הפקידים נגד המדינה: בכירים בניו יורק מסרבים להנפיק רישיונות למהגרים לא חוקיים
החוק שעבר מוקדם יותר השבוע מעורר סערה, ופקידים בכירים מציינים שלא יפעלו לפיו בגלל שאינו עומד בקנה אחד עם החוק הפדרלי. "ברור לי שהמושל יכול לפטר אותי"

כמה פקידים בכירים בניו יורק לוקחים את החוק לידיים ומסרבים להנפיק רשיונות נהיגה למהגרים לא חוקיים. פקידים במחוזות אירי, רנסלאר, ניאגרה ואלגני הודיעו כי יסרבו להנפיק את הרשיונות הללו, למרות החוק שאושרר ביום שני על ידי המושל אנדרו קואומו.

מפגינים בעד הצעת החוק, השבוע בסנאט המקומי של ניו יורק (צילום: רויטרס)

מייקל קרנס, הפקיד הבכיר במחוז אירי, אמר כי הוא מאמין שהחוק, שעבר ברוב של 33 מול 29, נוגד את המדיניות הפדרלית - והוא מוכן ללכת לבית המשפט עם האמת שלו.

"במזכר שעוסק בחוק, הם מדברים על הסיבות מדוע הם העבירו אותו, והסיבה היא כדי לוודא שאנשים שנמצאים כאן בניגוד לחוק יכולים לנסוע ולחזור מהעבודה", אמר קרנס, "אבל זה לא חוקי להעסיק עובדים בניו יורק או בכל מקום אחר אם הם לא חוקיים". הוא הוסיף כי החוק "אינו עקבי".

הרשויות באזור באפלו יפנו את המהגרים הלא חוקיים לרשות המכוניות בסיראקוז, שנמצא כשעתיים מהמקום, אמר קרנס. הפקיד המחוזי אמר כי הוא יודע שהמושל עשוי לפטר אותו בשל מעשיו.

התובעת הכללית לטישה ג'יימס הודיעה כי משרדה מוכן להגן על החוק במידה ויגיע לדיון בבית המשפט. ג'יימס, הנחשבת לבעלת ברית של קואמו, אמרה מוקדם יותר השבוע כי "החקיקה כתובה בצורה טובה ומעניקה שכבות ביטחון למי שמגיש בקשה לקבלת רישיון נהיגה. אם הצעת החוק תיושם ותתקיים תביעה, נגן על החקיקה בבית המשפט", היא אמרה. זמן קצר לאחר הודעת התובעת הכללית, היועץ המשפטי של מושל המדינה אמר ש"בהתאם לקביעת התובעת הכללית, המושל יחתום על החקיקה".

בשלב זה, עדיין לא ברור מה הסנקציות שיוטלו על פקידים שיפרו את חוקי המדינה.

הצעת החוק אושרה רק כמה שעות לאחר שהמושל קואומו איים להטיל עליה וטו. הצעת החוק, שקרויה "The Green Light Bill", אושרה בסנאט ופחות משלוש שעות לאחר מכן המושל כבר חתם על החקיקה. כאמור, המושל הביע את הסתייגותו מהחוק, וזאת בטענה שרשות ההגירה אכיפת המכס (ICE) עלולה להשתמש במידע של משרד הרישוי כדי לאתר מהגרים לא-חוקיים ולגרש אותם.

הסנאטור לואיס ספלבדה, דמוקרט מהברונקס, חוגג את אישור הצעת החוק (צילום: AP)

בבוקר יום שני, טרם אישור הצעת החוק, ביקש המושל לקבל חוות דעת מפרקליטת מדינת ניו יורק, ברברה אנדרווד: "אם פרקליטת המדינה אומרת שהממשל הפדרלי לא יקבל גישה למאגר המידע, אחתום על החוק. אם היא תגיד לי שהם יקבלו גישה, לא אחתום על ההצעה", אמר קואמו.

אם קואמו היה מחליט להטיל וטו, לסנאט לא היה מתאפשר לעקוף אותו, וזאת בשל הפער הקטן באישור הצעת החוק. במשך שבועות ארוכים, לא היה ברור אם ההצעה זוכה לתמיכה נרחבת מספיק בסנאט, אך בפועל היא עברה בהצלחה: "בסופו של דבר, אנחנו נפעל למען תושבי המדינה, חוקיים ולא-חוקיים כאחד", אמר לואיס ספלבדה, דמוקרט המייצג חלקים מהברונקס באולבני, ואחד מיוזמי הצעת החוק.

לפני 12 שנים, סוגיית מתן רישיונות הנהיגה למהגרים לא-חוקיים הועלתה לדיון ע"י המושל דאז, אליוט ספיצר, שניסה לבצע את החקיקה באמצעות צו מיוחד של המושל. במסגרת ההצעה ההיא, ספיצר קרא לבטל צו שעליו חתם המושל הקודם, ג'ורג' פטאקי, שחייב את המבקשים לקבל רישיון נהיגה להציג תעודת סושיאל סקיורטי. החלטה זו התקבלה כתגובה לפיגועי 9/11. ספיצר ירד מהנושא בשל התנגדותם של הרשויות המקומיות.

כאמור, המושל קואמו לא תמך בהצעה, ולכן חתימתו עליה הפתיע רבים: "אני לא יודע לומר מה גרם למושל לחתום על החקיקה. אני כן יכול לומר שהתחלנו לנהל דיון בנושא עם המושל כבר בחודש ינואר, ובמעמד זה לא הוצגו בעיות כלשהן. אז למה עכשיו הוא מעלה אותן? אני לא יודע, צריך לשאול את המושל", אמר סנאטור ספולבדה

YOU MIGHT ALSO LIKE