יותר לחסרי דיור ולמשפחות עניות, פחות מהמובטח לנשים ואמהות
מדינת הזהב נמצאת במצב פיננסי מצוין, ואחרי שהקצה שלושה מיליארד לקרן החירום הסגורה, מוסיף המושל 4.5 מיליארד להצעת התקציב המקורית שלו. עיקר התוספות: לחסרי דיור ולמשפחות מצוקה

מושל קליפורניה החדש, גאווין ניוסום, נחרץ בדעתו שממשלת המדינה יכולה גם לגלות אחריות כלכלית וגם לסייע לנזקקים. ברוח זו שלח ניוסום לאישור שני בתי המחוקקים של מדינות הזהב הצעת תקציב מעודכנת הבונה על מאמציו הקודמים לטפל בעוני ובהיעדר דיור, וחוזה הכנסות שיא ממסים בהיסטוריה של המדינה.

ההכנסות הללו, אמר ניוסום, יגרמו לתשלום הראשון בהיסטוריה לתוך קרן חירום מיוחדת לבתי ספר ומכללות קהילתיות. 389 מיליון דולר יופקדו ויישמרו אך ורק לצרכי חינוך במקרה של מיתון עתידי שיגרום לגירעון בתקציב המדינה.

בנוסף מבקש המושל להגדיל את ההוצאה על טיפול בחסרי הדיור, ולהכפיל את ההשקעה הכוללת של המדינה בתחום למיליארד דולר. "התקציב הזה מחזק את העמדה הפיננסית של המדינה ובו בזמן מבצע השקעות במבט לטווח ארוך כדי להגביר את מאגר הדיור בר-ההשגה עבור קליפורנים", אמר ניוסום. הכספים החדשים בתחום חסרי הדיור יופנו ברובם לרשויות מקומיות ואזוריות, לצורך הקמת מקלטי חירום, מענקי סיוע בשכר דירה ובניית דיור קבע ציבורי.

הצעת התקציב של המושל עומדת על סך 213.5 מיליארד דולר לשנת התקציב המתחילה ביולי, והיא מציעה תוספת של רעיונות ושל הוצאות לתקציב הראשוני שהציע לאחר שנכנס לתפקיד בינואר. כעת יש למחוקקים בסקרמנטו עד ה-15 ביוני לשלוח לניוסום תקציב סופי לאישורו - או שיחמיצו את משכורתם הבאה.

חוק קליפורני שטוב אם יאומץ גם במקומות אחרים וברמה הפדרלית: אין תקציב בזמן? אין משכורת! בניין הקפיטול של קליפורניה בסקרמנטו (צילום: ויקיפדיה)

התוספות בהצעת התקציב החדשה מסתכמות ב-4.5 מיליארד דולר בהשוואה להצעה הראשונית מינואר. הוא עמד על כך שהוצאות אלה לא ייצרו התחייבויות ארוכות-טווח שהמדינה לא תוכל לעמוד בהן. גולת המפתח של ההוצאות החדשות היא תוכנית "אג'נדת הורים" עבור משפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. היא כוללת יותר מ-130 מיליון דולר למעונות יום לילדים ממשפחות מעוטות הכנסה - והכסף יגיע ברובו מן המסים על מכירת קנאביס חוקי.

במקביל "שינמך" ממשל ניוסום את היקפה של תוכנית אחרת שזכתה לחשיפה תקשורתית אוהדת - פטור ממס קנייה על חיתולים ומוצרי הגיינה נשיים. הפטור יימשך רק שנתיים, ולא חמש שנים כפי שפורסם תחילה. זו עדיין הטבה ששווה 114 מיליון דולר לאורך שנתיים להורי ונשות קליפורניה. לא ברור מדוע הוכרז יומיים קודם כי הפטור יימשך חמש שנים.

סך הכל רושמת קליפורניה, עם תחילת שנת הכספים, עודף שיא מתקציב אשתקד בסך 21.5 מיליארד דולר - וזאת בנוסף לשלושה מיליארד דולר שכבר הוקצו לקרן החירום הכללית של המדינה, העומדת כעת על 16.5 מיליארד דולר.

YOU MIGHT ALSO LIKE