במקום בו ניסו לרצוח יהודים - הוכנס ספר תורה בשירה וריקודים
בני קהילת פאוויי קמו מאבלם על רציחתה של חברתם הגיבורה, לורי גילברט קיי, בפיגוע האנטישמי בחודש שעבר. הם חגגו את החזרה לחיים בטקס יהודי גאה שהבהיר: אנחנו עוד כאן

מחוץ לבית הכנסת של חב"ד בפאוויי אתמול בלילה אנשים רקדו וקיפצו בתיאום, אחרים דקלמו ושרו, וקבוצות של נשים ונערות החזיקו ידיים ודילגו במעגלים, בעוד מוזיקה עליזה מרעימה ברקע. מראות החגיגה המאושרת עמדו בניגוד חריף לטרור שהכה במקום לפני כמעט חודש, ב-27 באפריל, אז פתח חמוש באש בבית הכנסת, פצע שלושה ורצח את בת הקהילה לורי גילברט-קיי בת ה-60, זכרה לברכה, אשר נפלה כגיבורה בעודה מזנקת לחצוץ בין הרוצח לרב בית הכנסת.

הבעל השכול הווארד קיי נושא את ספר התורה החדש. לימינו הרב ישראל גולדשטיין (צילום: היין פאלמור, סן דייגו יוניון-טריביון) 

אתמול בערב קמה קהילת פאוויי, המתכנסת בבית הכנסת של חב"ד סמוך לאספולה רוד במחוז סן דייגו, מתקופת שלושים ימי האבל שלה על לורי גילברט-קיי ז"ל, ובמקביל חגגה את הכנסת ספר התורה החדש לבית הכנסת - שביעי במספר המאוכסן בארון הקודש במקום.

הכנסת ספר תורה היא תמיד עילה להילולא, אבל זה שנערך אמש היה כזה במיוחד, שכן הוא הוקדש לזכר בת הקהילה הגיבורה, שמסרה את נפשה להגן על אחר. "האובדן שלה עדיין חשוף מאד. עדיין כואב מאד", אמר הרב ישראל גולדשטיין. "התורה תתחיל לרפא את הלבבות שלנו הלילה, ותזכיר לנו שחייה של לורי לא היו לשווא".

לפני תחילת הטקס לקח גולדשטיין את קולמוס הנוצה בידו הימנית - בה איבד את האצבע המורה מקליע של רובה ה-AR-15 של הרוצח ביום האחרון של פסח (מוצ"ש, יום טוב שני של גלויות) - וסיים את כתיבת אחת האותיות האחרונות של הגוויל.

לפני שהרב כתב, עשו זאת אוסקר סטיוארט וג'ונת'ן מוראלס. סטיוארט בן ה-51, יוצא מלחמת עיראק, ומוראלס שהוא סוכן משמר הגבול, הם שהניסו את היורה מבית הכנסת בעת שניסה לטעון מחדש את רובהו, שבנס נתקע ומנע טבח נרחב בהרבה. מוראלס אף הצליח לירות במכוניתו של הרוצח כשנמלט.

האב והבת השכולים מתחבקים לאחר שחתמו את ספר התורה לזכר האם המנוחה (צילום: היין פאלמור, סן דייגו יוניון-טריביון) 

גם כמה אחרים התכבדו אף הם בכתיבת אותיות בטרם נחתם ספר התורה בידי בעלה של לורי, הווארד קיי, ובתם חנה. לאחר שהושלמה הכתיבה, הונף ספר התורה אל-על בעוד הקהל מכריז בקול אדיר, בעברית: "עץ חיים היא למחזיקים בה".

לאחר שקושט הגוויל בעיטורים שונים, הניח הווארד קיי את כתר הכסף על ראש ספר התורה. ואז החלה החגיגה. זה החל בשירה ותרועות באולם המרכזי של בית הכנסת, שם נמצא ארון הקודש. לאחר מכן נלקח ספר התורה החדש אל הרחוב, תחת חופה מסורתית, ונישאה בידי הרב גולדשטיין ואחרים, שרקדו ושרו עם בני הקהילה שהתקבצו סביבם.

הגוויל עצמו, 40 אלף דולר שוויו, התקבל כמתנה מקרן משפחת ג'אפה - משפחה יהודית עשירה ונדבנית עם ענפים בניו יורק, בקליבלנד ובמיניאפוליס. את התרומה יזם בנציון צ'נוביץ, רוקח מברוקלין שעוסק בהשאלת ספרי תורה לקהילות יהודיות. צ'נוביץ פנה לקרן ג'אפה, שמשרדיה יושבים בברוקלין, והשיג את המגילה עבור הקהילה האבלה מפאתי סן דייגו.

סופר סת"ם מוסמך מישראל, הרב ישראל לייבוביץ, פיקח על כתיבת ספר התורה, והנחה את כל מי שהתכבדו להוסיף בו אותיות. כל ספר תורה מסתיים במלה ישראל ומשום כך באות ל', והרב גולדשטיין מצא משמעות רבה בכך שזוהי גם האות הראשונה בשמה של המנוחה הגיבורה, לה הוקדש הספר.

YOU MIGHT ALSO LIKE