מותר לשתות בשקט בקליפורניה - בוטל החוק לאסור על סודה בגודל "ביג גאלפ"
הדמוקרטים העלו בפברואר כחצי תריסר הצעות חוק המיועדות לייקר ולהקשות על מכירת משקאות ממותקים. שניים מיקדו כמעט את כל ההתנגדות, נמשכו לבסוף - והשאר בדרך לעבור. אפשר לשתות ביג גאלפ - אבל הוא יתייקר

מחוקקים בקליפורניה אפסנו את הצעת החוק לאסור על מכירת משקאות מוגזים וממותקים בגדלי ענק "מה שמכונה Big Gulp - במטרה להימנע מהטבעת שאר חבילת החוקים המיועדת להפחית את מגמת ההשמנה, כולל מס על משקאות ממותקים ואזהרות בריאות על הפחיות והבקבוקים.

שתו חופשי - אבל תוסיפו איזה חצי דולר למחיר

בין כחצי תריסר הצעות חוק שהועלו בפברואר כדי להתמודד עם השפעות הבריאות של המשקאות הממותקים, ההצעה לאסור כליל על משקאות מוגזים ענקיים נתקלה בהתנגדות הרבה ביותר מצד ארגוני תעשייה. שעות לאחר שהוכרז על הורדתה מסדר היום, הצביעה ועדת הבריאות של אסיפת המחוקקים 8-5 בעד מס על משקאות מוגזים ממותקים ושלחה אותה להצבעה במליאת הבית.

חבר האסיפה דייויד צ'יו (דמוקרטי מסן פרנסיסקו) אמר שיחכה עד השנה הבאה בטרם יעלה שוב את הצעתו לאסור על חנויות ומסעדות למכור משקאות ממותקים בכוס פתוחה שגודלה למעלה מ-16 אאונס. הצעתו כאמור נתקלה בהתנגדות עזה מכל הגורמים העסקיים, כולל לשכת המסחר של קליפורניה והתאחדות המסעדות של המדינה.

עוד הצעת חוק שנמשך מן הוועדה על ידי המחוקק שהגיש אותו, היתה אוסרת על חנויות מלהציב משקאות ממותקים בסמוך לקופת התשלום, שם מבצעים קניות דחף של הרגע האחרון. עם זאת, הוועדה תמכה בהצעתו של חבר האסיפה ריצ'ארד בלום (דמוקרטי מסנטה מוניקה) להוסיף מס של שני סנט לכל אונקיה נוזלית של משקאות ממותקים.

"הראיות המדעיות מכריעות - משקאות ממותקים הם לא-בריאים במידה ייחודית" (צילום: Streetsblog California)

המס יוסיף כרבע דולר לכל פחית או בקבוק של 12 אאונס, ויכניס כשלושה מיליארד דולר לתוכניות בריאות הציבור. "הראיות המדעיות מכריעות. קליפורניה ניצבת בפני משבר בריאות ציבורי", אמר בלום בנאום בוועדה. "משקאות ממותקים הם לא בריאים במידה ייחודית".

בכירי תעשיית המשקאות אמרו לוועדה שצריכת המשקאות הממותקים כבר נמצאת בירידה, לאור ההיצע המוגבר של משקאות דלי-קלוריות. מחוקקים רפובליקנים, כולל הית' פלורה מריפון, התנגדו להעלאת המס, וטענו שבעיית ההשמנה נעוצה בהיעדר פעילות גופנית. חבר האסיפה קווין מקארטי (דמוקרטי מסקרמנטו) חלק עליהם. "החוקים האלה פועלים - הם מקטינים את הצריכה והופכים קהילות לבריאות יותר".

YOU MIGHT ALSO LIKE