עוד בן 19, עם מוח שטוף-שנאה וגישה חופשית לנשק - ועוד מוות מיותר
הרוצח מבית הכנסת בפאוויי שבפרברי סן דייגו השאיר מאחוריו "מניפסט" ארוך ומבולבל, ובו תשובה לכל השגה או ערעור על צדקת מטרתו - להרוג יהודים ש'אשמים' לדבריו בכל צרות העולם

לפני חצי שנה העלה איש בן 46, שמוחו נשטף זעם ושנאה למיעוטים וליהודים שמסייעים להם, "מניפסט" בו הסביר את שעמד לעשות, ואז נכנס לבית כנסת בפיטסבורג ופתח באש. היום (שבת), ביום האחרון של חג הפסח, בדיוק חצי שנה מאוחר יותר, העלה צעיר בן 19 מניפסט דומה, בו שיבח את הרוצח ההוא ואת אלה מניו זילנד, ואז נסע ליעדו כשהוא חמוש ברובה מסוג AR15. איש לא עמד בדרכו כשהוא נכנס לבית הכנסת ושיחזר את מעשהו של גיבורו המעוות - בקציר דמים נמוך בהרבה, למרבה התודה.

עוד בית תפילה שהפך לבית מטבחיים. מרכז חב"ד בפאוויי (צילום: NBC)

אישה אחת נהרגה, ושני גברים ונערה נפצעו מיריותיו של ג'ון ט. ארנסט, שנמלט מבית הכנסת לאחר שחלק מן המתפללים החלו לרוץ לעברו. איש משמר הגבול שלא בתפקיד ירה לעברו, החטיא אולם פגע ברכבו. הרוצח התקשר ל-911 והודיע על מעורבותו בירי ומקום הימצאו, ותוך זמן קצר נעצר ללא אירועים נוספים.

במניפסט, בו הזדהה הרוצח כ"גבר ממוצא אירופאי... צאצא של אחד המתיישבים הראשונים ברואנוק... מצד אמי ירשתי דם של יאנקים עשירים, מצד אבי ירשתי דם של חוואים דרומיים עניים...", הוא מאשים "כל יהודי שחי כרגע" כפועל בקנוניה מתואמת שאחראית, ובכן, לכל דבר רע בעולם, מ"כל סחר עבדים", ל"עירוב הגזעים" ועד רדיפת נוצרים. אכן, האיש המסוכסך הזה מזדהה כנוצרי אדוק ועושה את מעשהו בשם אמונתו זו.

החשוד שנעצר: ג'ון ט. ארנסט (צילום: קיי. ג'י. טי. וי.)

במסמך הפסודו-אינטלקטואלי שהשאיר אחריו ברשת השנאה 8chan מתייחס הרוצח לעלילות דם מעמקי ההיסטוריה של ימי הביניים ("לא שכחנו אותך, סימון מטרנט", כתב, בהתייחסו לילד מטרנטו שבאיטליה שמותו יוחס בשקר ליהודי העיר ב-1475 והוביל לפוגרום), וכתב שגיבוריו הם "ישוע הנוצרי, השליח פול, מרטין לותר [הוגה הרפורמציה הנוצרית, לא גיבור זכויות האזרח השחור], אדולף היטלר, רוברט באוורס (הרוצח מפיטסבורג) וברנטון טראנט (מנהיג הרוצחים מניו זילנד).

במסמך שלו מתייחס הרוצח לשאלה "האם אתה טרוריסט?" ועונה: "בואו נבדוק את זה ביחד, בסדר? אני לא לובש את המקבילה לדוראג של 'כושי חולות', עורי אינו בצבע של חרא, אי אפשר להריח אותי מעברו השני של החדר, לא מקובל חברתית עבורי להתחתן עם בנות הדוד שלי, ואני לא נראה כאילו סדיסט שיחק משוך-בחבל באף שלי, אז לא, אני לא טרוריסט". במסמך כתב "חבל רק שלא הרגתי יותר יהודים".

שריף מחוז סן דייגו במסיבת עיתונאים מהסוג שאף אוכף חוק לא רוצה לכנס (צילום: KSWB)

במסמכו לוקח הרוצח אחריות על הצתת מסגד בעיר הסמוכה אסקונדידו לפני מעט יותר מחודש. גם באירוע ההוא השאיר הצעיר גרפיטי ובו דברי הלל לרוצח מניו זילנד. במסמך ובהודעתו ברשת 8chan אמר הרוצח כי הוא סטודנט לסיעוד, אולם טרם הוברר באיזה מוסד למד. הרוצח תיכנן לדבריו להעביר את הטבח בשידור חי בפייסבוק, אולם חשבונו הושבת. במסמך שלו, אגב, התנער הרוצח גם מהנשיא טראמפ, אותו כינה "מוצץ ציוני, אוהב יהודים, אנטי-לבן ובוגדני".

הנשיא טראמפ עצמו שיבח את עבודת המשטרה בעצירת החשוד: "מחשבותינו ותפילותינו עם נפגעי אירוע הירי בבית הכנסת בפאוויי. החשוד נעצר, רשויות אכיפת החוק פעלו בצורה נהדרת. תודה!" הסנאטורית קאמלה האריס מקליפורניה, מהמובילות כרגע במירוץ על המועמדות הדמוקרטית להתתמודד מול טראמפ בבחירות בשנה הבאה, כתבה: "שוב בית קודש הפך למטרה של שנאה ואלימות בנשק. אנטישמיות היא תופעה אמיתית ואסור לנו לשתוק. לבי עם בית חב"ד בפאוויי ועם הקהילה היהודית כולה". מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, כתב ש"לא ייתכן שאנשים יפחדו להיות בבית תפילה". 

YOU MIGHT ALSO LIKE