שתי חוקרות בברקלי מבטיחות: גלולה לגברים - בלי הורמונים
האתגר הגדול באמצעי מניעה הוא איך למנוע הפריה מבלי לשבש את תפקוד שאר המערכת. כך זה גם אצל נשים, ומשם החל מחקרן של פולינה לישקו ונדיה מנטווץ - ואז הן גילו תופעת לוואי מועילה לפיתוח שלהן

גלולות נגד הריון המיוצרות באופן בלעדי עבור נשים עשויות להיות נחלת העבר כבר בשנת 2025, אם הסטארטאפ YourChoice Therapeutics, שצמח באוניברסיטת קליפורניה שבברקלי תמשיך לעמוד בלוחות הזמנים שלה לקראת אמצעי המניעה הראשון נטול ההורמונים אי פעם.

המהפכה בדרך? אם השמרנים לא ימצאו דרך למנוע אותה (אילוסטרציה: Shutterstock.com, Verywell)

לאחר עשר שנות מחקר, המייסדרים פולינה לישקו ונדיה מנווטץ מכנות את הרעיון שלהן "הקונדום המולקולרי". אולם לא זו היתה התוכנית המקורית. כפי שמדווח עיתון הקמפוס "דיילי קאל", השתיים רצו בתחילה להיות חלוצות ביצירת אמצעי מניעה לא-הורמונלי לנשים, שיספק את התועלת שבאמצעי מניעה ללא השפעות הלוואי של הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטין, שבעצם "מרמים" את הגוף לחשוב שהוא בהריון ולכן אינו מייצר מדי חודש ביצית מופרית.

הבעיה היא שאמצעי מניעה הורמונליים יכולים לגרום לתוצאות לוואי לא-רצויות הן בטווח הקצר - מיגרנות ועלייה במשקל, לדוגמא - והן להגביר את הסיכון לסרטני השד והרחם. לישקו ומנווטץ חיפשו לשנות את המצב "ולשפר את חייהן ורווחתן של נשים".

הנשים (והגבר) שמביאות את המהפכה. צוות "מעבדת לישקו" (צילום: UC Berkeley)

אולם לאחר שפרסמו מספר מאמרים על המחקר שלהן, התבררה תועלת נוספת: הן מצאו דרך לשלול מזרע את האנרגיה הדרושה לו להגיע לביצית, ובכך מנעו ממנו להשלים את הדרך להפריה. אפילו אם יגיע הזרעון לביצית בדרך כלשהי, התרופה תפגע ביכולתו "לקדוח" לתוכה. ובלי הורמונים, גברים שייקחו את התרופה לא יצטרכו להתמודד עם תופעות לוואי כמו בעיות זקפה וירידה בחשק המיני.

אף שיש חוקרים המכנים את המחקרים "מבטיחים", לאמצעי מניעה באשר הם יש אויבים רבים ומגוונים. ממשל טראמפ ביטל תקנות מתקופת אובמה אשר חייבו את חברות הביטוח הרפואי לכסות את עלות אמצעי המניעה וחברות מסוימות נאבקו נגד הצורך החוקי לספק זאת, לרוב מנימוקי חופש דת על פי התיקון הראשון לחוקה.

YOU MIGHT ALSO LIKE