הקהילה הישראלית בלוס אנג'לס הכריעה: ימין ובגדול
מדגם מקיף בקרב האוכלוסיה הישראלית בעיר מציג תמונה מעניינת במיוחד על יחסי הכוחות בפוליטיקה הישראלית וגם של זו האמריקאית. נתניהו יכול לישון בשקט בעיר המלאכים. הציבור כאן נותן בו אמון מוחלט כראש ממשלה, גם במפלגתו ואף בחפותו בפרשיות האחרונות. מפלגת זהות מסתמנת כהפתעת הבחירות לא רק בישראל. מנגד, המפלגה הדמוקרטית מתרסקת באהדה הישראלית

ביום שלישי בשעה 22:00, עת תסגרנה הקלפיות ברחבי ישראל, מיד לאחר הצגת תוצאות המדגמים בשלושת הערוצים המובילים, וכן מאוחר יותר אל תוך הלילה עם היוודע תוצאות האמת, נדע כולנו לאיזה כיוון הולכת ישראל בתום מערכת הבחירות הסוערת של הכנסת ה-21.

אך אם בישראל המצב כעת נע סביב 50/50, הרי שבקרב הקהילה הישראלית בלוס אנג'לס, הקרב הוכרע ובנוק אאוט מסחרר- ניצחון גדול למחנה הימין. הקהילה הישראלית בלוס אנג'לס מסתמנת ממנו כימנית באופן מובהק ומשמעותי בכמה דרגות, וזאת בהשוואה לדומיננטיות של מחנה הימין בקרב הציבור בישראל. כך עולה על פי סקר מקיף של מערכת החדשות באתר היברו ניוז אשר סקרה בשבוע האחרון מעל 400 נשאלים בטלפון, במדגם מייצג של כלל האוכלוסיה הישראלית ברחבי העיר.

כאמור, התוצאות הן ברורות ועל פי תוצאות המדגם בהצבעה לכנסת- לוס אנג'לס בוחרת ברשימת הליכוד ובענק!. מפלגת השלטון זוכה בה בלמעלה מ-65 אחוזי תמיכה, מה שבחלוקה למושבים בכנסת, היה מקנה לה מספר מנדטים בלתי נתפס של מעל 50.

מדובר במספר שמזכיר מערכות בחירות עוד מימי ארבעת העשורים הראשונים מקום המדינה, של תקופת המאבקים הנוסטלגים בין הליכוד למפא"י/עבודה.

לא נדרש להיות מומחה פוליטי כדי לקבוע שזו תוצאה חלומית עבור בנימין נתניהו, שלו היה זוכה לתמיכה בישראל כמו זו שבעיר המלאכים, יכול היה להרכיב קואליציה איתנה ביותר, ללא תלות במפלגות סקטוראליות.

אך לא רק בגזרת המפלגות, נתניהו יכול להיות שליו ורגוע (באזור לוס אנג'לס כמובן), נתון מעניין נוסף מתייחס לדעת הציבור ברחבי העיר בנוגע למידת התאמתו לתפקיד ראש הממשלה. גם כאן הוא מוביל בגדול מול בני גנץ, כאשר הוא זוכה ל-58.3 אחוזי תמיכה מול קצת יותר מ-11 אחוזים לרמטכ"ל לשעבר.

מרתק לא פחות, הוא נושא החקירות מעורר הסערה בארץ, אשר לגביו, הישראלים בלוס אנג'לס עומדים בעוצמה לצידו של ראש הממשלה. קרוב ל-70 אחוז מהם קובעים כי גם לאחר המלצת היועץ המשפטי להעמידו לדין בתיקים השונים, אסור לו להתפטר, משמע עליו להשאר בתפקידו.  

אם נתניהו יכול להיות שבע רצון מתוצאות אלו, הרי שלבני גנץ מנגד, עדיף שלא להיות תלוי בעמדתה של האוכלוסיה הישראלית בלוס אנג'לס, שכן לצד אחוזי התמיכה הנמוכים שקיבל במידת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה, גם בחלוקת המפלגות, וכידוע עליהן סובבת מערכת הבחירות, מפלגתו מתרסקת אל 12.3 אחוזי תמיכה ורחוקה בפחות משני אחוזים ממפלגת העבודה, שמגיעה למקום השלישי בסקר עם 10.6 אחוזים.

באופן כללי, רק חמש רשימות מתמודדות עברו את רף 4 אחוזי התמיכה בעיר. מפלגות דומיננטיות בישראל כמו הימין החדש, איחוד מפלגות הימין, יהדות התורה, מרצ, ישראל ביתנו וכולנו, נמחקו כליל ואינן רלוונטיות עבור הקהילה הישראלית בעיר.

שתי מפלגות סוגרות את רשימת הטופ 5, והן ש"ס שזוכה ל-4 אחוזים וכן מי שמסתמנת כהפתעת הבחירות של המערכת הנוכחית, מפלגת זהות של משה פייגלין. מסתבר שגם בלוס אנג'לס, הטרנד החדש תופס תאוצה וזאת למרות שנושא הדגל של הרשימה- לגליזציית הקאנביס, כבר מזמן אושרה בקליפורניה. יתכן שהישראלים שמרוצים ממנה, מעוניינים שזכות זו תתאפשר להם גם בזמן הביקורים בארץ...

