כספים שנועדו לקורבנות מלחמת הסחר הלכו לחברה של ברזילאים מושחתים
לאחר שהתברר שהנפגעים העיקריים ממלחמות הסחר שלו הם חקלאים אמריקאים, הקים ממשל טראמפ קרן לפיצוי החוואים שהמכירות שלהם לשוק הגדול בעולם נפגעו. אבל עשרות מיליונים מהכסף הזה הגיעו לידיים הלא נכונות

ממשל טראמפ שילם יותר מ-62 מיליון דולר - כספי משלם המסים האמריקאי שנועדו כסיוע לחוואים אמריקאים בקשיים כלכליים - לחברה עצומה לאריזת בשר שבבעלות שני אחים מושחתים מברזיל. כך עולה מתחקיר הניו יורק דיילי ניוז.

המכירות שלהם לסין דווקא עלו בשנה האחרונה. מה עושים אצלם כספי חילוץ לנפגעי מלחמת הסחר? (צילום: אתר החברה)

משרד החקלאות הפדרלי חתם על חוזה בינואר לרכוש בשר חזיר ב-22.3 מיליון דולר ממפעלים בבעלות JBS USA, חברת בת מקולורדו של JBS SA הברזילאית, חברת אריזת הבשר הגדולה בעולם. החילוץ לחברה גרר הרמת גבות בתחום בזמנו, היות שהכסף הגיע מתוכנית בשווי 12 מיליארד דולר המיועדת לפיצוי חקלאים אמריקאים שנפגעו ממלחמת הסחר המסלימה של הנשיא עם סין ומדינות אחרות.

אולם דו"חות שחשף כתב הדיילי ניוז כריס סומרפלדט מוכיחים כי מאז העניק ממשל טראמפ עוד שני חוזי חילוץ ל-JBS, אפילו בעת שמשרד המשפטים של טראמפ חוקר את החברה, שבבעלות ווסלי וג'וסלי בטיסטה - שני אחים בעלי הון שכבר הודו במתן שוחד למאות אנשי ממשל בכירים בברזיל.

שני האחים ריצו עונשי מאסר בפרשיית השחיתות. התובעים בברזיל ביטלו את עסקת הטיעון עם השניים לאחר שהאשימו אותם בהסתרת ראיות. האחים המפוקפקים אינם מורשים לעזוב את ברזיל בעוד משפטיהם מתנהלים.

האחים ווסלי וג'וסלי בטיסטה. שיחדו מאות בכירי ממשל בברזיל (צילום: מרקו פרס)

בינתיים, כאמור, משרד המשפטים חוקר את JBS בחשד להפרת חוק ההתנהלות המושחתת בחו"ל (Foreign Corrupt Practices Act), על פי מסמכים שהוגשו בתיק אחר שנבדק על ידי העיתון. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בדצמבר כי חוקרי משרד המשפטים ראיינו את האחים בטיסטה בברזיל אשתקד, כחלק מחקירה זו.

למרות זאת, משרד החקלאות של ממשל טראמפ העניק 14.5 מיליון דולר בכספי חילוץ למוצרי חזיר מ-JBS בפברואר, ועוד 25.6 מיליון מוקדם יותר החודש, או בסך הכל יותר מ-62.4 מיליון דולר. גודל התשלומים עורר זעם בקרב גורמי תעשייה, שתהו כיצד סובסידיות לחברה עשירה בשליטה ברזילאית עוזרת לחוואים אמריקאים בלב הארץ. מה שהחמיר את הכעס הוא העובדה שהיצוא של החברה לסין דווקא גדל אשתקד, מ-21 אחוז מכלל מכירותיה ל-24 אחוז - דבר שמרמז שהיא דווקא לא זקוקה לסיוע.

YOU MIGHT ALSO LIKE