"להורים יש אחריות לשאול את השאלות הללו": מחנות קיץ יהודיים שמים דגש מיוחד על נושא האבטחה
גל האנטישמיות בארצות הברית הגיע לשיא כאשר פעמיים בחצי השנה האחרונה נכנס חמוש אל בית כנסת במהלך יום שבת ופתח באש. קרוב ל-1,900 תקיפות אנטישמיות נוספות אירעו במהלך 2018. מומחה לאבטחה מסביר: "בדומה לנוסעים במטוס או באונייה, גם רבנים החלו לתרגל אירועי בטיחות שונים"

חופשת הקיץ החלה ובעוד מספר שבועות יצאו עשרות אלפי ילדים יהודים למחנות קיץ. השנה, תחושת הדאגה בקרב ההורים רק תלך ותגבר בעקבות גל האירועים האנטישמיים שפוקד את ארצות הברית כולה.

"הורים צריכים לשאול כיצד המחנה מטפל בנושאים של בטיחות וביטחון" (צילום: "מחנה רמה" - דף הפייסבוק)

1,879 תקיפות כנגד יהודים אירעו במהלך 2018, כך על פי הנתונים הרשמיים שפורסמו ע"י הליגה נגד השמצה (ADL). בחודש נובמבר האחרון נרצחו 11 מתפללים יהודים לאחר שחמוש נכנס לבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג בבוקר יום שבת, וכחצי שנה לאחר מכן נרצחה אישה כבת 60 לאחר שחמוש פתח באש בבית חב"ד בעיר פומוואי, הסמוכה לסן דייגו. 

האירועים הקשים הללו גרמו לכך שנושא האבטחה במחנות הקיץ עלה לאג'נדה של מנהלי המחנות, המאבטחים וההורים עצמם. "הורים צריכים לשאול את הנהלת המחנה כיצד היא מטפלת בנושאים של בטיחות וביטחון. תבררו לגבי נהלי הביטחון והמדיניות של המחנה. איזה אבטחה פיזית קיימת במחנה? האם צוות המדריכים קיבל הדרכה כיצד לפעול בעת אירוע? האם הילדים מכירים את הנהלים?", מסביר מייקל מסטרס, מומחה לאבטחה ומנהל חברת Secure Community Network.

"אם אתם יוצאים לחופשה בקרוז, אתם מחויבים לעבור הדרכה בטיחותית. אותו דבר בנוגע לטיסה, ולאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר רבנים שמזכירים לבאי בית הכנסת היכן נמצאת היציאה הקרובה אליהם. יש להורים אחריות לשאול את השאלות הללו, ויש למחנות הקיץ אחריות לענות בצורה מספקת", הסביר מסטרס.

מחנה קיץ "The Zone Camp" בניו יורק (צילום: מחנה קיץ "דה זון")

לרוב, מחנות הקיץ סומכים על שומר ועמדת בידוק בכניסה למקום. לעיתים רחוקות נעשה שימוש באמצעים טכנולוגים כמו גדר חכמה או מצלמות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא העובדה ששדרוג מערכות האבטחה עלול להיות פרויקט יקר - ומחנות קיץ רבים אינם מסוגלים לעמוד בהוצאה. 

זה היה המסר שמנהלי המחנות בניו יורק שלחו לחבר בית הנבחרים שמחה איכנשטיין, שבועות בודדים לאחר שהחל לכהן כנציגם של שכונות מידווד ובורו פארק בברוקלין (אזורים בעלי אוכלוסייה יהודית גדולה). איכנשטיין עמד מאחורי חקיקה שאיפשרה למחנות הקיץ לקבל חלק מתקציב ממשלתי של 25 מיליון דולר (שהיה זמין לטובת ענייני ביטחון בבתי ספר פרטיים, גני ילדים ומוזיאונים).

