בסקרים עונש המוות כבר מת. בקלפי הוא עדיין חי
כבר 20 שנה שתמיכת הקליפורנים בעונש מוות על "רצח מדרגה ראשונה" הולכת ודועכת, ובסקר האחרון הועדף עונש מאסר עולם ללא אפשרות שחרור 2:1. אז למה בקלפי התוצאות הפוכות?

סקר חדש מעלה שתושבי קליפורניה תומכים ביחס של 2 ל-1 בגזירת עונש מאסר עולם על רוצחים, במקום עונש מוות. זהו סימן לכך שצעדו של המושל הטרי גאווין ניוסום, שהטיל הקפאה על הוצאות להורג במדינה, עולה בקנה אחד עם דעת הציבור.

אם השכיבו אתכם על המיטה הזו - היא האחרונה שתשכבו עליה (צילום: CNN)

תוצאות הסקר עשויות להעניק רוח מחודשת למאמצים לבטל את עונש המוות במדינה הזהב, כולל תיקון לחוקת המדינה הנשקל על ידי בית המחוקקים של קליפורניה שעשויה לעלות כהצעת חוק בקלפי ב-2020. הסקר גם יאפשר לניוסום להעז לנקוט בצעדים נוספים בעניין. המושל כבר שוקל לאסור על הטלת עונש מוות בתיקים פליליים מקומיים.

מכון המדיניות הציבורית של קליפורניה מצא כי 62% מן הנסקרים העדיפו, בתיקים של רצח מדרגה ראשונה, עונש של מאסר עולם ללא כל אפשרות של שחרור, בהשוואה ל-31% שהעדיפו עונש מוות. התמיכה בעונש המוות דועך במדינה בהתמדה מאז שנת 2000, אז היו תושביה חצויים בנושא.

עם זאת, הסקר סותר את ההצבעות האחרונות שנערכו בנושא במדינה. תושבי קליפורניה דחו הצעות לבטל את עונש המוות ב-2016 וב-2012. נשיא מכון המדיניות הציבורית של קליפורניה, אומר כי הפער בין הסקר הזה לאחרים, ובין תוצאת שתי הצעות החוק האלה בקלפי הוא בעיקרו תוצאה של הצלחת תומכי עונש המוות להדגיש את מעשיהם המזוויעים של כמה מן האכזריים בשוכני אגף הנידונים למוות במדינה.

בבחירות 2016 הציגו תומכי עונש המוות תשדירים בכיכובה של סנדרה פריינד מיובה סיטי, שבנה בן השמונה נפל קורבן להתעללות מינית בטרם נרצח בידי רוברט בויד רהודס בשנות ה-90', במה שהאם השכולה כינתה "הסיוט הכי גרוע של כל הורה". באותן בחירות, תושבי קליפורניה לא רק דחו את ביטול עונש המוות (הצעה 62) אלא אישרו הצעה נגדית לזרז את תהליך הערר בתיקי עונש מוות (הצעה 66)

כל עוד הוא המושל - איש לא יוכרח לשכב על המיטה ההיא. מושל קליפורניה, גאווין ניוסום (צילום: תיאודור פריסיין, לוס אנג'לס טיימס)

מייקל ראשפורד מ"הקרן המשפטית לצדק פלילי" (Criminal Justice Legal Foundation) אומר שתוצאות הסקרים של ה-PPIC מטעים באופן היסטורי היות שהסקר שואל רק אישה עונש מעדיפים הקליפורנים ל"רצח בדרגה ראשונה".

"הם היו צריכים לשאול את השאלה הנכונה: מה צריך להיות העונש לגרועים שבגרועים שברוצחים, לא למי שהורג מישהו בקטטה בבר", אמר ראשפורד ללוס אנג'לס טיימס, והוסיף כי ארגונו, בשיתוף ארגוני אכיפת חוק כמו התאחדות התובעים המחוזיים של קליפורניה, בוחנים את האופציות המשפטיות לערער על ההקפאה בעונש המוות עליה הכריז המושל. הסיעה הרפובליקנית בסנאט של קליפורניה הוציאה גינוי נוקב לניוסום בעניין.

ניוסום מצידו לא נבהל. בנוסף למורטוריום על עונש המוות, ציווה המושל לפרק את תא הגזים בבית הסוהר סן קוונטין, וכן הורה לשים קץ לניסיונות המדינה למצוא דרך "הומאנית" שתעמוד בדרישות החוקה (האוסרת על "ענישה אכזרית וחריגה) להוצאה להורג בזריקה קטלנית. "מטרתי הסופית היא לשים קץ לעונש המוות בקליפורניה", אמר ניוסום, שנדר כי אף אסיר לא יוצא להורג במדינה כל עוד הוא המושל.

YOU MIGHT ALSO LIKE