כלא שעומד להיסגר גורם למתווכים במנהטן לרייר
מתקן מעצר לא נשמע בדרך כלל כמו נכס נדל"ן נחשק. אבל כשיש לו נוף שאין דברים כאלה, אז דווקא כן. רוצים לגור בכלוב של זהב עם נוף ישיר לפארק ולקו הרקיע של העיר? יש לכם 90 יום להגיש הצעות

מדובר בנוף כה מושחת, שרק הפשע יכול לשלם עליו. במשך 43 שנה, יכלו עצירים שהוחזקו ב"מתקן התיקון לינקולן" שבהארלם לחלץ את עצמותיהם בחצר מסוגרת - עם נוף בלתי מופרע לכל סנטרל פארק, כמו גם קו הרקיע של העיר מדרום.

הנוף מהבניין הסמוך. הבניין המדובר מעט יותר גבוה ובעל נוף עוד יותר משובח (צילום: אנגוס מורדנט, ניו יורק דיילי ניוז)

כעת מתקן המעצר הזה אומר להיסגר - והכלא הפך לנכס הלוהט ביותר בשוק הנדל"ן של מנהטן. הבניין, ברחוב 110, שהוסב לבית מעצר ב-1976, ייסגר ויימכר תוך 90 הימים הקרובים. מתווכי הנדל"ן כבר מריירים על המחיר שעשוי להניב הנכס, המתהדר בנוף עירוני חסר מתחרים.

"הנוף הזה לא קיים בשום מקום", אומרת מיי בגאי, יועצת נדל"ן גלובלית בזרוע הנדל"ן הבינלאומית של סות'בי'ס. "רק במט (המוזיאון המטרופוליטני בשדרה החמישית ורחוב 82) יש משהו בר-השוואה. עד כדי כך זה מיקום נחשק. זה נדל"ן עילית, יהלום בכתר, וזה בדיוק מה שכולם רוצים".

הבניין בן שמונה הקומות, 72 אלף רגל רבועות נפחו, משמש כמתקן מעצר באבטחה מינימלית, ותופס את הכניסות 31-33 ברחוב 110 מערב. שוהים בו 133 עצירים, חלקם עברייני סמים המרצים עבודות שירות וחלקם עברייני צווארון לבן. מנהלי המתקן לא הרשו לצלמי הדיילי ניוז גישה לגג, אולם הנוף מבניין המגורים הצמוד לכלא מהמם לא פחות, כמוצג לעיל.

אם כבר להיות עציר (לא עלינו) - לפחות עם כזה נוף מחצר ההתעמלות (צילום: אנגוס מורדנט, ניו יורק דיילי ניוז)

מן הגג אפשר לראות את אגם הארלם השליט ומרכז הגילוי על שם צ'ארלס דיינה בפינה הצפון-מזרחית של הפארק, כל הדרך עד קו הרקיע של גורדי השחקים במידטאון. בין בנייני הענק האיקוניים שאפשר לראות מן הגג נמנים הבניין הדקיק ב-432 פארק אווניו, סנטרל פארק טאואר החדש של אקסטל (הבניין היקר ביותר בניו יורק, נכון להיום) וצמרתו המחודדת של בניין האמפייר סטייט בילדינג - כל זאת מעבר לפארק המוריק והשופע.

"זה סידור נפלא לקונדו או לדירת פאר", אומרת בגאי. "בין אם אתה קונה מניו יורק, מסין, מהודו או מהמזרח התיכון - אנשים רוצים דירה שפונה לדרום בעיר, כי ככה אתה מקבל שמש כל היום. קבלנים אפילו מתכננים את הבניינים כך שהסלון יפנה לדרום, כדי שיוכלו לקבל שמש מדרום, ממזרח וממערב".

גופי מנון, בעליו של בניין מגורים הצמיד לכלא מימינו, מצפה שהמכירה תזניק גם את ערך הנכס שלו. "זה בהחלט דבר טוב מאד בשבילי", אמר מנון בן ה-75, שקנה את הבניין ב-35 סנטרל פארק בשנת 1984. "זה ללא ספק יעלה את ערך הבניין שלי".

אבל אם בעלי הנכסים בסביבה מרוצים מן ההתפחות, הדיירים בשכונה חשים ברובם להיפך. "פאק דאט", אמרה אריקה דיקשטיין. "אני לא רוצה את זה בכלל. נמאס לי מהמגדלים שנכנסים ומשנים את השכונה. אני אוהבת את השכונה שלי, וזה יהרוס אותה".

האם זה עתידו של הכלא? מעבר לפינה - One Museum Mile. בריכה על הגג, אולם סעודות רשמיות, שוער מסביב לשעון - ועולה בהתאם (צילום: JMA Properties)

גם שכנים אחרים הדהדו את המסר הזה. אחדים אף דיברו על כך שנוכחותו של בית מעצר על שומריו החמושים מוסיף ביטחון לתושבי הרחוב - שבהמשכו נמצא מחסה מוזנח-משהו לחסרי בית בו נדקר אדם לאחרונה. הדיירים ברחוב שיבחו גם את העצירים. "הם תמיד נחמדים, אומרים לי שלום בבוקר. ברצינות. הם שכנים מצוינים". אבל שלא במפתיע, החשש העיקרי של הדיירים הוא מזינוק בשכר הדירה שלהם. במגדל פאר מעבר לפינה, שתוכנן בידי האדריכל הנודע רוברט א.מ. סטרן, וכולל בריכה על הגג, אולם סעודות רשמי ושוער 24-7, מחיר הדירה הממוצעת הוא 2.2 מיליון דולר.

לפני שהוסב למתקן כליאה, הבניין שימש כבית ספר ניסיוני לגילאי K-12 בין 1948-1971. לפני כן היה הבניין מתקן לשיקום חיילים פצועים במהלך מלחמת העולם השנייה, ומ-1914-1942 היה בבניין סניף של התאחדות הנשים העבריות הצעירות. בין העצירים המפורסמים שהוחזקו במקום: תומאס הייגן, רוצחו של מלקולם אקס, ודניס קוזלובסקי, מנכ"ל טייקו שהורשע בקבלת מיליונים בבונוסים אסורים.

YOU MIGHT ALSO LIKE