"בתי הספר ובתי הכנסת זקוקים להרבה תקציב בעבור מיגון, אבל היה חשוב שגם מחנות הקיץ יתגברו את מערך האבטחה שלהם. בחלק ממחנות הקיץ ישנם מאות, אפילו אלפי ילדים", הסביר איכנשטיין. חבר בית הנבחרים המקומי אף ציין את אירוע הירי בפומוואי כשאמר: "בימינו ישנו דפוס של שנאה אנטישמית ברמה הלאומית, אז למה לא ליזום? האם אנחנו באמת מחכים שיקרה משהו? כבר היו שני אירועי ירי בבתי כנסת בחצי שנה האחרונה", הוא אמר.

מייקל מסטרס (צילום: המשרד לביטחון מולדת)

ארגון Teach NY, מלכ"ר שדוגל במימון שוויוני למוסדות הלימוד הלא-ציבוריים (לרבות תוספת תקציבית לאנשי ביטחון), הביע את תמיכתו בחקיקה שהועלתה ע"י איכנשטיין: "הרעיון של הגנה על הילדים בכל חודשי השנה דיבר אלינו. מאז שהחקיקה עברה, קיבלנו עשרות שיחות טלפון ממחנוץ קיץ שונים. מנהלי המחנות הביעו את שמחתם מכך שילדיהם יזקו להגנה טובה יותר", הסבירו בארגון.

למרות העובדה שלא התרחש אירוע ירי במחנה קיץ יהודי, אחד מאירועי הירי הכי קטלנים בעולם התרחש בקיץ 2011 בנורבגיה, אז כ-70 נערים נרצחו באכזריות. אחת המסקנות מאירוע קשה זה הייתה תרגול של אירוע ירי גם מצד הילדים (ולא רק מצד המדריכים): "תמיד ניתן למצוא דרך המתאימה לקבוצת הגיל שבה ניתן ללמד ולתרגל כיצד להגיב לאירוע ירי", מסביר מסטרס, "זה משתנה לפי גיל. מה שנלמד בן 10 יהיה שונה ממה שנלמד בן 14, אבל השורה התחתונה תמיד תהיה לברוח ולהגיע למקום בטוח", הוא אמר.

"מחנה רמה" בדרום קליפורניה (צילום: ויקיקומונס)

אירוע טרור או אירוע ירי המוני אחר הוא כמובן החשש הגדול ביותר, אך מומחים מסבירים שהילדים במחנות הקיץ צריכים להתכונן גם לאסונות טבע שעלולים לקרות. "שני הנושאים תמיד נמצאים בדיון, ואנחנו ממשיכים לוודא שהצוות שלנו עובר את ההכשרה הראויה. אנחנו גם מתייעצים תמיד עם גורמים רלוונטים ובוחנים שיטות חדשות ללימוד שיטות בטיחותיות שונות", הסביר הרב מיצ'ל כהן, מנהל רשת מחנות הקיץ "מחנה רמה" ("National Ramah Initiative") אשר מפעילה 9 מחנות קיץ ליהודים בארצות הברית (לרבות בלוס אנג'לס ובניו יורק) ומחנה קיץ נוסף בקנדה.

"בכל מחנות הקיץ שלנו ישנם יועצי אבטחה שמסתובבים במקום ומציינים את התורפות השונות והדרכים שבהן ניתן לשפר אותן", הסביר כהן. בשנים האחרונות, "מחנה רמה" ניצב בפני מספר תקלות שונות. לפני שנתיים, קצר חשמלי גרם לשריפה בסניף קולורדו ("Ramah in the Rockies") של הארגון. האירוע הוביל לפינוי המחנה במשך הלילה: "אומנם איבדנו את הבניין שנשרף, אך האירוע הראה לנו שמנהל המחנה, אליאב בלוק, וצוותו היו מוכנים ועשו שימוש בנהלי הבטיחות שהם תירגלו", אמר כהן.

YOU MIGHT ALSO LIKE