כידוע, ישראלים הנמצאים בחו"ל אינם זכאים להצביע לבחירות בכנסת. אחת מתיאוריות הקונספירציה הנפוצות ברשת, טוענת כי הסיבה לכך, היא עוצמת הנטייה הפוליטית ימינה של אנשי הקהילה ברחבי הגלובוס, אשר מייצרת חשש בקרב "האליטות השמאלניות" ( כדבריהם),  שמא הן תפגעה אם וכאשר ישראל תהיה כמו שאר 115 מדינות דמוקרטיות בעולם שדווקא כן מאפשרות זאת, כמו למשל ארה"ב. 

למרות אותה תיאוריה רווחת, הנתון המעניין שעולה מהסקר הוא שרוב מוחלט בקרב הקהילה הישראלית, מתנגד נחרצות למתן זכות כזו. קרוב ל-57 אחוזים סבורים כי אין לאפשר לישראלים בגולה להתערב בעניינה הפנימיים של ישראל אל מול רק כ-22 אחוז שטוענים אחרת.

ישנן לא מעט מדינות דמוקרטיות המאפשרות לאזרחיה שמחוצה לה להצביע, כל עוד הם אינם שוהים מעבר למכסת שנים מוסכמת מראש בחוק. גם כאשר הצגנו אפשרות זו בפני הנסקרים, עדיין רק 8.4 אחוזים מתוכם, תמכו ב"פשרה" זאת.

המסקנה אם כן ברורה- הישראלים רוצים ממשלת ימין ובגדול' אך מעדיפים שלא להיות בין אלו שיביאו לכך.

יתכן שאחד ההסברים האפשריים לפערים הגדולים בין התמיכה בימין בישראל לבין זו שבלוס אנג'לס, מגיע מהמקום שבו רוב הישראלים השוהים כאן, בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אינם בהכרח חשים את יוקר המחייה באותה מידה כמו אצל אחיהם המתגוררים בארץ, ושכביכול חלוקים בתוכם הרבה יותר בתפיסות העולם הכלכליות ובדרך הנכונה בעיניהם להגיע לאותה רווחה מיוחלת.

לעומת זאת, הנדבך שכן משחק תפקיד אצל הישראלים שמחוצה לה, הוא החשיבות של שמירת המולדת היהודית ולכן הפן הביטחוני/שמרני הרבה יותר משמעותי בעיניהם.

מדובר במאפיין שכיח בקרב ישראלים בחו"ל, שיכול להסתכם בקלישאה המוכרת- " דברים שרואים משם, לא רואים מכאן". חשוב כמובן לציין, שמזה כשני עשורים, העם בישראל נוטה בבירור ימינה ובכך הוא לחלוטין אינו שונה מהקהילה הישראלית בגולה בכל הקשור לעמדה הפוליטית, אך עדיין ההבדל ניכר משמעותית בפערי אחוזי התמיכה, המעידים על תפיסת עולם הומוגנית במיוחד, על פי תוצאות הסקר בלוס אנג'לס.

אם חשבנו שבפוליטיקה הישראלית, ההכרעה ברורה, הרי שבכל הקשור לעמדת הקהילה הישראלית בנוגע לפוליטיקה האמריקאית, יחסי הכוחות נחרצים עוד יותר. לא פחות מקרוב ל-74 אחוזי תמיכה למפלגה הרפובליקנית אל מול 3.4 אחוזי תמיכה בלבד בדמוקרטית. הנשיא דונלד טראמפ יכול להיות מרוצה במיוחד ואין צל צילו של ספק שיש לו חלק משמעותי בנתון הזה, אם כמובן נוסיף את חוסר האהדה בלשון המעטה בציבוריות הישראלית, לקודמו בתפקיד, הנשיא הדמוקרטי, ברק אובמה.

לא יהיה נחרץ מידי לקבוע, שהאוכלוסיה הישראלית בלוס אנג'לס יותר ממרוצה מתפקדו של הנשיא טראמפ ובעיקר ממהלכיו בשנתיים האחרונות ובראשם ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארה"ב אליה וכן אך לפני ימים ספורים ההכרה הרישמית ברמת הגולן כשטח ישראלי, ולכן גם מפלגתו דומיננטית כל כך.

עוד נדבך הוא התחזקות הזרם הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ששיאו היה התבטאויותיה של חברת הקונגרס השנויה במחלוקת, אילהאן עומר, אשר כזכור "זכתה" למחאה אדירה של הקהילה הישראלית בביקורה בחודש שעבר בוואלי לוס אנג'לס. גם לא נשכח כמובן, את החרמת ועידת אייפ"אק האחרונה של בכירי המפלגה. כל המרכיבים הללו יוצרים תמונה ברורה- בתמונת המפה הפוליטית הפנים אמריקאית- הקהילה הישראלית בלוס אנג'לס, עומדת כמעט כולה, לצידה של המפלגה האדומה.

הסקר נערך בשבוע האחרון, בקרב 407 מרואיינים בטלפון במדגם מייצג של כלל האוכלוסייה הישראלית בלוס אנג'לס.

YOU MIGHT ALSO LIKE