רוצים לחיות ולעבוד בארה"ב? ממאי יש לכם עוד דרך
שבע שנים אחרי שהנשיא אובמה חתם על חוק שמוסיף את ישראל לאמנה של ויזת E-2, הצליחה הכנסת להסיר את המכשולים האחרונים שמנעו יישום הדדי. מעכשיו תוכלו להשקיע בהקמת עסק בארה"ב ולקבל אשרת עבודה לכם ולבן\בת הזוג

זה לקח 7 שנים, אבל היה שווה לחכות. ועדת הפנים של הכנסת העבירה את התקנות האחרונות שנדרשו, ובמאי הקרוב יוכלו ישראלים להתגורר ולעבוד בארה"ב - הם\ן ובני\בנות זוגם - תמורת השקעה לא-גדולה בעסק שיעסיק עובדים בארה"ב באמצעות ויזת המשקיעים E-2, שישראל הפכה למדינה ה-40 המשתתפת באמנה ההדדית שלה עם ארה"ב.

את הדרך להשתתפות ישראל בתוכנית הוויזה E-2 פתח הנשיא אובמה, שחתם על חוק בנושא ב-2012. הבעיה היתה שכדי שישראלים יוכלו ליהנות מן התוכנית, נדרשה ישראל להדדיות - לאפשר את אותו הדבר לאזרחים אמריקאים המעוניינים להתגורר ולעבוד בישראל.

ישראל אינה מחבבת מהגרים לא-יהודים. זו עובדה בלא קשר אם אתם תומכים בגישה זו או לא. את מספרם של הלא-יהודים שקיבלו אזרחות בישראל מבלי להינשא לישראלי\ת אפשר לספור על אצבעות שתי ידיים. אדם יכול להיות הורה לחיילי צה"ל ולאבד את זכות השהייה שלו או שלה ברגע שמסתיימים נישואיהם לישראלי\ת או העסקתם על ידי מי שהוציא עבורם את אישור העבודה.

לכן נאלצה ועדת הפנים של הכנסת להכין תקנות חדשות, חסרות תקדים בחוק הישראלי וייחודיות לארה"ב, שיאפשרו את ההדדיות המיוחלת. כאמור, אתמול זה קרה והחל במאי יוכלו ישראלים ליהנות מההקלות שמציעה התוכנית, יחסית לכל ויזת עבודה אחרת - וביניהם אישור עבודה לא רק לבעל\ת העסק אלא גם לבן\בת זוגם - בכל עבודה שהיא, ללא צורך ב"ספונסר". 

בשעה טובה, סידרו את הביורוקרטיה ואפשר להתחיל להשקיע (צילום: CC BY-SA 3.0 Beny Shlevich)

 

אז מה התנאים להשתתפות בתוכנית החדשה?

1) השקעה בסדר-גודל "משמעותי". החוק אינו נוקב בסכום מינימלי, אולם עו"ד שני גבאי, בעלת משרד המתמחה בכל סוגיות ההגירה ופועל בישראל ובלוס אנג'לס, מסבירה כי הסכום הקטן ביותר שיש לו סיכוי להילקח ברצינות הוא כ-50 אלף דולר - לא סכום גבוה בהרבה מן הדרוש לפתוח עסק קטן בארץ.


2) על ההכנסה הצפויה מן העסק להיות גבוהה מן הסכום הדרוש למחיית המגיש\ה ובני משפחתם. כדי להוכיח זאת יש להגיש תוכנית עסקית מפורטת לחמש שנים, ולהוכיח לא רק כוונה תיאורטית להשקיע, אלא התחייבות כלשהי שנעשתה כבר בפועל - שכירת נכס, הזמנת סחורה, ביצוע מחקרי שוק - משהו שיראה שכבר שמתם "עור במשחק" ואתם לא רוצים "להיכנס עכשיו ולהשקיע.... מתי-שהוא".


3) מטרת ההסכם היא ליצור מקומות עבודה, ולכן יהיה עליכם להוכיח שהעסק שלכם יעשה זאת. מה זה אומר? שעסק שיעסיק רק אתכם ובן\בת זוגכם לא יספיק. אתם צריכים להעסיק מישהו אחר - מישהו עם אזרחות אמריקאית או גרין קארד. כל עסק יתאים, ובלבד שהוא פעיל ברצף ומעסיק עובדים. מוכרים מדי פעם ציורים? לא יעבוד. פותחים גלריה ומעסיקים בה עובדים? נהדר. השקעות בנדל"ן או במניות - לא. משרד נדל"ן או השקעות שיעסיק סוכנים או יועצים - כן. קיוסק שמופעל בידי עובד בודד בכל זמן נתון - לא. מרכול עם עובדים שאינם בני משפחתכם - כן, וכן הלאה.

הוויזה החדשה הזמינה לישראלים גמישה יותר מן הוויזות האחרות. יש לחדשה פעם בחמש שנים ואפשר יהיה לעשות זאת ללא הגבלה ובקלות כל זמן שהעסק ממשיך לפעול, בניגוד לתהליך המייגע של חידוש ויזת H-B1 לדוגמא. לוויזה E-2 גם אין תקרת מכסות, בניגוד לוויזת העובד המומחה הרגילה.

אפשר לבקש את הוויזה מתוך ארה"ב או מחוצה לה - אבל יש הבדל משמעותי בתנאים. עו"ד שני גבאי (צילום: יח"צ)

עו"ד שני גבאי מסבירה כי את הוויזה אפשר לבקש הן מישראל והן מתוך ארה"ב - אך שימו לב: אם ביקשתם את הוויזה מתוך ארה"ב, לא תוכלו לעזוב את ארה"ב ולשמור על המעמד, ותצטרכו לבקש את הוויזה מחדש במדינה אליה יצאתם מארה"ב. אם ביקשתם את הוויזה בעודכם בישראל ונעניתם, תוכלו להיכנס ולצאת מארה"ב באופן חופשי כבעלי מעמד חוקי לכל דבר - כל עוד עומד העסק שהקמתם לתפארת ארה"ב בתנאי התוכנית.

לסיום, הוויזה החדשה תקל גם על פעילות חברות ההיי-טק הישראליות בארה"ב, שעד כה נתקלו בקשיים גדולים בהבאת עובדיהם מן המולדת לסייע בהתרחבות לשוק האמריקאי. בניגוד לוויזת H-B1, שניתנת לאדם, E-2 הוא הגדרה החלה על העסק, ובהשלכה על בעל\ת העסק ובן\בת הזוג. מרגע שהעסק קיים תחת מטריית ה-E-2, הוא יכול לייבא ממדינת המוצא (או כל מקום אחר) אנשים ספציפיים למשרות מפתח ואמון.

כמובן שיעזור מאד, מבחינת הרצון הטוב של הרשויות כלפיכם, להעסיק גם מקומיים, ולא לייבא רק עובדים מהמולדת - אולם הדבר אינו מפורש בחוק, וכל עוד העסק שלכם מייצר הכנסות לעצמו והכנסות מסים למדינה ולממשל הפדרלי, הוא ממלא את ייעודו על פי התוכנית. יהיה צורך להוכיח שהעובד\ת המדוברים אכן מתאימים באופן ייחודי, אולם כאמור - אין מכסות ולא צריך להתחרות על נתח מן המכסה עם מהגרי שאר העולם.

YOU MIGHT ALSO LIKE