אל תכנסו להיסטריה: קראו עד כמה מסוכן הליסטריה
חיידק הליסטריה עלול לגרום לזיהומים שונים בגוף וליצוא שורה של בעיות. אך האם הוא קטלני? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

ליסטריה הוא חיידק שעלול לגרום לזיהום אם הוא נכנס לגוף. הוא יכול לגדול ולשכפל את עצמו בתוך התאים בהם הוא חי והוא אחד המיקרואורגניזמים מבוססי המזון הרעילים ביותר. בין 20 ל-30 אחוז מהדלקות, שנוצרו כתוצאה מצריכת מזון נגוע בליסטריה, עלולות להיות קטלניות.



רוב האנשים שנדבקו במחלה בקושי הבחינו בתסמינים שלה, אך יש כמה קבוצות חולים שנמצאות בסיכון גבוה, כגון נשים בהיריון, תינוקות, קשישים ובעלי מערכת חיסונית חלשה. חולים בקבוצות סיכון אלה עלולים לפתח זיהום חמור.

באשר למידת הקטלניות של החיידק, התשובה היא, למרבה הצער, אכן אפשר למות ממקרים חמורים של הדבקות בליסטריה. לאחרונה, מתו שלושה חולים בבתי החולים באנגליה, כתוצאה מאכילה של כריכים שהיו נגועים בחיידק.

ההדבקות מתרחשת בדרך כלל מאכילה של מזון נגוע, כאשר סוגים שונים של מזון עלולים להיות נגועים, בעיקר חלב לא מפוסטר, מוצרי חלב לא מפוסטרים; גבינות רכות כגון קממבר וברי; מזון מהיר מוכן, כגון כריכים ארוזים; מוצרי מעדניה בשריים, כגון פטה.

חשוב לציין שאכילה של מוצרי מזון אלה לא אומרת שבהכרח נדבקים בליסטריה. יש לפנות לרופא רק אם מתחילים להרגיש את הסימפטומים של המחלה. אפשר להידבק בליסטריה גם מחולים אחרים, אם אוכלים מזון שחולה ליסטריה אכל ולא רחץ את ידיו. כמו כן, אם נמצאים במגע קרוב לחיות משק, במיוחד לכבשים ולפרות, כשהן יולדות.

באשר לסימפטומים, רוב האנשים מתחילים להרגיש בתסמינים קלים במשך ימים ספורים. התסמינים למחלה הם חום גבוה של 38 מעלות צלזיוס ומעלה, כאבים והתכווצויות, צמרמורות, בחילות, הקאות ושלשול. עם זאת, כשמדובר על נשים בהיריון, תינוקות, קשישים ואנשים עם מערכת חיסון חלשה, יש לפנות לקבלת טיפול עם הופעת התסמינים הקלים ביותר במידה וקיים חשש להידבקות בליסטריה.



על מנת לאבחן את המחלה יש לבצע בדיקת דם.

במקרים שהתסמינים הם כאב ראש חמור וצוואר נוקה, אי נוחות כשמביטים אל תוך אורות בוהקים, התקפים ובלבול פתאומי.

על מנת להימנע מהדבקות במחלה, יש לרחוץ ידיים עם סבון ומים באופן קבוע; יש לרחוץ פירות וירקות לפני אכילתם; יש לאחסן מזון מוכן בהתאם להוראות היצרן; ולוודא שאוכל חם נשאר חם.

YOU MIGHT ALSO LIKE