ראש עיריית ניו יורק מדבר על שקיפות, אבל מטייחים את מעורבותו בתאונות
ראש העירייה יזם את תוכנית "חזון אפס" לצמצום תאונות הדרכים בעיר. מסתבר שבגלל זה היה ראש מערך האבטחה שלו, הווארד רדמונד, נחוש להסתיר את העובדה שכבודו היה נוסע במכונית שנקלעה לתאונה

בבוקר שבת באוגוסט 2015 היה ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, במושב האחורי של מכונית NYPD מסוג שבי טאהו בדרכו לאירוע בהארלם, כשנהג בכביש החליף נתיב והלם ברכב של ראש העיר. איש לא נפגע, אולם ראש יחידת האבטחה של ראש העירייה, הווארד רדמונד, זעם.

מאבטח נלהב מדי, או רוח המפקד? (צילום: ABC)

חילופי מסרים שהושגו על ידי הניו יורק דיילי ניוז מראים כיצד הורה ראש מערך האבטחה לטייח את האירוע על מנת להגן על תדמיתו של ראש העירייה. "בהוראת הקצין המפקד, אף אחד לא אמור לדעת מזה", שלח הסמל ג'רי איובנו מסר לחברי הצוות, כשהוא מתייחס בדבריו לרדמונד. "גם לא הצוותים האחרים". למען הסר ספק, הוא חזר על דבריו במסר נפרד: "אף אחד לא אמור לדעת".

חילופי המסרים שהושגו על ידי הדיילי ניוז חושפים כי רדמונד טייח בקדחתנות את האירוע מיום ה-22 באוגוסט 2015 בשל החשש מ"מראית עין". ההתרסקות המדווחת לראשונה חושפת את תפקידו רב העוצמה של איש האבטחה הבכיר בטיוח אירועים מביכים הנוגעים לראש העירייה.

הדבר גם מרמז באשר לסיבה בגינה רדמונד נשאר בתפקידו למרות פרשיות שונות המטלטלות את היחידה. בעיתון דווח כבר בעבר על מקרה בו טייח רדמונד אירוע של תקיפה במסגרתו קצין ביחידת האבטחת תקף סמל של משטרת ניו יורק במעון ראש העירייה.

ראש מערך האבטחה... והנראוּת הפוליטית? הווארד רדמונד (צילום: משטרת ניו יורק, טוויטר)

ברשומות ה-DMV של מדינת ניו יורק אין זכר לתאונה. על פי חילופי המסרים, רדמונד הורה לכאורה כי השוטר שנהג ברכב, הבלש אדגר רובלס, יירשם כמי שנהג ברכב שטח ששימש לגיבוי בשיירה. כך יכלה היחידה לטעון באופן אמין כי ראש העירייה לא היה ברכב המעורב בתאונה.

הטיוח נתפש כהכרחי בחלקו של דבר בשל יוזמת "ויז'ן זירו" של דה בלאזיו, שמטרתה להפחית את מקרי המוות של הולכי רגל ונהגים בתאונות באמצעות אכיפה נוקשה יותר. על פי אתר היוזמה: "אל לעיר ניו יורק לראות בהתנגשויות בדרכים 'תאונות' בלבד, אלא תקריות הניתנות למניעה שיש להתייחס אליהם באופן מערכתי".

חוקי מדינת ניו יורק מחייבים את כל הנמצאים ברכב המעורב בתאונה להישאר בזירת האירוע. אולם חבר בדימוס ביחידה לאבטחת בכירים של העיר אמר לדיילי ניוז כי אין זה חריג שאח"מ תחת הגנת היחידה יילקח מן הזירה כל עוד איש לא נפגע באופן קשה.

נלקחה מזירת התאונה למרות שהיו פציעות קשות. הגברת הראשונה של ניו יורק, שירליין מקריי (צילום: קווין הייגן, ניו יורק טיימס)

דובר משטרת ניורק, פיל וואלזק, אמר לעיתון כי המשטרה חקרה את התאונה בה היה מעורב הרכב שהוביל את ראש העירייה "ומצאה שמשטרת ניו יורק היתה אשמה. לא זו בלבד שלא היה כאן טיוח, אלא זה מוכיח את ההיפך - משטרת ניו יורק התייחסה לאירוע הזה ברצינות".

פעילי בטיחות ברחובות אומרים כי ההימנעות מתיעוד אמין של התאונה בה היה מעורב רכבו של ראש העירייה תמוהה לאור מחויבותו הפומבית של דה בלאזיו לשקיפות. "הם יכלו לנהוג בצורה כל-כך שונה", אומר ג'ו קוטרופו, דובר הארגון ,אלטרנטיבות תחבורה, וממשיך: "למה לא להתייצב בחזית, להוציא ציוץ שאומר שהיתה תאונה קלה, איש לא נפגע, ושהם ייזהרו יותר פעם הבאה?"

העובדה שיחידת האבטחה עבדה קשה כל-כך לטייח את זה לא נראית טוב, במיוחד לאור העובדה שמשטרת ניו יורק לא ממש משתפת פעולה עם יוזמת ויז'ן זירו", סיכם. היתה זו התאונה השנייה באותו בה היה מעורב רכב של היחידה לאבטחת בכירים. בתאונה השנייה היתה רעייתו של ראש העירייה הנוסעת, ותאונה זו עודנה מהווה בסיס להתדיינות משפטית עד היום.

YOU MIGHT ALSO LIKE