משטרת ניו יורק מענישה על עבירות פנימיות, על עבירות נגד אזרחים - פחות
זו המסקנה המקוממת מתחקיר של העיתון ניו יורק דיילי ניוז, שמוצאת לדוגמא כי השוטר שהשתולל ותקף תלמידה בכיתה נקנס ב-12 ימי חופשה, בעוד כאלה שהתחצפו למפקד או החמיצו משמרת שילמו מחיר כבד בהרבה

כשמגיעים הדברים להענשת חבריהם בכחול, עושה רושם שמשטרת ניו יורק משתמשת ברולטה כדי לקבוע את רמות הענישה והמשמעת - והרולטה הזו מכורה נגד הציבור. כך מאשימים פעילי זכויות אזרח בעקבות ממצאי חקירה שערכה ה-NYPD.

משהו שבור במערכת המשמעת של ה-NYPD (צילום: NY1)

מן החקירה בת שבעת החודשים עולה כי לעתים קרובות אין כל פרופורציה לחומרת העבירה - במיוחד כשמדובר בתקריות בהן מעורבות תושבים מן השורה. והחלטות סופיות מצד מפכ"ל המשטרה ג'יימס אוניל אינן מתפרסמות, בשל חוק מדינה המחייב על סודיות תיקי העובדים.

לאחר מעבר על 162 החלטות משמעת שהתקבלו בין דצמבר 2017 למרץ השנה, גילה העיתון ניו יורק דיילי ניוז כי רוב השוטרים שנמצאו אשמים בהליכים משמעתיים פנימיים במעצרי שווא, תקיפה או פגיעה חסרת הצדקה בכבודם של אנשים בהם נתקלו במהלך התפקיד, אולצו לוותר על פחות מ-15 ימי חופשה בלבד.

ב-31 מן המקרים היה הציבור מעורב, אולם רק בשליש מן המקרים הוטל עונש של 16 ימי חופשה או יותר, ורק שני שוטרים הושמו על תנאי - השלב שבו העבירה המשמעתית הבאה אמורה לגרור פיטורין. על תחקיר הדיילי ניוז, 131 שוטרים שהואשמו בעבירות בתוך המחלקה, בלי כל קשר לציבור או בעת שהשוטר\ת שנענשו לא היו בתפקיד, טופלו בצורה חמורה בהרבה - 45 שוטרים איבדו עד 25 ימי חופשה כל אחד ועוד 55 שוטרים הושמו על תנאי ונאלצו לוותר על 30 ימי חופשה או יותר.

הדוגמאות רבות. זוכרים את שוטר בית הספר קארים פיליפס, שב-2015 התפרץ לתוך כיתה בבית הספר פרוגרס בשכונת ויליאמסבורג שבברוקלין, תוך שהוא נאבק ביורדי ארגונייז, תלמידה בת 18. לאחר שהטיח אותה כנגד שולחן, הוקלט פיליפס כשהוא הולם בתלמידה באלת מתכת וצועק שוב ושוב "תפסיקי, מאדרפארק! הפאקינג משטרה פה! אתה רוצה לשחק משחקים?!"

"הפאקינג משטרה פה!" מתוך סרטון התקיפה עליו קיבל קארים פיליפס קנס של 12 ימי חופשה בלבד (צילום: NY1)

על זה הורידו למר פיליפס 12 ימי חופשה. אולם כשהברר שהוא חשוד בהונאת ביטוח ו"שכח" לספר למשטרה שהוא במוקד חקירה פלילית, הורידו לו 31 ימי חופשה - יותר מפי שניים על תקיפה ברוטאלית של תלמידת תיכון בכיתה.

בסיבוב אחר של עונשים, ג'ונת'ן ואסקז מהמקוף ה-47 בברונקס המשיך במרדף בכבישי העיר גם אחרי ש"הסיכון לפציעה גבר על הצורך לעצור את החשוד"; הסמל ג'יימס סלאבין מהמקוף ה-17 נמצא אשם ב"כוח מופרז והגבלת נשימתו של אדם (חנק); השוטר ג'ייסון טרגאליה מהברונקס נמצא אשם במעצר ללא סיבה חוקית. בכל אחד מהמקרים הללו נשללו לשוטר האשם פחות 10 ימי חופשה או פחות.

ולשם השוואה: השוטר ג'ימי רומרו (מקוף 81, ברוקלין) נקנס ב-25 ימי חופשה על שלא הופיע פעם אחת למשמרת ועזב את העיר (בשל מצב חירום משפחתי) "ללא אישור המפקד או הדרגים הממונים". הסמל ססאמי ג'יימס מהמקוף ה-103 בקווינס נקנס ב-20 ימי חופשה על "חוסר אדיבות לממונה עליו והתעלמות מהוראותיו".

"לא מתקבל על הדעת שכששוטרים מתעללים, פוגעים והורגים אנשים מהציבור הרחב, לעתים קרובות מדי הם מקבלים רק מכה על היד - אם הם נענשים בכלל - בעוד שהמשמעת הקשה שמורה להפרות פרוטוקול שאינן כרוכות בנזק לציבור", אמר אנתונין פייר, דובר ארגון "קהילו מאוחדות למען רפורמה במשטרה".

גם הענישה על עבירות פנים-מחלקתיות אינה אחידה. "העונש לעולם לא תואם לעבירה", אמרה שוטרת, שדיברה בעילום שם מחשש להתנכלות. "מישהו יכול לאבד את האקדח שלו ולוותר על 10 ימי חופשה, ומישהו אחר חוטף 25 ימים על 'איחורים מוגזמים'. איך זה צודק?"

מפקד המשטרה אוניל נדר לבצע שינויים גורפים בנושא. הוועדה העוסקת בכך ממליצה למדינה לשנות את החוק בכדי לאפשר שקיפות גדולה יותר, וגם קוראת לאוניל להסביר בכתב על החלטת ענישה החורגת מהמלצתו של השופט בתהליך משמעתי - ובעיקר קוראת למשטרה לאמץ "טבלה" של עונשים לשוטרים, שלא תחייב באופן נוקשה (כך שנסיבות אישיות ונסיבתיות יוכלו להילקח בחשבון) אולם סטיות ממנה יחייבו הסבר פומבי ושקוף. עד אז, שוטרים ימשיכו להתבריין על האזרח הפשוט כמעט ללא חשש.

YOU MIGHT ALSO LIKE