ALSO LIKE